AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.921

Ökad effekt på min 335i

Sida 559 av 712
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Agathorn,
Downpipes gör att det låter lite mer, men inte alls mycket! Jag är väldigt känslig för sånt, och skulle inte acceptera an massa muller i kupen..
Sen det här med stegen.. Jag har gått alla. Först stg1, sen stg1+, sen stg2+. Kraftökningen faller av med grovt räknat hälften i varje steg. Alltså stg1 gör stor ökning från original, sen stg1+ ger ungefär hälften av det till, sen stg2+ ökar bara lite mer..
Däremot ger de sistnämda stegen andra fördelar, såsom snabbare respons och en motor som känns mer tillfreds. Alla stegen är i mitt tycke värda pengarna.
Allt detta har du ju fått förklarat för dig tidigare..

-------
Min bil suger inte...
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Förresten.. schysta filmer Big Tom, ser ut att gå riktigt bra :)

-------
Min bil suger inte...
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Ok tack Simon. Jag fick svar ifrån Cobb ang steg1+. Ca 15-20 hästar extra räknar dom med.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Ja, de räknar ju whp. Det blir väl ca 25-30 på veven då? Som sagt, jag var inte helt säker, men det känns ju helt klart skillnad.
Jag tyckte att skillnaden från stg1 till stg1+ kändes större än stg1+ till stg2+. Men det kan ju bero på att den procentiella ökningen blir mindre ju fler hp man får.
Enligt deras egna siffror så ska steg1 ge ca 310whp, och steg2+ ca 360. Då menar de alltså att DP's gör 30-35whp?
Ja ja, det stämmer säkert. De borde ju veta :)

-------
Min bil suger inte...
Hej

Ska hämta min 335 e90 på fredag som är original och efter att ha läst denna tråden sen starten så är jag fortfarande lite osäker frågan trimma eller inte trimma.

Så jag tänkte lyssna här om det är någon som ska åka på Bimmer of sweden träffen i eskilstuna den 26 maj med någon stage 1 335 bil?

Visa användare
789
johmei
335i E92
Headmaster: Det kommer nog vara många 335or där. Jag kommer förmodligen vara där och hoppas det blir bankörning. Har Cobb steg 1 (bara mjukvara alltså) idag och har förmodligen inte fått i ny IC tills dess.

Hur går dina tankar kring trimma eller inte trimma? Bilen går bra original det är nog alla överens om. Men som du ser från b.l.a. Big Toms videos så kan man få motorn att prestera mycket mer.

Cobb som jag kör är relativt billig och du kan själv avinstallera samt sälja om du ångrar dig. Men efter att ha läst hela denna tråd kan du ju det mesta om dessa bilar och de flesta alternativ som finns på marknaden.
johmei jag är inne på cobb isåfall men bilen i fråga har rullat 10,000mil och det är mest det att jag har blivit avrådd från att trimma pga rasrisk av olika mekaniker osv därför jag tvekar men får se då när jag har haft bilen ettag hur jag gör.

Men som jag förstår det finns det ingen rasad motor som det är skrivet om(förutom ni som trimmar rejält med metanol och grejer)

Kanske ses i Eskilstuna då.

en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
rasrisk? den där motor är urstark byggd . botten håller så far 650 whp utan problem.
med steg 1 har du lite mer power än 1M original som har detsamma motor.
Bi
155
Bilen
135i Cab Cobb E88 -09
Audi A6 2.0T Sedan -06
Z4 3.0 Roadster -04
Så nu har man petat i aggressive mappen. Ångrar lite att jag inte gjort det tidigare, inte för att effekten blev jättemycket högre utan snarare att det blev något jämnare/rappare gasrespons som tidigare hade tendens att ge lite turbolagg på vissa växlingar. Har för övrigt installerat performance-dämpare för ett par veckor sedan, det blev lite extremt högt ljud tycker jag. Finns det någon annan som installerat detta system? Hur upplever ni skillnaden mot original?
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Jag körde performance-systemet på min 135 med catless DP, satan vad det lät! :) Kallstart i P-hus fick larmet på en Volvo V70 att gå... då har man hittat rätt nivå!

Headmaster: sluta fega, en N54 rasar inte om man inte pressar den till sitt yttersta. du missar allt det roliga om du kör original!
Jaja, jag är redan övertalad :) ska hinna få bilen först bara. Har vart lite krångel att få till tid som stämmer med alla parter osv. Men den hämtas iallfall på fredag så det blir en riktigt rolig helg.

Om man siktar på Stage 1 cobb behöver bilen 98octan eller V-power soppa då?

Tycker möjligheten till att tanka 98 octanikt förvinner mer och mer, iallfall här i Dalarna.

Jag har läst genom sidorna här att ni som kör stage2 osv fick bättre värden osv i loggarna med V-power men det kanske bara gäller stage2?
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
A Persson: Jag känner folk i Uppsala som kan montera allt det där åt dig utan problem! Är på semester nu men kan skicka över telefonnummer till dig när jag kommit hem. När vill du ha det fixat?

en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Headmaster , du kan tanka vad du vill. bara välj rätt mapp för oktan. 98 oktan lika 93 US oktan så Aggressive eller sport.
95 oktan lika 91 oktan Sport eller drive map.
Steg 1.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Ni som köpt FMIC ifrån staterna, har ni bett dom skriva ner värdet för att komma undan lite billigare i tullen. Det var ju en sak att skriva ner det på cobb ap:n, den är ju svår att veta hur mycket den eg. är värd. Det känns lite väl uppenbart att skriva ner en intercooler på 10 kilo (eller hur mycket dom nu väger) till 50 dollar :) Men tullen kanske inte bryr sig utan bara går efter vad det står på pappret?
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
När jag beställde min ETS från Topgear, så skrev han $300. Har för mig att det blev ~700kr i tull. Men han skriver säkert vad du vill ;)

-------
Min bil suger inte...
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Jag hade faktiskt tänkt ungefär samma siffra, 300$ är ändåså rimligt pris.
Tack för svaret!
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Då skickade han även BMS DCI i samma paket.
Tänk på att paketet bara är försäkrat för den summa som står på det. Så skulle det försvinna på vägen så blir man inte lika glad..

-------
Min bil suger inte...
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
bara för att det är en tung stor packet betyder det inte att det ska kosta .... jag har alltid låt dem skriva runt 90 USD. Tullen gör vad dem vill iallafall.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag funderar på att beställa en BMS Oil Catch Can.
Vad ger det för fördelar, och hur märker jag det? När jag bytte min IC, så såg jag lite olja i slangarna..

-------
Min bil suger inte...
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.