AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.848.826

Ökad effekt på min 335i

Sida 535 av 712
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Broms-uppgradering! Måste byta alla 4 bromsklossar till våren och funderar även på att antingen svarva och slitza orginal skivorna eller byta skivorna till nått annat om det är värt det? Vad säger ni? Finns ju mycket olika skivor att välja på i USA men svårt att veta om dom är bättre än orginal. Klossar finns ju att få tag i på hemmaplan till hyffsade priser.

Cartéen
Calle, jag köpte förra året Zimmermans hålborrade skivor till min gamla 335:a vilka jag tyckte var riktigt bra bett i samt ser också bra ut. Klossarna köpte jag från Pean Sweden. Kommer inte ihåg vad dom hette men det var något han rekommenderade och jag var mycket nöjd med dessa. Skivorna köpte jag på Schmidman (osäker på stavningen).
Kan vara ett alternativ för dig och bra priser var det också!

A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Fick min Cobb AP i dag men inte får man vara riktigt nöjd för det. AP kände inte igen min rom så jag fick maila den till dom. Hoppas att de fixar det innan det blir jul. Man vill ju gärna gasa lite grann nu =)
Ca
1.442
Carlee82
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Carteen: Tack för tipset men jag vill inte ha hålborrade skivor tror jag, utan slitsade. har fått för mig att hålborrning mest är för racing där man enbart vill spara vikt och inte att dom ska hålla 4-5000mil innan dom spricker. Hur långt körde du med dina? Såg dom fina ut när du sålde bilen?

Visa användare
111
Särås
Porsche 964 RS -92
Audi RS4 -01
BMW 135iM -08
Bäst till 98% av alla som kör bil oavsett bana eller gata är det bäst att köra med en "solid" original bromsskiva om Ni frågar mig!
Hållborrat spricker och har inte samma livslängd som en solid, slitsade skivor har jag sett dela sig i mitten flera gånger och även spricka i slitsen osv, man har ju försvagat skivan exakt som när man hålborrar fast ändå inte!
Är man ute efter att bli av med vikt och trycka ut gaser är det slits/hållborrat som gäller!
Dock handlar det om gaser som extremt få ens har känslan i pedal/bil att känna av i huvudtaget!
Det är bättre att fortsätta att köra original skivor eller motsvarande och sedan lägga pengarna på riktigt bra bromsbelägg!
Dom bästa beläggen Carbotech och PFC har en så bra känsla att med stålomspunna slangar och bra vätska så kan man köra en 335;a länge länge på Nürburgring och andra banor utan att bromsarna ger upp!
Och när det gäller gaserna så tror jag att en riktig race förrare kanske kan känna att det skiljer 0,3 sekunder på ett varv på Mantorp, så i min värld är det bling och dessutom någonting som "försvagar" skivan!

Varför det säljer bra? Ja "Bling" brukar sälja bra, samt att Porsche och många andra tillverkare sålt in det som "motorsport" osv osv, vilket det iof är men väldigt få av alla Porsche ägare har en använding av dom hållborrade skivorna!

Där är mina åsikter, kört med racebelägg sedan 1998 på gata och R-däck under hela sommaren på gata/bana sedan 2002...
Är en av Per Stackes första gatbilskunder och skulle säga att jag har ganska så bra koll på bromsar... :)

mvh Jimmy Särås
Stertman Motorsport
www.stertman.com
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jimmy:
Jag fick ju mail av dig i veckan om GIAC till S4an samt en länk på youtube som visade att bilen klarade kvartsmlen på 12.05. Hur står dig de snabbaste 3350rna i jämförelse?
Vad pratar vi för effekt. men det kan vara intressant att jämföra.
(PS håller på att köpa mig en ny 335a) Sorry för lite OT.

//Stefan

Mina bilar:Länk
ri
152
rian
Golf Gti Pirelli 09
S4an med trim har inte en chans mot dom snabbaste 335orna!
Det är bevisat gång på gång hur dessa trimmade S/RS Audis
blir förnedrade på diverse event av 335or
Visa användare
111
Särås
Porsche 964 RS -92
Audi RS4 -01
BMW 135iM -08
StefanL: Jag skulle säga att Audi S4 3,0T verkar bli snabbare än BMW 335 med motsvarande trim!
Tittar vi på 402 meters tider så är som sagt S4 med steg 1 och ett cat-back system nere på 12,05 tider och det finns lite kvar att slipa på där oxå! Tittar vi på motsvarande 335 så antar jag att 13 tider är mer realistiskt med steg 1 och ett cat-back!?
Har iof inte testat men som sagt nya S4 verkar ha en sjuk möjlighet till att få ur effekt ur!
Jag väntar och ser vad bilar med komplett avgassystem insug och intercooler tillsammans med en steg 2 mjukvara kan leverera i S4;an!
Gällande nya 335 så är det ju "tyvärr" N55 motorn, inte riktigt samma möjlighet till trim som det verkar och en bil som vi inte har GIAC till ännu iaf.

mvh Jimmy Särås
Stertman Motorsport
www.stertman.com
Ca
1.442
Carlee82
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Särås: Stort tack för infon! Det enda jag behöver bättre bromsar till är björkvik, har kört med orginal skivor och några uppgraderings belägg(mintex?) i två år. Men skivorna är rejält skeva nu så jag tänkte svarva dom i hopp om att det blir lite mindre obalans och ev slitsa för lite bättre inbromsningar från 250+ Men då är det kanske bara att byta belägg och svarva dom då som jag ska satsa på? Behövs stålomspunna slangar om man inte kör bana?

Cartéen
Calle: Hade bara skivorna på några månader innan jag sålde bilen så vet ej hur dom håller i längden. Bästa och billigaste alternativet för dig är nog helt klart att svarva skivorna och sen några bättre belägg. Vilka funderar du på?

Visa användare
111
Särås
Porsche 964 RS -92
Audi RS4 -01
BMW 135iM -08
Svarva skivorna om dom inte är för tunna efter svarvningen, dock så finns det även värden på hur tjock en skiva får vara!

Stålomspunna slangar kan uppfattas som onödigt på Björkvik kanske, jag skulle iof ändå byta då det är en rätt stor skillnad på E8X/E9X bilarna med slangar!

PFC vätska, StopTech slangar och Carbotech XP8/XP10 beroende på hur hårt man kör så kommer Du inte ha några problem med bromsarna även om du upptäcker att bilen har en ratt! ;-)
Mintex beläggen bygger lite mer värme och gaser, så jag tror att Du kommer bli förvånad över det ökade greppet och den minskade risken/möjligheten att få "slagna" skivor (skivor med vibrationer).
Lycka till!

mvh Jimmy Särås
Stertman Motorsport
www.stertman.com
Visa användare
111
Särås
Porsche 964 RS -92
Audi RS4 -01
BMW 135iM -08
Vill även passa på att önska alla effekt galningar i tråden en riktigt God Jul!

mvh Jimmy Särås
Stertman Motorsport
www.stertman.com
Cartéen
Och en riktigt God Jul till alla får jag passa på att önska också :-).

en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
God jul till alla!
God Jul :)
Th
119
ThomasF
Corvette Z06 2008
God Jul på er Alla!
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Önskar även jag er alla en God Jul !

/Janne
Ca
1.442
Carlee82
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
God Jul :)

R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Länk
Aj
466
Ajvar
BMW F11
M-SPORT
God jul på Er alla!!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.