|
Sida 557 av 712
|
|
|---|---|
|
Många rekommenderar att koppla in batteriet till laddare under tiden man flashar om ECU:n. Är det någon som har tips på laddare? jag har läst något om rekonditioneringfunktion i laddare om man kör korta sträckor för att förlänga livslängden på ett batteri och det låter ju passande för oss som ofta kör 5 km och sedan ställer bilen och sedan kör 5 km till. Har någon något tips på laddare som passar bmw 135? Vi har precis fått Biltema här i stan. Skulle denna passa t.ex.?: Länk eller denna?: Länk Det verkar ju finnas en del olika typer av bilbatterier också så man vill ju välja rätt på första försöket :) |
|
|
Har du ett bra batteri så behöver du inte ha laddaren på så länge du stänger av alla förbrukare. Men visst, det skadar ju inte. Ska du ändå köpa en ny laddare, så köp en ordentlig. Jag har en sån här Länk men det finns många bra att välja på. ------- Min bil suger inte... |
|
|
har flashad min bil säkert 100 gången nu utan problem. min batteri är från 2007. Stäng bara av alla förbrukare som Simon76 säger. |
|
|
Ja om batteriet är bra så fungerar det såklart utan problem, problemet är bara hur vet jag att batteriet mår bra? Innan hade jag en Saab 9-5 och hade ungefär samma körcykel som jag har nu, och där råkade jag ut för att bilen blev helt stillastående 3 gånger under 6 år pga dött batteri så jag fick köpa ett nytt batteri varje gång. Så därav min oro. Men tack för tipset, ja jag vill köpa bra grejjer om Biltemas nu kanske inte håller måttet riktigt. Better safe then sorry :) |
|
|
Med tanke på Biltemas ofta totala frånvaro av kontroll på vilken kvalité saker har som det säljer skulle jag inte lägga pengar på deras laddare. Du köper en Ctek laddare lika billigt på Claes Ohlssons som BT tar för sina no-name laddare. Därmed inte sagt att BT's behöver vara kass och om man t.ex. köper deras verktyg med 10-års garanti är de väldigt bra. Länk |
|
|
Jag kollade på Claes Ohlssons webbutik men laddarna där kändes som att dom inte alls hade funktioner som dom på biltema har. Eller dyrare smarta laddare. Jag vet iofs vad som krävs för mitt ändamål: att mata ström eller ladda det fullt innan ommappningen. Det borde väl alla klara av antar jag |
|
|
Vilka funktioner mer än en korrekt laddcykel behöver en batteriladdare? En Ssangyong har garanterat fler funktioner än en Gallardo Superleggera, men jag vet vad jag skulle välja... :) Köp en CTEK, du kommer inte att ångra dig. Dom ser kanske inte så sexiga ut, men dom är fantastiskt duktiga på att hålla ditt batteri i god form! |
|
|
Jag hade ändå valt ctec's gråa MXS-serie, 5 ell 10. De blåa är ju deras lågpris-serie.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Finns en 7A också.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Länk ------- Min bil suger inte... |
|
| Hur många ampere laddaren är på styr bara tiden det tar att ladda, eller? | |
|
Ja det styr hur lång tid det tar att ladda batteriet. Jag har 3 st mindre Ctek-laddare, som kanske tillsammans kostar som en (1) lite större Ctek-laddare. De används för underhållsladdning av hoj, sommarbil och en trädgårdstraktor under vintern. De fungera bra även för att återladda tömda batterier, så länge batterit inte har havererat och då hjälper det inte med en större laddare heller. Har man bråttom att få igång en bil med urdraget batteri är det startkablar som gäller och inte om laddaren är på 3, 5 eller 7 ampere. |
|
|
I princip, ja. Men jag tror nog ändå att en kraftigare laddare har större chans att rädda ett batteri som inte är helt friskt. Anledningen till att jag köpte 10A var att jag höll på med bilstereo, och behövde ström när bilen inte var igång. Det var knappt att 10an räckte till heller. Sen har väl de gråa bättre laddprogram än de blå, tror jag iaf. Men alla ctek är nog bra. ------- Min bil suger inte... |
|
| Jag såg att 7 amperen inte är mer än cirka 300 kr billigare än 10 amperen så det är väl lika bra att slå till på den. 1 600 på mekonomen om dom har den hemma. Det är 5 amperen där man kan spara lite pengar på, cirka 700 kr. Men om det är så pass klen att det bara blir irriterande så känns det inte som ett bra köp. | |
|
Det tycker jag du gör rätt i. Tänk på vad din bil kostade.. 1600kr på en laddare är väl inte hela världen? Den kan du ha nytta av i många år. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Absolut inte! Jag har lite födelsedagspengar som räcker rätt lagom till 10A varianten så det blir prima! Det ska bli jäkligt spännande att flasha bilen med COBB mapparna! Kanske börja på steg 1 sport och se hur den går innan man laddar upp steg 1 agressive? Eller hur gjorde ni andra som redan har COBB? Min bil är helt stock ännu så länge. |
|
| Är det någon som har missat Björkvik race på lördag och vill vara med? | |
| Jag körde sport först för att jag hade tankat 95 och ville vara säker på att jag förbrännt det mesta innan jag "uppgraderade" till aggressive som kräver minst 98,har kört 3-4 tankar med 98 oktan nu så till helgen borde det om det blir bra väder bli lite tester av aggressive. | |
|
Det är väl ingenting att spara på? Ladda på stg1 aggressive direkt! På sportmappen går alla bra, oavsett bensin, så det säger egentligen inte så mycket om hur den kommer att funka på aggressive.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
enrita, Det hade varit kul! Synd att man bor i Skåne.. :( Blir lite långt att köra. Men vi lär säkert ses på nån träff i sommar. Kanske på Knutstorp? ------- Min bil suger inte... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.