AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.849.257

Ökad effekt på min 335i

Sida 539 av 712
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Jag säljer också min AR oil catch can passanger side om någon är intresserat pm mig.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag har beställt en cobb ap nu.
Men hur funkar det? Kan man ta bort trimmet helt, så att det inte syns att bilen har varit trimmad? Tex vid försäkringsärenden.. motorhaveri etc.

Vilken mapp funkar bäst, och vilken soppa ska man köra på? 98okt?
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Simon76: läs Länk
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jo tack. Jag har kollat lite där.
Bara 3472 sidor engelska!
Och jag hittar inte svaren på mina frågor där(möjligt att det står någonstans, men 3472 sidor!).
Tänkte att det kanske fanns någon vänlig själ här med erfarenheter av cobb..
A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Simon76: När du först får din AP så se till att uppdatera den först. När du sen ska lägga in en map första gången tar det lång tid då original mappen sparas på din AP, säg 15-20 min. När du sen vill byta mellan olika mappar tar det runt 1.5 min.

Om allt annat är original på din bil och du kör på 98 oktan kan du köra steg 1 och den map som är roligast där är steg 1 aggressive, förutsatt att bl a dina tändstift mår bra. Stor skillnad mot original effekten. Medan vi väntar på att det blir vår kan du passa på att beställa fmic och DPs så kan du köra steg 2, för effekt kan man knappast få nog av =)
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
A_Persson:
Tack för svar. Då vet jag lite mer :)
da
140
danne_83
BMW 135 m-sport
Tänkte bara dela med mig att vi idag fick in en mosselman flash i min brors 335 a.. gick väldigt snabbt o smidigt o bilen drar på riktigt bra ;) går lätt att jämföra med min gamla 135 med bara procede!!
Har tjatat lite på han nu om att uppgradera till sommaren med ic o downpipes o mosselmans uppdaterade flash ;) detta gjordes på jmb optimering i halmstad riktigt bra kille o ha att göra med
Där stod även 2 st vita 1m som man kunde dregla lite över ;) tänkte vi skulle bänka 335 an där sen med o se vad bilen levererar...
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Simon76: du har minst 10 dagar på dig att läsa tråden. visst kan du få snabbt svar men snälla lär dig hur cobb fungerar, alla mappar etc så att du har 100% koll. Bara om du tittar på deras calibration sida ser du redan vilken mapp du ska köra. Thats it. Tycker du inte att det är roligt att lära dig om det?
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
enrita:
Du har rätt. Självklart måste jag läsa på själv, och innan jag har fått hem den så har jag säkert gjort det.
Jag var mest osäker på om deras klassning av bensinen var samma som vår.
Och sen ser jag ju vilken mapp som ser bäst ut, ville bara veta om ni också tycker att den FUNKAR bäst i verkligheten.
Lite snabba råd och kom igång tips mao.
Jag kommer nog att ha hyfsad koll om 10 dagar..
Ber om ursäkt om jag verkade lite hispig ;)
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Simon : om du kör med 98 oktan upp (dvs 93 US oktan) och är stock (filter spelar ingen roll) ska du ladda in Stage 1 Aggressive .
Den mapp har 4 olika throttle response du kan välja . Jag kör AT och föredrar Stock throttle. Många som kör MT tycket Linear är bättre . Linear funkar bäst på bana eftersom boost kommer inte direkt på en gång och det är lättare att dosera den .
Testa alla och sedan välj den som passar bäst din körstyl.
Om du kollar här under calibration Länk ser du exakt vad behövs för hårdvara för att kunna köra en viss mapp.
Jag köra nu Steg 3 RACE LOL
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Boys! Jag fick ett brev från Wölkes idag om att min bil har en "teknisk aktion 0013050200" som bör utföras. Verkar som om jag kommer att få en uppsättning nya injektorer gratis, man tackar! :)

Har för tillfället bara JB4/DCI monterat ska jag ta ur detta, eller kan jag låta det sitta kvar? Dom kan väl knappast neka mig en återkallelse för att man trimmat lite efter garantins utång?

Nån som vet om dom programmerar om bilen också? Hade ju varit helt lysande i sådana fall.

Skönt att jag inte orkat montera DP/FMIC/Methkit mm ännu...
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
joxgbg: lägg bara jb4 på map 0. Dem kommer säkert att uppgradera programvara.
pe
771
pea
BMW M3 E92
Joxgbg , prata med Inge (verkstadschefen) och hälsa från mig, han gillar att köra kompressor M3A....
Han är alltid hjälpsam och bra att ha att göra med.
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Tack för tipset pea, åker förbi imorgon och snackar med dom!
th
86
theworm
Z4 3.0i
Halloj!

Sugen på att skaffa ett par downpipes nu när VRSF kommit med ett par för en rimlig slant. Vad kan det kosta ungefär att installera, och vart kan jag vända mig för att få det gjort (södra sthlm - nyköping)?
Ri
111
Rippe
E92 335iC
E46 328
joxgbg:
Står det nåt där om drabbade tillverknings datum etc?
Hade nämligen min inne i höstas för nya spridare så man kanske kan reklamera det jobbet och få pengarna tillbaka, iofs pröjsade jag bara självrisken till försäkringsbolaget men ändå, det kan ju bli nån tusing tillbaka i slutändan ändå :P

Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Fick hem min bil igår :)
Fan alltså, vilken trevlig kärra..
Kan bara tänka mig hur trevlig den kommer bli nästa vecka när jag får min Cobb AP.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Simon76: vänta bara.... stort skyllnad när steg 1 cobb är flashat.
A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Kan inte annat än hålla med Enrita. Mycket roligare bil att ratta runt i.
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Så, då klarade man besiktningen................nästan. :(

Klarade iaf det jobbigaste denna gång på första försöket (avgastestet), men åkte dit på en alltför klen handbroms... :(

Nåja, bara att rulla in den i garaget och fixa och dona lite till. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.