|
Sida 554 av 712
|
|
|---|---|
|
Jag velar fram och tillbaka om jag ska trimma bilen eller ej. Mer kraft "behövs" ju eg. inte men det vore himlans så skoj. Jag är väl mest rädd över onödigt slitage på bilen eller att något går snett, typ misständningar på cylindrar när man verkligen behöver ha bilen fungerandes. Ifall jag bestämmer mig för att köra på ett COBB-trim ändå, är det lika bra att slå till på en FMIC och få det på samma frakt ifrån USA. Jag antar att dom är billigare att beställa därifrån än att köpa ifrån något lokalt ställe? Vilken IC är i sådana fall att rekommendera för bra passform osv på en BMW 135a? Jag har tummen mitt i handen så installationen lämnar jag över till fackman. Vågar någon spekulera i hur många fler hästar man får med en COBBs kommande steg1+FMIC gentemot rent steg 1 ? |
|
|
Köp IC på samma gång, som du säger brukar man få bra pris på det sättet. Med bara steg1 har du mellan 320-380hk beroende på hur varmt det är ute, men lägger du till en IC har du 380-390hk varje gång du trycker fullt ;) |
|
|
Agathorn: Jag tänkte som dig angående trim att Cobb + FMIC verkar vara en god väg att gå för lite extra kräm. Det blev dock att beställa enbart Cobb till att börja med. Gjorde detta via forumet E90post och Pat på Sonic tuning för bästa pris. Länk till tråden: Länk Bad Pat sätta ner värdet på försändelsen till USD50 och det gick igenom tullen, men inga garantier för att era paket går igenom. Slutnotan blev för mig 5700 har jag för mig och paketet kom fram inom en vecka. En notis är att om du har en 2007a så måste du uppdatera firmware på Cobben till senaste Beta annars kommer den inte lira med din bil. Jag kopplade bara in först och då fick jag felmeddelande om att den inte känner igen min ECU. Efter uppdatering fungerade den felfritt. I övrigt är jag också nyfiken på lämpliga FMICs, har sneglat på ETS från Top Gear solutions för USD760 som skall vara helt bolt-on utan behov av att trimma plast. Om man inte skall pressa ur allt för mkt kan denna vara något att ha?! |
|
|
Ja jag har kollat lite på samma FMIC, just att man inte behöver trimma plast låter fint i mina öron. Jag kommer absolut inte pressa min bil, till 95 % så kör jag faktiskt väldigt lugnt. Men när jag väl plattar gaspedalen så vill jag att det ska hända lite! Jag hoppas att den där ETS IC:n ska klara av Cobb steg 2+, om man får horn i pannan och vill gå den vägen efter ett tag. Någon kanske vet? |
|
|
Jag har ETS. Den funkar fint, och jag pressar bilen varje dag ;) Men ska man ligga på bana och pressa i 30 gradig värme, så finns det kanske bättre/större.. Kan tillägga att jag kör steg2+ aggressive. ETS är så stor det går utan att bygga om bilen.. Perfekt passform, lätt att montera och allt man behöver följer med i paketet. ------- Min bil suger inte... |
|
| Simon76: Nu när du kört lite med Cobben, hur trivs du? Upplever du stora skillnader med och utan din intercooler eller smacka du på allt direkt? Jag går ju i tankarna att ta det lite piano och skaffa FMIC och köra Steg 1 + FMIC mapparna med Cobben men undrar om det gör någon större skillnad. Vid "vardagskörning" i detta kalla klimat har jag inte upplevt "heatsoak" iaf. Är effektökning märkbar? | |
|
Jag har monterat ett steg i taget. Först cobb, sen IC & DCI, sen DP. Och kört några veckor på varje steg. Mapparna till IC är nog inte bara beroende av kylningen, en ny IC förbättrar även flödet på luften och det är bla det som cobb utnyttjar i +mapparna. Nu har jag bara kört på vintern/tidig vår när det är kallt ute, men jag kan tänka mig att man tappar rätt mycket effekt på sommaren med original IC. Visst är det skillnad på stg1 & stg1+, framförallt känns bilen bättre. Likadant när jag monterade DP. Inte en enorm skillnad i kraft, men bilen svarar snabbare och det känns inte som att den plågas lika mycket fastän den har fått fler hp. Original har man ca 240-250hp på hjulen. Med steg1 får man ca 300, stg1+ ca 340 och stg2+ ca 360-370.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Oj, jag glömde svara på din första fråga.. Jag trivs skitbra med cobb :) Hade lite problem ett tag med felkoder, men det visade sig vara en trasig dumpventil.. Alltså inte cobbs fel. Mitt enda nuvarande problem är att jag vill köra heela tiden.. Dels blir det dyrt att tanka så ofta, och dels riskerar jag nog mitt körkort lite för ofta.. ;) ------- Min bil suger inte... |
|
|
Simon76: Vilken ETS IC har du? |
|
| Cobb steg 1+ kräver FMIC och annat luftfilter eller? | |
|
Carlee, Jag har 5"Länk och jag förstår inte hur man ska kunna få dit en större utan att modda bilen. Det var minsann precis att denna fick plats. Agathorn, Du behöver inte luftfilter förräns på stg2. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Tydligen så passar inte ETS 7" utan att modda. Och ska man inte byta till större turbos så ska det inte vara lönt att köra på 7an. Länk 5an ska räcka upp till 500hp på hjulen, och då ryker nog växellådan innan dess.. Iaf min AT. ------- Min bil suger inte... |
|
|
OT.. Någon som har hört av Enrita? Han var nere på Nurburgring förra helgen(helgen innan påsk). Har inte hört ett ljud av honom sen dess, varkens här ell på e90post?? Hoppas han lever. ------- Min bil suger inte... |
|
| Simon76: Jag dubbelkollade och såg att han iaf var inloggad på g.org i förrgår. :) | |
|
Ja, jag såg också det sen.. Han har väl bara tagit lite semester från forumen :) ------- Min bil suger inte... |
|
|
Jag hade ETS IC 5 och skulle inte köpa den igen. Köp något större som kyler bättre. Hade jag köpt en ny 335i idag hade det första jag bytt ut på bilen varit IC. Original är ett skämt. En kickdown från 50-200+ och du har heatsoak. Hur kul är det att bilen levererar olika varje gång du trycker plattan i mattan? Som tur är räckte min ETS IC pga jag hade meth. BigToms IC gjorde märkbar skillnad efter 200 km/h. |
|
| Jag vill ju helst inte "trimma plast" som dom säger att man måste göra. Jag har svårt att veta på förhand vad det egentligen innebär. Och då jag inte själv vill göra det så måste jag lämna iväg det till någon och det kan vara smått svårt att få någon annan att vilja skära upp bilen och ta ansvar för att det blir bra :/ | |
|
Hehe.. Allting är ju relativt. Som sagt, ska man ligga på bana eller jaga tider på typ 50-250 så finns det säkert bättre. Men någonstans får man ju sätta gränsen. Personligen så kommer jag inte att pressa bilen på bana, möjligen prova på nån gång bara. Sen är det heller inte så ofta jag ligger över 200. Och även om det går att få bilen lite snabbare där, så går den rätt bra över 200 på ETS 5 också.. ;) ------- Min bil suger inte... |
|
|
Jag vart tveksam på ETSen efter Saveks inlägg men övergripande har jag läst gott om denna IC. Bra att du Simon tar ner nivån lite för oss steg 1-2are.. Det står väl klart att ETS 5" är en kompromiss på pris, enkelhet att montera och prestanda. Alla är väl överens om att det är en klar förbättring mot original, eller? Ok, BMW har inte så mkt historia av övertryck men varför sätter de in denna uppenbart undermåliga produkt i en annars så kapabel maskin?! Vad sitter på 1M? |
|
|
Allting man gör är komromisser! Det finns alltid värre grejer att montera. ETS är bra mycket bättre än original, ingen tvekan om det. Dessutom är den enkel att montera utan att fördärva någonting på bilen. Jag kör på Stg2+ aggressive, den värsta cobb-mappen, och det funkar som sagt bra. Jag har skickat loggarna till Ian på Cobb, och han säger att bilen går precis som den ska på den mappen. 1M har samma IC som 135 & 335.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.