AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.083

Ökad effekt på min 335i

Sida 553 av 712
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Carteén ---> Sluta dissa min 30-årskris... ;)
Cartéen
Ha ha ha.. :-)
pe
771
pea
BMW M3 E92
Thomas , är det inte läge att slänga på en singelturbo, jag ställer med glädje upp och får stryk på nått event.
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Nää, känns som det kommer bli alldeles för mycket krångel och strul med ett sådant koncept...
Bättre att lägga pengarna på en GT-R istället som är mer anpassad för höga effektuttag.
Bu
303
Bubbla
335i coupe dkg 2009
Ska besiktiga för första gången med AR catless DP, hur lyckas jag? Bryr de sig om att lambdasonden ger felkod? Tack på förhand. //Bubbla
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Det gör de i allra högsta grad.
Se till att radera dem innan besöket.

Om du kör med PROcede så finns det en speciell besiktningsmapp som fungerar perfekt.
Avsaknaden av kattar i DP'sen gör att du annars får problem med avgasvärdena.
Bu
303
Bubbla
335i coupe dkg 2009
Ok, tack för svaret, kan radera koden, har BT-kabel så det är inga problem. Annars raderar ju Proceden koden oxå. Fast räcker det med besiktningsmappen? Har du besiktigat med den?
Har beställt cobb, finns samma möjlighet med den? Nån som vet?
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
För att vara helt säker så tankar du i 50% e85 också.
Jag + flera till har använt denna besiktningsmapp med gott resultat.

Det finns inga besiktningsmappar till Cobb så vitt jag vet.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Det hade ju varit trevligt att slippa montera på och av kattarna vid varje besiktning..

En helt annan fråga:
Ni som har AT, brukar ni trycka ner gaspedalen i botten(kickdown) eller till första stoppet?
Vilket är egentligen effektivast?
Jag tycker nästan det känns som att den accelererar bäst vid första stoppet..
Då drar den väl från 3500-4000 rpm nånstans.

-------
Min bil suger inte...
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
man går genom besiktning utan problem med mellan kattarna (jag gick genom med race kattar) . man måste dock piska bilen rejält innan och ha den igång så kattarna är stek varma.

Kickdown är bäst men det beror på hastigheten eftersom den växlar ner. Beror på vad man vill göra. Jag kör alltid DS , tryck 50% så växlar den ner sedan drar du till första stopp och växla manuellt vid 6400.
He
360
Heartware
E90 AW 335i 2007 M-Tech
Standard!

För er som skall åka till Elmia kommer denna leksak att finnas på plats.
Länk

Enrita, är din bil klar för M5board?
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Billigt verktyg för skärmvalsning Länk
Går man igenom besiktningen på Cobb steg 2 om man ser till att ha bilen ordentligt uppvärmd?
Pratade med Cobb om det, de visade intresse för en besiktningsmapp, skulle inte vara fel så man slipper undra om man går igenom.

Skulle det fungera med en Steg0 map, där man ser till att hålla cat-koderna borta, eller vad krävs?
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Tanka i ~50% E85 också så kommer det nog gå bra + riktigt varma kattar som sagt.

R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Jag har också besiktigat utan främre kattar utan problem och körde med en s.k besiktningsmapp. Men jag tvivlar lite smått på att det behövs någon speciell mapp, det viktiga är kanske bara att motorn och systemet är supervarmt genom att köra en extra runda precis innan avgaskontrollen sker. Man skulle kunna föreställa sig att en speciell "mager-mapp" behövs men det är nog tveksamt om det skulle fungera. SBP kollar ju att lambdavärdet ligger på 1.0 med en väldigt lite tillåten avvikelse uppåt och nedåt. Genom att de har en spärr även mot att godkänna för mager blandning finns inget annat alternativ än att maskinen går på AFR 14.7:1 vid testen, d.v.s. lambda 1.0. AFR 14.7:1 är det värde som ECU utan att manipuleras ställer in AFR till med olastad motor, precis av samma orsak, för att allt bränsle ska förbrännas.

Om SBP inte hade ett gränsvärde även för mager blandning skulle det gå bra att besiktiga med ett delvis punkterat system så att avgaser leds ut före mätproben och sedan blandas upp ned friskluft som dras med i systemet via ett hål som sitter längre bak.

Det öppnar förstås nya möjligheter för den som är uppfinningsrik....Har man höga emissioner och t.ex. kör med ett helt okattat system borde det gå att greja m.h.a kontrollerat läckage. Det enda som krävs är att man själv har möjlighet att mäta lambdavärdet och punktera systemet på lämligt sätt så att värdet blir 1.0.

Vet ej om det skulle fungera praktiskt utan att det tillstöter något annat fenomen men jag tror inte det. Stertman eller någon annan tunare kanske kan uttala sig om idén som sådan. Om den håller så skulle värdet på gamla häckar kunna stiga med flera tiotal tusen kronor, d.v.s. bilar som inte har klarat besiktingen p.g.a. höga emissioner och därmed är osäljbara kan ges samma avgasvärden som när de lämnade fabriken för 40 år sedan. Ja riktigt SÅ enkelt är det förstås inte, men en i grunden frisk motor som inte spyr olja och har höga avgaskrav rent formellt kanske kan göras helt katt-lös och fås att gå igenom utan att den behöver vansinnesköras innan mätning.

Food for thought som det heter...
th
86
theworm
Z4 3.0i
Installerade mina VRSF DP igår och blir nu nyfiken på denna besiktningsmap :)
Fungerar den med rev2.5/3? Fixar den lambdakoderna utan att "blockera" andra grejjer besiktningsmannen vill läsa av?
Hur handhas mapen? Ladda på parkeringen utanför, eller kan man köra med den?
Ska man reseta adaptions?

Slutligen, skulle någon kunna skicka den till mig? Verkar inte ligga ute officiellt
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Jag hade motorn igång och höll den ordetligt varm 30 minuter innan, hela tiden. Men när kontrollen inomhus var klar hade den ändå kallnat lite så att avgasvärdena var usla. Har du stått och vänta länge frågade killen? Jo svarade jag sanningsenligt, du får ta ett par uppvärmningsvarv kring huset först och gasa på rejält bara !

När proben sedan sattes in var alla värden bra med mycket god marginal.
R1000, var det dina Co-värden som var pissiga första vändan, hur pissiga i sådana fall?
Körde du med etanol?

En sådan besiktningsman vill jag hitta, en del av dem i Skåne verkar de få komma till för lite.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Både CO och HC var höga. Lambda var OK. Jag besiktigade på vanlig 98a. Ingen etanol i tanken. Jag har läst någonstans att de drar upp HC-värdet men har ingen egen erfarenhet av om det stämmer och vet inte om man kan lita att HC går upp med etanol.

Borde ha tagit en bild på värdena innan bilen rejsades och gick igenom.

Här är en länk som visare en del samband för emissioner Länk Det ser ut som att maskinen ska gå så mycket som möjligt mer än lamda 1.0 utan att ramla över kanten för gränsvärdet (1.03= AFR 15.1). I mitt fall var lamda 1.01.

När jag nu har kikat på detta igen inser jag att det underlättar att köra med en mager-mapp som gör att Lambdavärdet hamnar lite högre än 1.0 genom att det minskar både CO och HC. Om ECU själv får reglera till lamda 1.0 så blir det mer emissioner än om den luras att ställa in 1.02.

Magermappen till Procede, eller snarare magermapparna finns i ett antal steg som gör att möjligheten att hitta rätt inställning är större än med bara en (1) mapp. Det snyggaste hade kanske varit om det hade gått att ställa in Lambdavärdet som en kundparameter i besiktningsmode.

Nu är även jag anmäld till Master Starter på Mantorp.
Jobbar natt på lördagen så det känns bra att redan nu ha nått att skylla på...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.