|
Sida 53 av 712
|
|
|---|---|
|
Rolle , det är heartware som håller på att testa den nya diffen denna helg om jag inte har fel, är själv i valet och kvalet om jag skall kopiera shiw ´s setup och få ut 432 whp eller byta bil till Nissan GTR. Skulle gärna vilja ha kraften i gtr men gillar inte riktigt utseendet, finns 2 st i trondheim till salu så jag få fundera lite Kul att det blir några stycken som kör mera mods,blir kul att se till våren på m5board eventen vad vi kan göra med 335 an, hoppas alla kan komma |
|
|
Pea, blandade ihop era namn. Det e kanske lika bra att ta Shivs setup, för det e ju testat ordentligt och perfekt anpassade mappar till. Passar nog på att beställa hans nya "Multi Gauge System" också när jag e igång. Skulle vara kul att va med på m5bord eventet till våren. |
|
|
.... o så kunde man skriva fina 11:or på asfalten ;-) Vilken dag! ... kommer nog att drömma om diffbroms inatt. Skall skriva ihop något kul tills imorgon! |
|
|
Min Helix piggyback är till salu om det är nån här inne som är intresserad. Funkar på v29.2. Har tänkt mig 5000:- för den. =) Mvh, Erik |
|
|
Tillfälle! Någon som vill ha en Procede V3 med pnp kan skicka mig ett PM. Säljer för en vän som har förlorat sin bil. |
|
|
Heartware: Hur går det med 'DIFF-rapporten' ?? /Janne Janne E61 535D 2008 Sportautomat. |
|
|
Heartware: Hur förlorar man en bil ?? :) |
|
|
Leffe6: Tja du, det finns många sätt. Men tyvärr det det enda sättet att beskriva det. Det är hårda tider nu. qdtjant. Har spelat in en kort video som kan visa detta på ett mera "engagerande" sätt ^_^ Det är svårt att veta hur man skall börja beskriva känslan, bilen är nu helt annorlunda på alla sätt. Baken hänger med och man känner vridet och greppet. Även i kraftigt regn så märkte jag en markant skillnad på grepp. Jag har bytt tillbaka till mina gamla RFT däck och hur mycket jag än hatade dem så funkar de mycket bättre med diff. Får bränna bort dessa nu. ;-) De största frågetecknet har varit hur diffen funka ihop med antisaldd systemet. Har nu provat både DSC och DTC. i vått och tort. I DTC läge skulle jag säga att det är lik känsla som den nya M3 i M-dynamic mode. Jag var lite rädd från början att bilen skulle kasta sig hej vilt, men till min förvåning så har jag numera förtroende för bilen. Nackdeln med diffen. - När man lägger in backen så kan ett klong ljud höras. (Diffen ställer in sig) Detta är dock helt normalt! - När man kör över ojämnigheter på vägen typ brunn eller något så märker man mycket tydligare när ena hjulet tappar greppet. utan diff så känner man inte det lika markant. Troligen kommer det att finnas två versioner av diffen. Race och sport. Mera om detta i ett senare tillfälle. Ni som bor i GBG regionen kan kontakta mig så kan ni få prova på och bilda en egen uppfattning! |
|
|
Angående diffbroms i 335i Eftersom många delar i BMWs produkter passar ihop med varandra, finns det ingen möjlighet att de gamla ramplamelldiffarnas innehåll passar i en 335as diffhus?? Den finns ju i 3 storlekar från den lilla diffen som satt i e30 318-320 osv, mellandiffen från 325i och M3, och sen den stora som satt i M5 och 535i e34. Denna typ av diffbroms tycker i alla fall jag verkar bättre än klånkande torstendiffar. Sen ska det enligt banracingfolk funka bättre vid tex bankörning med en ramplamelldiff på en bakhjulsdriven bil, eftersom den spänner upp sig vid gaspådrag och uppsläpp, men är "lösare" vid mellangas, tex när man ska styra in i en kurva. De gamla diffarna har ju sk 25% broms, men kan lätt byggas om för 40% eller mer. Om man har en e34 utan diffbroms vet jag att man kan plocka isär diffen och byta ut själva diffpaketet till ett lamellpaket från en annan bil UTAN att byta ut dreven osv. Det vore ju kalasbra om detta gick att göra på de nya bilarna, skulle kännas både billigare och bättre än att köpa torstendiff. Mvh Nisse __ Nisse Ljung |
|
|
Svar till Nisse977 Så här ligger det till i de nyare BMW E90/91/92/93. - 325 och 330i delar samma delar. - 335i och 135i delar samma delar. - 316-320 ? Vet ej? Dessa delar inte samma komponenter som de äldre bilarna. Alltså E46:or och bakåt! Det är markant skillnad på storlek mellan diffen och det är Centrumringen som gör det omöjligt att byta innehållet mellan andra diffar! (Varför kan man inte bifoga bilder i autopower?) Enligt UNICs erfarenheter så håller diffen för över 600hk (på hjulen!) Om man inte har läst mina tidigare inlägg, så är det en Lamell diff jag har installerat i min bil. Jag kör nu med 30% bromsverkan. Diffen går in vid 70nm. Det är en 2 väg LSD vilket menas att bromsverkan går in både vid acceleration och deacceleration Redan vid 30% är väldigt mycket race känsla! Kan verkligen inte tänka mig 40%! Tyvärr kommer komforten att lida lite granna. Vid halt väglag så känner man av att ena hjulen kan låsa sig och hacka fram. Dock låter den inte när den verkar! (altså inget fördröjning vid aktivering) Pressar du på, så märker du inget! Så till majoriteten av Autopowers känsliga public så kommer detta inte att falla de för smaken. 335:a är ju lite av en GT vagn?! Jag och PEA gjorde lite jämförelse förra veckan. Kan nämna att skillnaden i blött väglag är galet stort! Även med 1 person i handikapp så drog jag ifrån lätt! Vi har spelat in jämförelsen på video. ;-) Denna helg kommer jag att prova en ny setting på diffen med lägre bromsverkan. Detta gör att man känner mindre av diffen samtidigt som den inte inverkan på prestanda. Här kommer ett tidigare utdrag från Ulf på Navo AB Något som jag inte har nämnt är kostnaden. Både Torsen diff och Helicoil är relativt billiga att tillverka. medan lamell diffen är dyrare! Torsen - En klurig konstruktion där principen från en självhämmande snäckväxel används som broms. Bromsningen utföres därmed av friktionen mellan kuggflanker samt från kugghjulens lagringar och är på så vis inbyggd i konstruktionen, t.ex. kuggarnas snedvinkel är en mycket betydande faktor. Det går att ytterligare påverka broms-inställningen genom att ytterligare lätt bromsa snäckhjulen med t.ex. tallriksfjädrar men detta är svårt beroende på snäckhjulens placering. Friktionen kommer från stål mot stål med högt kontakttryck och friktionen varierar med kuggflamkernas yta och olja. Den är svår att får lika jämn och "sugande" som en LSD som jobbar med lameller med stora friktionsytor där kontakttrycket är betydligt lägre och där lämpliga friktionsmaterial kan väljas. Principen ger inte möjlighet till varierande egenskaper för acceleration och motorbroms såsom en lamelldiff som har separata rampvinklar. Helicoil (Quaife) - Lika som Torsen i princip och egenskaper men med annan konstruktion där alla "kugghjul" ligger axiellt. Lite mindre byggmått och konstruktionsmässighet lite enklare att få till en inställbar bromsnivå. Lamell - Lamelldiffen är robust, ger inställningsmöjlighet på 1) antal friktionsytor , 2) rampvinklar för acceleration och retardation och 3) förspänning. I högprestandautförande med väl anpassat friktionsmaterial så ger den en bra och "sugande" friktion (lite mer åt viscohållet). Det ihop med alla inställningsmöjligheter som gör att den kan anpassas för olika ändamål gör den till den absoluta vinnaren av "passiva" differentialer De har som sagt bara gjort racing grejer innan, men har nu gått in i pro sport marknaden som ständigt växer. |
|
|
Jasså det är en ramplamelldiff precis som de äldre bilarna har :) Det hade jag missat, sorry! Trodde det var en torsten eftersom det klonkade, för det gör det inte i de gamla diffarna vad jag märkt. Har haft en 535i -91 och nu 325i -87 båda med ramplamelldiff standardmonterat :) Har ni lagt ut filmen på youtube så man kan se? Vad kostade lamellpaketet? Ställde frågan när jag provkörde Peas bil, men minns ej priset..... Mvh __ Nisse Ljung |
|
|
Det är tiden och vädret som inte alltid samspelar! Har nu bara filmat vid två tillfällen, av dessa så blir det fåtal bra klipp. Det får helt enkelt bli en julklapp! ;-) Angående det där med klonkande. Så gäller det enbart när du lägger i backen. Men ljudet kommer inte ofta. Alltså det är ingen ”big deal” men jag måste vara ärlig! Vissa är ju känsliga för minsta lilla oljud. Nu när man har haft diffen ett tag så kan man inte leva utan den! Det är väldigt beroende framkallande ^_^ du borde köra min bil också, så du kan jämföra. Priset på diffen,… håll i er nu! --- 26 700kr ex moms! --- - Det kommer att finnas möjlighet rabatt via gruppköp. - 5st finns att tillgå nu. Det spelar ingen roll när bilen är tillverkad. - Installation ingår ej. (kan lösas) Vi som intresserade får prata ihop oss. Skicka ett PM. |
|
| Är det någon som vet om den fyrhjulsdrivna 335 är trevlig att köra? Med tanke på vårt klimat så borde den vara klockren! | |
| Personligt tycker jag att fyrhjulsdrivna ska vara AUDI QUATTRO och BMW bara Backhjulsdrivna. | |
| Jag hade en 335Xi under tre veckor då min ordinarie 335i var på utflykt. Det är en helt annan bil tycker jag - stabil och mogen men inte alls lika rolig som den bakhjulsdrivna. En helt annan känsla i den bilen vill jag påstå. | |
| Släng på en intercooler och downpipes nu Heartware så kan du smiska istort sett allt utom superbilar! | |
| enrita, inga växlar framåt alltså på BMW??? ;-) | |
| Förövrigt så fungerar min 335i otroligt bra i vinterväglag - jag måste säga att jag är otroligt imponerad av att den är stabil som en pansarvagn i snöstorm. Jag åkte i värsta rusket till Uppsala häromdagen - det var 140 km/h som vanligt utan problem. | |
|
Var inne på bmw idag, det visade sig att nya z4 är på g med N54 motorn, man blir ju lite sugen, undrar vad den kommer att väga antagligen en del mindre än 335, den med alla mods !! De hade redan beställt testbilarna, fick ingen lev datum dock. |
|
|
Körde förresten Heartwares bl med diffen, det var en stor skillnad i greppet vid vått väglag, när vi drog fick bilen ett par billängder direkt från 50, med ett minmalt hjulspinn, mens min spann ganska hejdlöst, kunde kanske ge drygt halvgas vid det väglaget, men diffen i raceutförande är lite väl hård i min smak, det yttre bakhjuket hoppar lite vid hårda svängar i låg fart. Vill man dra från stillastånde eller kör kurvig väg är det absolut att tänka på. Mne skall de sälja mer än några få , är det nog läge att tänka om prissättningen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.