|
Sida 546 av 712
|
|
|---|---|
| Jox, sätt bara in singelturbon först så kan vi diskutera saken , skall förresten beställa en 335a touring (nya modellen) men den kommer inte förrän i september, så det är väl snart dags att börja beställa trimdelar,lite tråkigt att den bara kommer med n55 motorn, finns väl inte riktigt lika mycket grejer att beställa än och det saknas väl en del i effekten mot n54 | |
|
pea: Shiv's nästa singleturbouppgradering efter N54:an blir N55:an såg i någon tråd han svarade i. Det skulle inte förvåna mig om det till hösten eller så finns lite mer till N55:an. Men det finns ju dp och avgas i allafall till E9X, sen dröjer det väl innan det kommer motsvarande till F3X. Men Procede borde väl funka även på N55-bestyckade F3X-bilar. Han har ju också någonstans skrivit att det egentligen finns mer potential i N55:an än i N54:an. Han får väl visa det med en riktig Singleturbouppgradering...... Ska du ha MT eller AT ? /Janne |
|
|
singel turbo bara MT bilar. han kommer att dra ner vridmoment som fan på AT bilar. skulle helst skaffa en e46 m3 och turbomata den istället för en n54. hela bil karaktär är borta med singel turbo. under 4000 varv är den helt död. |
|
|
qdtjant; det blir en automat då jag skall ha den som vardagsbil, m3an är lite brötig att köra runt med och frugan får spader då hon skall ha den. Kan egentligen inte förstå problemet, men det kan bero på att den låter lite.. Jag behåller den i alla fall ochså..ett tag till |
|
|
Visste inte att det va Shivs bil dom kittat med singelturbo, hoppas verkligen att han är öppen med hur bilen funkar med det kittet. Hans bil har väl rullat över 15.000mil nu med alla möjliga konstiga beta mjukvaror så håller den motorn och växellådan för typ 700hk så är jag imponerad hehe... Enrico hur mycke effekt pallar din växellåda nu när den är uppgraderad? |
|
|
Vi byte sjobusen's intercooler, efter det fungerade hans bil till 100%. Varför skulle vi ljuga eller tvinga en kund att byta, vi erbjöd honom att byta tillbaka och han kunde leta efter en annan lösning. För övrigt så tror jag att dom som ser bilderna på hans intercooler på vår Facebook sida klart och tydligt ser hur ila den var konstruerad! Dessutom med vad som såg ut som kemisk metall osv... Så tråkigt när folk spekulerar om saker med lögner utan att inse att det kan skada företag. Det var inte att att vi slängde oss över bilen och byte intercooler det första vi gjorde, vi hade ändå lagt en hel del tid på felsökande. |
|
| Carlee82: för single turbo måste man ha MT bil . AT är redan struligt över 450whp original. min ska palla mer men vet inte hur mycket. jag ångrar starkt att jag köpte AT.... | |
|
pea: Den blir riktigt trevlig med nya 8-växlade ZF-lådan. Har den i min 535d. Och det är verkligen STOR skillnad mot tidigare automat. Har du beställt redan, om så när leverans ? xDrive ? Ursäkta OT. /Janne |
|
|
Shiv visar lite hur man kör med single turbo: Länk |
|
|
Särås ---> Det är ju jättevackert att ni lyckades åtgärda felet, men kan du vara vänlig att förklara varför varken jag, R1000, BMW-Erik eller Heartware har haft några problem med pulserande laddtryck ihop med denna IC? Jag försvarar verkligen inte denna skräphög, men jag har verkligen svårt att godta denna förklaring som en orsak till det pulserande laddtrycket... Låter mer som ett mjukvarurelaterat problem om du frågar mig. Detta är ju trots allt ett inte helt ovanligt problem när det gäller Giac. Det finns många exempel på detta problem och här har du två stycken, efter en liten snabbsökning: Länk Länk |
|
|
Vill inte riskera att få någon varning eller arg moderator på mig men kan iaf tipsa om att titta på hans intercooler här: Länk Och ja det har vart flera bilar som med GIAC stage 2 och dåliga intercoolers eller tryckläckage inte gått bra! Med GIAC steg 2 mjukvara krävs det även att all hårdvara är bra! Riktigt mjukvara kräver mer än piggyback som lurar singnalerna. Vi kan erbjuda Dig Tom och övriga användare på AP att komma till vår nya verkstad och vi monterar den gamla intercoolern kostnadsfritt och Ni får alla se hur bilen går! ;-) Bara för att bevisa att det handlade om hårdvara och inget annat. Vi blåser inte kunder för att få sälja produkter som somliga andra gör i Sverige! |
|
|
Helixkopian Made in Sweden är ett riktigt termitbo och det var inte fel att du rekommenderade ägaren att byta ut den genom att de är kända för att läcka och de inte flödar speciellt bra. Min dito fungerade upplevt riktigt bra och var tät så det kändes fel att ge bort den som jag gjorde men ännu mer fel om jag hade tagit betalt för något som såg risigt ut och inte var optimalt flödesmässigt. Skönt att slippa ha sådant i bilen men jag tror den kom till bra nytta för nästa ägare. Det kanske är som du säger att en flashad bil störs mer av en läckande IC än en med piggy, i vissa fall. Jag körde länge med ett jättehål i utgående slang efter ICn och det enda som märktes var att det lät som en Airbus i som skulle lyfta och att effekten gick ner från ca 400 till 350 whp. Proceden maskerade felet på ett icke önskvärt sätt och bilen gick bra sånär som på att den tappade effekt genom att laddtrycket pulserade (omärkbart annat än att det gickatt se på effektkurvan). När jag testad med JB3 fick jag däremot felkoder och kraftigt reducerat laddtryck p.g.a läckan så det går att få en säker funktion även med piggy-tune i det avseendet. JB3 har dock andra egenskaper som gjorde att jag valde att aldrig använda en sådan. |
|
|
Särås ---> Har du i överhuvudtaget läst inläggen jag länkade till? Dessa personer (som så många andra) hade problem med pulserande laddtryck och det enda som avhjälpte detta var att byta till piggyback. Det var m.a.o ingen magisk IC-uppgradering som trollade bort deras problem. Jag fick dessutom ingen förklaring från din sida om hur det kan komma sig att så många andra personer lyckats använt denna intercooler utan svajjande laddtrycksproblem... :-S Återigen, det är helt klart att denna IC ser ut som skit, men så länge den är tät så fungerar den faktist riktigt bra. Kan detta bero på att Giacprogrammen är omotiverat känsliga? Att de "handikappade" piggyback-bilarna presterar likvärdigt eller bättre än Giacbilarna har vi ju redan fått ett flertal bevis på, så den diskussionen behöver vi inte gå in på. |
|
|
Tom: Inte säker på att Du läste mitt inlägg? En Piggy är inte lika känslig som en mjukvara, det kommer den aldrig att bli! Så oavsett om det står Turbo Center, GIAC eller COBB så tror jag att dom bilarna är känsligare och skyddar bilen på ett bättre sätt. Jag tror nog att Ni kan köra med denna intercooler som vi monterade bort och få det att fungera med mindre problem än med GIAC, inget snack om saken! ingen magi i bytet av intercooler, så det handlar om att man byte från en dålig produkt till en fungerande och bra produkt. Vilket även gjorde att mjukvaran kunde jobba som den skulle och optimera bilen så bra som det går! |
|
|
Så ja... nu får ni lugna er grabbar! Inga sura miner på varandra nu.... Som sagt så går min bil perfekt nu... efter byte av intercooler... så är det bara... Om någon tvivlar och har tid att meka... så får ni gärna få det bevisat på min bil... om ni monterar dit den gamla... och sen bort med den och dit med nya intercoolern igen.... ;) |
|
|
Inga sura miner här inte. :) Det vi dock har lärt oss av detta är att Giac-flashen är grymt känslig och att min bil varit trimmad med "handikappade" och "mindre beskyddande" piggyback-boxar sedan 2007. ...och trots detta så levererar bilen galet bra än idag! :) |
|
|
Nu har inte jag orkar mig igenom den långa tråden om Shivs singelturbo bygge, men har han fortfarande orginal soppapump!? Hur sjutton går det till Isf?? Och dom där borta borde lära sig hur man filmar från bilarna på deras flygfältsevent ;) |
|
|
Om man ser deras flygfält ska vi nog inte klaga på lite grus på björkvik. ha ha. |
|
|
Ja, filmerna är ju ett skämt. Jag påtalade detta i nån av trådarna, utan några reaktioner... Ganska imponerande hur Terrys JB4-bil gick, måste bero på hans BigTom/Ebay-intercooler... ;) |
|
| Shiv sprutar kopiöst med meth , han har 4 nozzles. Det händer också ingenting tills 4000 varv så hela torque på låga varv som kräver mycket soppa finns inte. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.