AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.678

Ökad effekt på min 335i

Sida 581 av 712
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Är det den stora transmissionremmen längst fram? Det måste vara något knas att den pajar flera gånger. Är det för dålig frigång mot någon annan detalj, t.ex. IC pipe, som skaver?
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Yep, det är den. Fanns en recall på en av dem små pullies, trodde bmw hade fixat det också när den gick sönder andra gången...
Be
2
Beachbug
335i coupe -07
Finns det ngn som säljer jb4??
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Länk
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Köp inte bromsskivor från SBS (Scandinavian Brake Systems).
De slår sig och skapar obalans samt rostar kraftfullt efter endast 1 ½ månads användning.

Som tur var fick jag en uppsättning Zimmerman för samma pris från min butik här i V-ås (WaarWest) Dessa är ytbehandlade för att motverka rost och skall dessutom vara motståndskraftiga mot obalans.

Ville bara dela med mig.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
bromskivor... kolla min crank pulley Länk
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Jag ska sluta gnälla... ;)

Hur fan förklarar BMW detta?
Tänkte precis samma sak, hur har det där gått till? Läste på e90post att du funderar på att dom har dragit åt bultarna för hårt eller för löst eller olika vid monteringen som kan ha gjort det?

Blir det sådan påfrestning så det där ska kunna hända om det är rätt monterat?
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
ingen åning... förklaring är att kanske bultarna blev inte draget rätt...... ingen åning ... blir allt nytt fixat nu på rätt sätt hos stertman så det blir bra, säkert....
Visa användare
789
johmei
335i E92
Enrita: kan dessa alu pulleys vara något för dig?!
Länk
Visa användare
789
johmei
335i E92
Såg att du är med i tråden sedan början. =)
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
nej dem där är skit.
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Hej!

Var och besikta bilen idag, hade 50% etanol och 50% v-power, lite varm körning och inget annat.......bilen gick igenom gallant ;)

Ps. bilen har ic, okattade Dp från wagner och Jb4 map 5 dvs ingen lean map, utan autotune.

Mvh//
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Kanonbra cado !
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Tack Micke!

Var lite orolig där ;)

BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Hej allihop, köpte en 335iA 2007 nu i våras och har faktiskt plöjt igenom hela denna tråden från början till slut, känns nästan som att man känner folket här :-) Kul också att läsa under så kort tid hur allting förändrats över en ganska lång tidsperiod och vilken enorm kunskap som finns här på forumet. Mycket imponerande!

Tänkte gå till handling också och beställa ESS tunings paket där man själv kan lägga på trimningen. Var inne på Giac först men vill inte åka ända till nynäshamn och vill inte vara utan bil eller Ecu ett par dagar. Frågan är given, är det någon som har några tips/synpunkter på ESS innan jag beställer?

Jag är inte ute efter att vara värst av alla så kraften räcker nog men jag vill inte ha några felkoder, limps och experimenterande. Tycker Cobb verkar vara lite mer experimentverkstad än ESS (och Giac) som man bara läser på och sedan kör. Nästa steg blir förmodligen uppgraderad IC sen hoppas jag att vara nöjd åtminstone så länge detta är en bruksbil som jag kör varje dag. Kan bli mer experiment när jag har en bil till i framtiden :-)

/DJ
BMW-DJ Jag tycker du ska överväga Cobb ändå.

Anser inte att det är något exprimenterande om man nu inte vill det(alltså det finns möjlighet att pilla hur mycket som helst)

Sen fördelen att du kan läsa av felkoder och byta map när du väl köper IC.

vad kostar esstuning?
jag personligen köpte cobb och dunkade in steg 1 mappen och har testat runt lite bland olika steg 1 mappar och gaspedals inställningar men nu kör jag med en mapp bara tills det blir IC beställning. Mycket stabilt och är jätte nöjd. Har inte haft några problem.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
ESS stödjer också större IC, kommer med färdiga mappar så man kan växla själv mellan Stock, Steg1 och Steg2 (kolla gärna på deras sida). Priset ligger på ca 7000:- (beroende på växelkurs) så det är ju inga stora pengar vi pratar om. Ändrar jag mig kan jag köpa Cobb i framtiden (eller det som är hett då, har ju växlat lite genom åren har jag märkt här).

Nu vill jag bara ha minsta möjliga felkällor och lite mer krut. Jag har läst att de flesta som köper Cobb måste vänta på att de skall släppa en Beta till deras ECU innan de börjar trimma, känns lite mer osäkert än att det funkar out of the box som jag uppfattat ESS. Cobbs fokus verkar ligga på den Amerikanska marknaden, sen fixar dom våra Ecu allt eftersom vi köper av dem. Sen förstår jag att det är grymt mycket bättre när man skall vara snabbast av alla. Det har jag inga tvivel om, bara att titta på de som laddar på som fan här.

Det jag mest var ute efter i min fråga är om någon har haft problem med ESS vid Steg1 trimning felkoder och annan skit för det är det inte värt för mig nu när detta är min enda bil (jag måste ha den varje dag i jobbet). Jag vet att det inte är så många här som kör men någon kanske sitter på erfarenhet. Heartware körde väl ESS?

/DJ
Du kommer säkerligen bli nöjd med esstuning. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av dom.

Om du bor i närheten av Borlänge så ställer jag gärna upp så får du prova Cobb på din egen bil om du vill.

Angående ECUn så hade inte cobb stöd för min när jag först lade in det och det tog ca 12h efter att jag hade mailat dom filen om det så fick jag svar att jag kunde uppdatera enheten så fungera det perfekt.

Angående priset så köpte jag min Cobb AP för ca 2-3 månader sedan för ca 5000 så det skiljer lite i pris.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.