|
Sida 555 av 712
|
|
|---|---|
| Det var jag som monterade Sevaks ETS IC. Rent tillverkningsmässigt höll den högsta klass, bättre än något annat jag har sett. Men jämför man storlek och kapacitet med BigTom IC så framstår ETC:en närmast som ett skämt, speciellt om man också väger in priset. Varför betala mycket mer för något som troligen inte är i närheten lika bra? Det är också vettigt att inte behöva vara så beroende av meth som man blir med en liten IC. | |
| R1000: +10000 | |
| Nej bara IC:n som man monterar fast får plats så betalar jag gärna lite mer för ett få klart bättre prylar. | |
|
Jag lever grabbar, är på väg upp igen och har stannat i kassel, ring turen var kanon, lite folk och sol. (jag tar inte tiderna ;-). Bilen har gått kanon bra, kört nu 4500 km och olje nivå är 100% fortfarande. Chassi, bromsar och motor är helt enkelt 100% nu. |
|
|
Skönt att höra Enrico! Hoppas du får ett problemfritt år nu, men jag misstänker att det där inte är sista besöket på Ringen i sommar ;) USCH va jag vill ha bilen körklar nu! |
|
|
Ni som har BMW originalförsäkring. Ring dem och säg att det är för dyrt när nästa fakrura kommer. När de har fått pruta med sig själva ett tag blir det MYCKET bättre :-) De är helt OK men säger man inget så är de inte motiverade att göra sitt bästa för en. Jag blev häpen när jag fick ner två bilar med flera tusenlappar. Rent chablonmässigt kan man t.e.x hamna i för höga miltal, då tilläggstjänster som man aktivt måste tacka nej till men är lätt att missa och genom att samförsäkra saker så kommer man ner i nivå. |
|
|
Jag har skrattat åt varje offert jag fått från BMW försäkringar, dom har alltid legat på nästan dubbla pengarna mot TH eller LF när jag jämfört. När jag precis köpte bilen va skillnaden 16.500kr mot 6500kr halvförsäkring hehe... |
|
| Ojdå, jag borde nog ha hört med andra FB också... | |
|
Jag har BMW originalförsäkring. Helförsäkring, stor bil +(självriskeliminering vid viltolycka, hyrbil, 1000kr vid skadegörelse eller dörruppslag), 6700kr/år. ------- Min bil suger inte... |
|
| 6 700 var rätt bra pris tycker jag. Vi kör med länsförsäkringar precis som hemförsäkringen och vi ligger på cirka 7 000 kr allt som allt tror jag. Då tog vi allt extra vi kan, dvs bogsering, viltskadereducering osv osv. Den står på min sambo som är 31 år. | |
| Igår när man kom hem så gick det förbi ett par tonåringar och frågade om vår bil var ny. De avslutade sedan med "den är så jävla grym!". Sådant värmer :) | |
|
OT för tråden, men jag vill bara hålla med att - JA det går utmärkt att pruta med Originalförsäkringen! Jag har BMW originalförsäkring, halvförsäkring + storbilextra, för detta betalar jag 3777kr per helår för min 335d 2010 |
|
|
Får väl se vad det blir för IC till slut. Men tänkte kolla om någon har BMS DCI med Big Toms avskärming eller iaf avskärmingen till salu? Eller så vet ni kanske någon som har detta, skicka dem i så fall gärna i min riktning. PS. jag bör nog pruta på BMW försäkringen, drygt 13000 kr i helförsäkring för en 30 åring i Sthlm. |
|
|
Jag har letat information om olika IC på nätet. Detta är vad jag har kommit fram till efter ca 4h läsning på olika forum.. Observera att detta inte är mina egna åsikter utan bara vad jag har kommit fram till efter att ha läst på nätet.. Big Tom är en kinesisk lågpris-IC med gammal oeffektiv design/teknik/konstruktion, som kräver ganska mycket jobb och ombyggnas av bilen för montering. Dessutom förhindrar den luftflödet till kylaren.. Tack vare att den är väääldigt stor, så kyler den ändå lite bättre än tex ETS. Framförallt så verkar den fungera bättre på höga varv/hastigheter. Och vid längre perioder av fullgas(tex på bana). Men tack vare sin storlek så fungerar den sämre än ETS på lägre varv, vilket resulterar i mer turbolag. ETS är byggd av betydligt effektivare design, och kyler bara marginellt sämre. Min slutsats är således samma som innan: Vill man ha en enkel montering utan påverkan på bilen och inte ska köra hela dagarna på bana, så är ETS ett bättre val. Vill man däremot spara några kronor och inte är rädd för att kavla upp ärmarna vid monteringen, så är Big Tom väldigt prisvärd. Och dessutom bättre när man vill pressa gränserna med bilen. ------- Min bil suger inte... |
|
| Tack för researchen Simon! Då känns det helt plötsligt bättre med ETS IC:n trots allt! Speciellt då om man som max ska köra steg2+ och vardagskör i rätt lugn takt till 95% av tiden. | |
|
Länk kopierad ifrån e90post, här får man reda på mycket om IC's Länk |
|
|
Att KL-Racing IC'n (Även kallad Big Tom IC) skulle skapa ett ökat turbolagg stämmer inte. Det är endast skrämselpropaganda från div olika forumprofiler/handlare för att motivera ett köp av en över tre ggr så dyr intercooler. Att den "blockerar" vattenkylaren och därigenom skulle skapa problem är ytterligare ett argument från ovan nämda forumdeltagare. Snacket om den "kraftiga ombyggnationen" som krävs för att montera denna 1800-kronors-IC är ju bara skrattretande. Denna plastbit är vad som måste avlägsnas, som dessutom är belägen BAKOM kofångaren: Länk Det har onekligen varit mycket snack om denna IC, vilket är fullt förståeligt då den kostar en tredjedel av vad de övriga konkurenternas överprisade produkter gör. Kolla bara vilken IC både Terry@BMS och Dzenno kör med så förstår ni nog att den levererar skapligt. :) |
|
|
Som sagt, det är inte mina åsikter/erfarenheter.. Har inte testat den. Skrev bara vad jag har läst. Och jag tror nog visst att den levererar, det har jag aldrig ifrågasatt. Hur som helst, vilken av dem man än väljer så funkar de nog bra till cobb steg 2+ båda två.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Ingen fara. Jag ville bara klargöra situationen genom mina egenupplevda erfarenheter för att folk inte ska få en googlad/felaktig/skev bild om hur det verkligen ligger till. |
|
|
Vad kör ni som har 235 35 19/ 265 30 19 för däcktryck? känns som att runt 2,8-3,0 borde vara lämpligt? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.