|
Sida 564 av 712
|
|
|---|---|
|
Skönt att du hittade felet så "enkelt" ni verkar ha trevliga tider, hur har ni mätt? Själv hat jag automatlåda i min har ni något tips på hur man får bästa 0-100 tiden.? Upptäckte även att bilen ger ojämnt drag ibland efter 4500 rpm känns som att laddtrycket varierar, ungefär som en studseffekt fast framåt då. Någon som vet vad det kan bero på? Jag kör cobb steg 1 aggressive. |
|
| Bilen: om du kör V301 gå över till V401 Beta. ska fixa problemet. | |
| Kör 401 beta, ska ta och göra en loggning och se om den visar något. Inga felmeddelanden. | |
|
Bilen: Gör som Enrico gjorde alltså i med "M2", brakeboost till mellan 2000-3000rpm, håll i dig ;) Kan väl vara bra om du inte gör det mer än Max 2-3gånger efter varann innan du låter lådan vila ett tag. |
|
| Bilen: Prova att blanda i e85, ca 15-20% funkade bra för mig även om jag fick pulseringar tidigare än 4500 rpm. Körde alltid v-power från min lokala bonnmack, slutade tanka där och toppar alltid i lite E. | |
|
jag har alltid fått koder lean mixture med cobb och e85 med 1/4 tank och Vpower. Jag skulle testa först sport mappen och se om det är oktan relaterad. |
|
|
Enrita: Du tror inte dina lean mixture koderna har ett samband med dina uppgraderade turbos? Lean mixture koder har jag inte fått alls, har nog kört Cobb med inblandad E85 i snart 11 månader utan sådana. Nu skulle det ju kunna vara något annat för Bilens del, så att klabba i E85 kanske han skall lugna sig med. Däremot så kan Bilen logga först, för att klura ut vart felet ligger, fast det skulle ju han göra ändå. |
|
| kanske, men aldrig fått dem med vanlig bensin. bara e85 (1/4 tank) . ska testa med bara JB5 på när jag får bilen tillbaka, cobb är inte installerat nu . | |
|
utlandsfantomenno1: Blir bilen nå snabbare med lite E85 i tanken? Testat med RL? Vore ju underbart om man slapp blanda och kunde tanka enbart E85 snart :) |
|
| Carlee ---> Jag kapade min 100-200 tid med 0,2 s under exakt samma förhållanden med 50% e85 i tanken, men jag tror det är efter 200 som man har den mesta nyttan av spriten pga av den kraftiga värmeutveckling som sker då. | |
|
Intressant diskussion kring E85 inblandning. Här verkar konsensus vara att inblandning av E85 är rent positivt med effektökning som resultat. I de flesta andra trådar är man kritisk till etanoleninblandning då det höjer förbrukning och eventuellt skadar bränslesystemet (pumpen) och etanolens renande egenskaper skall korta livslängden på oljan. Flera verkar t.o.m. byta från V-power till Statoil 98 då Shell börjat blanda i etanol. Vad kör och rekommenderar alla ni "N54-rävar" här? Kan det vara smart att köra med extra etanolinblandning vid bankörning men ren 98/V-power i övrigt? Jag som kommer från Audivärlden har alltid kört rent V-power. |
|
|
Hej på er, trimningskungar! Jäklar vilken lång tråd, jag kände inte att jag kunde läsa igenom hela tråden för att hitta svaren på mina frågor så jag får verka dum istället och fråga här :P Tänkte uppdatera min Procede V5 Enthusiast idag, har inte gjort någon uppdatering nånsin så jag tänkte bara stämma av några grejer så jag inte pajar nåt. * På procedetuning.com så står det på download-sidan om PROcede User Tuning Interface v5.34 BETA.zip : "Use ONLY with v5 7-11 (or later) maps". Borde det vara lugnt för mig att använda denna mjukvara då? Jag kommer inte ihåg vilken version av mapparna jag har men det kan jag kanske se nånstans när jag är uppkopplad? * Jag laddade även ner N54 7-29 v5 User Tuning Auto Tuning.zip vilken innehåller mapparna som jag vill uppdatera till. Det jag undrar är om jag ska använda Rev2.5 and rev3 eller nån av dom andra (2a och 2b)? * Jag som har Enthusiast (dvs bara autotuning, behöver jag tänka på nåt särskilt vid uppdatering? Är t.ex steg 5 i "update process" något jag kan/bör göra? "Step 5: Once uploaded, go to Mode 3 on the Command Center and do commands 12 thru 1 (12, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 in that order). " Tacksam för svar. |
|
|
Fedorov: Du kan bara använda antingen rev2a eller rev2b mappar. när köpte du din Procede V2? Allt som är REV2.5 och REV3 kan du glömma direkt . |
|
|
Carlee82: Har inte testat med RL men helt klart är att min bil går bättre med lite etanol i tanken, om jag utgår från loggarna. Bensinkvaliteten varierar så jag gör det mest för att vara på säkra oktansidan. Har inte mätt några tider men det finns inga "ryck" längre när man stampar på. Med tveksam bensin kom kraften i vågor, så en mätbar skillnad finns det nog. Loggarna är ju gladare, så det betyder ju rent teoretiskt att bilen går lite fortare. Att det sliter extra med etanol och att man får byta olja mer...tror alla som kör trimmat har frenetiska serviceintervall redan som det är och nog är det möjligt att det sliter på soppapumpen eftersom det skall in lite mer, skulle den lägga av så får man ju sätta i en ny och köra vidare. Att det drar mer, jo det gör det ju men det blir nog tom billigare att köra med e med dagens prisskillnad. Att etanol är uppskattat i just denna tråden är nog för att nyttan med den på en turbomaskin, speciellt med piggies, är uppenbar. Jag gör det i dagsläget för att få finare loggar och därmed något gladare och snabbare bil. |
|
|
Enrita: jag köpte den i februari 2011. Det är procede V5... |
|
| Fedorov: då kan du bara använda REV2 - 2a mappar. | |
|
Enrita: tusen tack! Var kan man se det förresten? Har kollat i några readme:s men inte hittat... |
|
|
Nevermind, lyckades söka fram info trots att jag är kass på att söka :) Posted by SHIV.. -If you received your new Procede unit after May 24th, 2011, you have the new updated Rev.2b. -If you received your new Procede since before that date (as the vast majority of you have), you have the original Rev.2a. Obviously, this applies to all people who have purchased used Procedes as well. |
|
|
Va ute och testade lite igår och kände tydligt av lite ryck mellan 3-4000rpm på högre växlar och RL tiderna va ett skämt 100-150 på 3,9s hehe Ska prova v401 och se om det blir bättre. |
|
|
Är det så att shells V-power redan innehåller en viss mängd e85? Är statoils eller de andra bensinbolagens 98 oktan "renare" bensin? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.