|
Sida 575 av 712
|
|
|---|---|
|
Headmaster: om du kör COBB så här öppna filter inte nödvändig upp till Steg 2 plus aggressive.... men om nu måste då spelar ingen roll vad du köper. upp till dig. |
|
| Han ville ha en där man slipper kapa något ... | |
|
Nu finns det något nytt att kika på för de som kör Cobb: Länk Länk |
|
|
precis fått den och öppnad mina STeg 3 mappar. Fattar ingenting hahahaha Länk |
|
|
Ja, många siffror att redigera....tungan rätt i mun är det som gäller här. Får lära mig detta när midsommaren regnat bort! Men ha en glad midsommar även om den blir blöt! |
|
|
Känns som att man verkligen ska kunna det där innan man börjar pilla på värden i mapparna :) Förresten så har jag kännt att både stage 1 drive och sport mappen v4 har varit lite hackig om man säger så. Typ när man ligger i 90 med lätt gas så kan bilen hacka till när man släpper gasen helt. Har nu gått tillbaks till v3 mapparna och nu är den mycket jämnare i gaspådrag och hacken är helt borta. Någon som har känt liknande? |
|
| Yep, kännd problem, dem jobbar på det för nya v402 mappar. Mina steg 3 beta nu är nästan perfekta. Inga boost oscillations längre. Körde med dem på kinnekulle ring och var väldigt nöjd. Hade först jb4 på och det gick inte att köra med partial throttle , bilen hackade som fan. Jb4 som terry sa till mig körs bara med 100% throttle från sina kunder . | |
|
Skönt att höra att det är ett känt problem. Blir v3 tills uppdaterade 4an kommer. En fråga boost ossilations vad menas med det? Är det att det hackar vid halv gas? |
|
| Logga och kolla på boost..... | |
|
Jag besiktade bilen häromdagen och då kommenterade besiktaren att han tyckte växellådan såg fuktig ut. Själv har jag aldrig reflekterat över om det är bra/dåligt..däremot är jag 100% säker på att det inte droppar olja från den. Behöver jag oroa mig eller kolla nåt? Jag kör sällan hårt och har endast procede enthusiast till min bil. Finns några halvbra bilder här: Länk |
|
|
känd problem Fedorov. du måste byta hela plast olje tråg och kanske bra tid att byta olja också. Dyrt ..... säkert någon 5K SEK |
|
|
Fedorov: Länk |
|
|
Tack enrita, Åh fan, bör man göra detta på BMW eller finns det någon annat ställe i Stockholm som gör detta till billigare peng men minst lika bra resultat? |
|
| turbocenter kan göra det i stockholm. delarna kan du beställa själv från tyskland eller ebay. olja finns bara hos bmw.... och den är dyrt... jag kör redline olja istället för stock men stock är en bra val för dig. | |
| problemet är att stock olja finns bara i 20-50 liters tunnor och den är dyrt som fan. dem säljer inte till dig dem 8 liters som behövs... hela grej hos bmw kostar säkert 5-7K SEK. been there done that (Stertman gjorde min x 2 gånger) | |
|
Ok, får se hur jag gör.. Hur "farligt" kan det vara att köra bilen nån månad till innan jag gör denna service? Jag tänker att jag kan ju ha haft detta läckage under en längre tid utan att jag märkt det. Finns det nån sensor som varnar för låg oljenivå i växellådan? |
|
| Byter dom ut tråget mot ett likadant tråg eller har dom förbättrat designen av den så att inte samma sak händer igen efter man bytt? | |
|
Fixa den direkt, när olje nivå går ner kan låda börja växla hårt och skada sig. den finns ingen elektronisk nivå tror jag. Olje tråg är lika, problemet är att den är i plast så efter mycket körande och värme den tappar lite formen. Gör som du vill men jag skulle se till att fixa det asap. |
|
|
5-7 kkr för byte av tråg känns onödigt mycket. Jag skulle göra det själv om jag hade en AT genom att man får väldigt lite för pengarna och det inte kan ta lång stund att genomföra. Jag har inga problem att förstå att BMW-verkstaden behöver ha 1500 kr/h för att täcka sina kostnader men det blir lite löjligt när kostnaden för totalt okvalificerade arbeten som detta är lika höga som för avancerade arbeten som kräver speciell utrustning och inte bara enkla handverktyg. Här är ett exempel på motsatsen tots att det också egentligen är en enkel grej (för den som kan). Ett specialbeställt turbogrenrör till hojen som tillverkas för 4000 kr inkl. moms av en firma som är världsledande på turbo för MC, ATV och skotrar, www.mcx.se Materialet kostar någon tusing och det ligger många timmars designarbete bakom och kräver en kunnig svetsare med bra utrustning. Det är inga problem att tillverka ett sådant själv men klart olönsamt genom att man förmodligen får hålla på flera dagar och resultatet knappast kan bli lika bra. Länk Det är för övrigt ett kommande vinterprojekt som jag har smugit igång med. |
|
| Mekonomen på Gärdet har mekaniker som jobbade på BMW. dem har jätte bra priser och allt utrustning och kan säkert med deras kontakter hämta rätt mängd olja och utföra arbete. Det är bara att ringa och fråga hur mycket det skulle kosta. Om den bara svättas lite kan man ju vänta men det kommer att läcka mer och mer speciellt med värme. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.