|
Sida 545 av 712
|
|
|---|---|
| Ja den svenska Helixkopian ser ut som ett skatbo på ut- och insidan. Jag körde med en sådan ganska länge men hade inga problem, märkte dock att bilen gick lite bättre med Big Tom IC när jag installerade en sådan och för upprepade pulls vinner den senare med hästlängder. | |
|
Visst hade helixkopian sina brister, men jag har VÄLDIGT svårt att tro att den var orsaken till dina problem. Det känns mest som ett dåligt försäljningsargument av Stertman... |
|
| :-) | |
|
COBB ATP snart ute: Länk |
|
| 3000 dollar... Puh! | |
| Thomas ATP är inte för end users. Den heter ATR. ATP köpes av trimm firmor så att dem kan trimma på bänken och göra sina egna mappar. | |
|
För dem som kör COBB: Jag vill gärna se om det finns intresse här för dem som kör Cobb att göra en custom map på dyno med hjälp av ATP från en pro tuner i sverige. Ingen aning hur mycket det kommer att kosta att göra en pro tune men utan intresse det kommer inte att vara möjligt iallafall pga kostnad av software. |
|
|
För er info, så finns det nu mer info om körningar 2012 upplagda. Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
|
Här är en felkodläsare till BMW som troligen kan användas som interface för att koda 335 injectors Länk Det är inte jag som säljer, såg att den finns på Blocket. |
|
|
jag har detsamma kabel och kostade 45 USD shipped från ebay :-) |
|
|
Jag har också precis köpt den kablen. Länk 340kr med frakt. Och då får man TIS och en massa andra program också.. ------- Min bil suger inte... |
|
| Har beställt, måste testas och kan komma till nytta också :-) | |
|
Tänkte bara tipsa er om ett roligt projekt ^_^ Länk |
|
| Enrita: Jag är intresserad av COBB ATP om det blir av i sverige. | |
|
Enrita: Vad tror du om Robs uttalande på e90post om att de håller igen för att motorn inte tål mer? // When I tune I let the motor tell me what it wants via many avenues. One of the avenues is timing. I like to get a timing curve that can be push up to minimum best timing (MBT) or the limit of the fuel for a giving boost curve. Once I find either limit, I back down a bit for safety. MBT can be found by advancing timing little by little on a tool that can read power output until the added timing results in little or no gain. When the limit of the fuel is reached the knock control system will begin to protect the motor and/or power will become unstable run to run. An unstable flame front can be discovered via audible means or pressure sensors. Either way it's time to back off. As I said before there are different tuning philosophies out there. My experience has taught me timing kills motors. Sure they feel great right up until that bad event. Motors can be at their strongest right before they break. When they go via detonation you have broken ring lands, crushed spark plugs, blow head gaskets, crushed bearing, holes in blocks, etc. Not a pretty thing. Again this is my preference in tuning. // Efter att ha läst detta så är jag lite nervös inför en ATP tuning.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
COBB OTS mappar måste vara på den säkra sidan. Alla motor är olika, dem har olika mods och hårdvara som är bra och i andra fall dåligt (billiga produkter) . Jag har testat massor med beta mappar från Cobb och även med låg timings så det händer att det finns alltid en cylinder som backar tändning även med meth. Cylinder 1 är verkligen den gladaste av alla och om man tänker att piggyback bara litar på den då vet man att man har kanske åkt ganska länge med en aggressivt tune som backade tändning kontant på 2-3 cylinder. Dem värsta cylindrar där jag ser mest tändning arbete är 2 och 5. Dem 2 blir säkert varmast av alla (det var min cyl 2 som spikade 2 år sedan). Vad jag har märkt är att mer tändning ger visst mer power och gör att bilen är rappare direkt, mer villigt att varva men som Cobb säger om något händer har man mindre utrymme. Jag kan lägga 20 psi - 16 psi på cobb med jb4 och ser ingen tändning som backar med meth men då är det 5 grader mindre en stock på hela tändningskurva . Med ATP är det en professionellt tuner som justera mapparna . man kan då förvänta sig säkert 20-30 mer och en mapp som funkar bäst precis på den bil . Priserna då verkar höga och eftersom jag kan få mappar direkt från cobb just nu tänker jag vänta med ATP custom tuning. |
|
|
Vem Blir först med singelturbo i Sverige? verkar ju var en sjuk effekt du kan plocka ut. Man blir ju sugen på att köpa en 335 igen och bygga en monsterbil.. |
|
|
pea: tror du är en bra kandidat :-) Verkar som det går sjukt bra , vi får se hur länge Shiv's motor håller. |
|
|
Singelturbo i N54-motor menar ni väl :-) Finns ju några singelturbos bl.a Nisse Järnets E30 på ett 2,7 liters block tror jag. Den ger väl på etanol lite drygt 700. Ja det ska bli kul och se hur Shiv's projekt fortsätter och hur länge hans motor håller. När kittet väl blir färdigt ska det ju innehålla tre olika effekt nivåer. Intressant hur det kommer att fungera ihop med AT, de ska nu bygga två kundbilar med AT och om dessa kan hantera all kraft. När garantin gått ut på 1M'en får jag väl slänga in ett sånt kit.......:-) /Janne |
|
| Pea du kan få byta jämt mot min Touring... :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.