|
Sida 551 av 712
|
|
|---|---|
|
Vem fixar mjukvaran till Clio's ? /Janne |
|
|
Svensk motoroptimering i Gävle. Det ska ge en ökning från 100 hk & 145 nm till maffiga 136 hk & 201 nm! ;) |
|
|
Vet inte om ni har läst min tråd om vilken bensin som är att föredra? Shell V-power: 98,2 oktan 5% etanol. Statoil 98: 98,5 oktan, ingen etanol. Vilken tror ni är bäst att köra på när man har trimmat bilen? Eller finns det någon annan mack som har bättre kvalitet på sin 98? Anledningen till att jag frågar är för när jag kör Cobb stg1+FMIC Aggressive, så spikar motorn med statoil 98. Funkar bra med Sportmappen.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Eftersom det var nån tomte som i somras påstod att Preems 98 oktan egentligen skulle vara 100 oktan så gjorde jag en jämförelse mellan detta superbränsle och V-power. Jag kände direkt att Preems 98 oktaniga soppa (som dessutom inte innehåller någon etanol) gjorde min bil markant segare och tveksammare vilket även loggarna visade tydligt. Timingkurvorna såg riktigt fula ut med en massa drops (spikningar). Hur Statiols 98 fungerar kan jag inte svara på, men eftersom V-powern alltid visat fina kurvor så kommer jag garanterat hålla mig till den i framtiden. |
|
|
Det är precis så mina timningkurvor ser ut på statoils 98.. Backar på alla cylindrar utom en!! Jag är ganska ny på det här, så jag får testa runt och logga :) Min tank är snart tom, så det blir till att testa V-power nästa tank. Jag kan ju ha haft otur, har hört att det kan skillja på kvaliten från en gång till en annan från samma mack. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Enrico: Jag menar om Cobb är på g att ordna så man slipper piggy system att styra methanolen? |
|
| Simon76: Vpower är den bästa. Du måste också fixa dina problem med laddtryck innan. Tänk på att det är inte så att motor spikar. N54 är väldigt bra att backa tändning innan detta händer på riktigt. Cobb kör också väldigt låga tändningskurvor så den är väldigt safe. | |
| Carlee: jb4 styrar högre laddtryck när meth flöder. Cobb jobbar med Aquamist hfs4 system just nu. jag kommer inte att byta system men kanske kommer jb4 dock att kunna stänga throttle om meth inte flöder. Eftersom COBB är en flash är behovet av failsafe mindre på race mappen eftersom motor vet exakt alla parametrar. | |
|
Ok enrita, så att den backar är alltså inte samma som att den spikar? Som sagt så är jag ganska grön på detta med trimmning, och jag kommer säkert att ha fler "dumma" frågor. Hoppas på överseende. :) Jag pysslar med detta ensam, och har inga bekanta som kan lära mig. Angående att jag tappade turbotrycket, så har detta bara visat sig 2 ggr. Båda gånger vid redline och med steg1+FMIC Aggressive. Kollar man loggen så har den ju backat på alla cylindrar utom 1 precis innan. På steg1+FMIC Sport, så håller den trycket och timingen är bra. Vad jag kan hitta så finns där heller inga läckor i systemet. Därför hoppas jag att det är statoils 98 som är problemet, och att den går bättre på V-power. Kanske att något säkerhetsprogram i bilen släppte trycket automatiskt när timingen backade för mycket?? Hoppas kan man ju. Jag har nästan tom tank och ska slänga i V-power i morgon. Sen köra några dagar, och sen logga. Jag kanske är helt ute och reser, men det skadar ju inte att testa detta först. Just nu så går den ju bra på Sport-mappen. ------- Min bil suger inte... |
|
| Simon76: den enda som gör att du får underboost code är en läcka någonstans. Den har ingenting att göra med bensin, oktan eller tändning. Aggressive map har säkert lite mer laddtryck vid redline som går ut någonstans och ursaka själva kod. | |
|
enrita, Nu har jag haft bilen inne på verkstad för läcksökning med rökmaskin. De hittar inga läckor! De körde full speta på maskinen. Den har inbyggd mätare för läckor, och den visade 0. De släckte även ner hela verkstan och gick igenom alla slangar/kopplingar/IC med UV-lampa och gula glasögon. När jag stod på verkstan så ringde Carlees polare och sa att han precis hade fått samma felkod på sin. Han hade råkat tanka 95okt och körde stg1 aggressive. Även Carlee har tydligen fått samma kod på sin förra året, precis i början när han hängde på sitt trim. Och den har inte kommit tillbaka sen dess. Vi får se.. Men jag undrar om det inte har med soppan att göra ändå, kanske i kombination med adaption av trimmet (bilen behöver väl lite tid att anpassa sig). Annars får jag väl kolla dumpventilerna och wastegatesolenoiden.. Jag tycker ju ändå att om det fanns en läcka så borde det märkas vid 4000rpm, där turbon laddar som mest? ------- Min bil suger inte... |
|
| Simon76: det är jättebra att du har inga läckor. kan vara dumpventiler eller wastegates men om det händer bara med Steg 1plus och inte steg1 skulle jag skicka loggor till Cobb också så dem kan titta på det. Kanske dina wastegates är lite lösa och behöver mer/mindre Dutycycle på höga varv? Ingen aning men kolla med cobb. För att testa dumpventiler ska man trycka in runt 20PSI i chargepipe och se om dem läcker någonstans. | |
|
Jag tippar på att det är tuner-relaterat. Jag fick också underboostkoder (30FF) med min gamla JB3 utan några läckor... Det verkar som ECU'n misstolkar situationer och spottar ur sig felkoder som inte har med verkligheten att göra när man höjer effekten. |
|
| Det går att anmäla sig till Master Starter nu den 29 april Mantorp! min är inskickad via mail. | |
|
Vilka däck ska du välja?? ;) ------- Min bil suger inte... |
|
|
Jag ska nog åka dit och kolla. Även om mina DPs förmodligen sitter på tills dess, så har jag väl inte mycket att komma med där? ------- Min bil suger inte... |
|
| mina vanliga gatu däck Yokohama ADVAN Neova AD08 | |
|
Fan också.. Du hade rätt enrita, det var inte soppan. Snarare att det blev ännu värre nu med V-power. Nu fick jag felkoden redan på 5,5-6k. Ska testa att trycksätta chargepipe. Tack för tipset enrita. Vilka dumpventiler ska man välja om det är dom som är kassa? ------- Min bil suger inte... |
|
|
Jag kan ju tillägga att bilen går som ett skållat troll på stg1+FMIC. Tills motorn går in i nödläge vill säga.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
jag har Forge dumpventiler men gamla version som funkar kanon. Den nya version är lite så där och kan låsas. Du kan försöka ta ut dem eller kolla om du ser spår av laddtryck som smyger ut runt om dem. Kan också vara en vakuum slang från själva vakuum kanister . Kolla lite charge pipes med inbyggd ventiler på e90post under vendors , sedan kan du leta en review. ER gör fina grejer Länk om du har manuellt låda kör med dumpventil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.