AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.844.380

Ökad effekt på min 335i

Sida 513 av 712
Visa användare
111
Särås
Porsche 964 RS -92
Audi RS4 -01
BMW 135iM -08
Tommy: Du kan vara lugn, det finns garanterat kvar, flyttat 200varv på Din bil.

mvh Jimmy Särås
Stertman Motorsport
www.stertman.com
Visa användare
111
Särås
Porsche 964 RS -92
Audi RS4 -01
BMW 135iM -08
HadesInFlames: Även Din har 7200varv som varvstop.

Och det är möjligt att bilen kan bli något snabbare med DTC avstängd.
Dock så tror jag inte att den stryper på grund av att Du har högt vridmoment, utan på grund av att den känner av att hjulen har börjat tappa fästet.

mvh Jimmy Särås
Stertman Motorsport
www.stertman.com
enrita o Särås:
Kanon då kan jag lugnt gasa vidare mot högre höjder...
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Du bör växla vid 6500 varv iallafall, finns inte så mycket efter det med stock turbos.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Theworm: du kan göra allt med procede, läsa koder, rensa dem och reset adaptations, det är bara att läsa på e90post eller på vishnu site.
enrita:
Jo men nålen går rätt fort så jag ville mest veta att det inte händer nått med bilen om den går in på röda innan man hinner slå av eller växla.
Enrita och Särås: Tack igen för snabba och bra svar!! Tur det finns sådana gossar som er =)

Min tjej kommenterade häromdagen att hon var glad att det inte var hon som betalade bensinen eftersom jag tycker det har blivit så roligt att gasa sedan bilen fick mer effekt =)

Konstigt att inte BMW gör bilarna så här ifrån början

Angels Lie To Keep Control
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Clubsport: Du har mappat din 335:a till GIAC steg 1 om jag förstått det rätt? Hur stor skillnad tycker du det blev i bilen? Inte bara accelerationsmässigt utan även "upplevelsemässigt"?
Jag funderar lite på samma sak, även om jag tycker bilen går brutalt bra original.
Måste man tanka uteslutande 98 oktanigt då? Ibland hittar man ju inte mackar med 98-soppan när man är ute och kör (dålig planering, jag vet).
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Agathorn: om du tycker bilen går brutalt original kommer du att bli väldigt förvånad med bara GIAC Stage 1. Original tycker jag går absolut ingenting ;-) med stage 1 kan du köra båda 95 eller 98 (helst 98 minst). man kan ladda två olika program varianter och byta mellan dem med en liten obd2 port map switcher. Ring Stertman för mer info.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Det låter bra! Jag skönt att höra att det fungerar fint med 95-oktanig soppa också om man inte alltid hittar 98. Det får kanske bli att lämna in den till Stertman efter vintern eller så. Snön börjar väl ändå falla nu vilken dag som helst, hehe.
Har läst på lite olika ställen att en del säger att motorer pajar med högre ladd i kombination med låga varv.
Själv kan jag inte förstå varför låga varv skulle orsaka mer skada då kolvarna inte rör sig lika snabbt=mindre g-krafter, någon här inne som är säker på sin sak och kan dementera eller bekräfta?

Tycker det låter som en skröna, men eftersom jag ofta låter bilen gå på låga varv (inte direkt låga men jag varvar ganska sällan över 4500 rpm om jag inte loggar) när jag kör och gasar så kan det ju vara bra att fråga.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
utlandsfantomenno1: låter som BS . N54 tålar mycket och det är absolut ingen problem att köra steg 3 . Man måste akta sig när man börjar ladda över 18 psi . På steg 3 nivå är lungt.
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Agathorn

Så här går en 335 kombi med steg1 + fmic mot en 135 orginal

Länk

MvH//Sead
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Okej, ja det ser ju bra ut. Jag ska dock inte byta ut IC hade jag tänkt mig. Det blir nog tillräckligt bra ändå :)
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
agathorn: om du vill att bilen presterar likadant varje gång MÅSTE du byta ic. Stock IC är jätte dåligt.
Cartéen
Och en betydligt roligare bil. Med org IC är det ingen idé att varva mer än ca 6000 varv. Med uppgraderad IC drar bilen betydligt bättre på högre varv dvs ända till varskyddet går i.

Agathorn:
Den känns som en helt ny bil. Nu har den en liten effektpuckel vid 3000-3500 v som sugmotorerna har. I sporttermer så kan man säga att bilen känns mer på tå, piggare redan från start sas. Jag har en flashloader så jag kan byta tillbaka till standard när jag vill. Ska bli kul att jämföra när jag drar till Gävle nästa gång..
Har inte hittat nån anledning att byta till original prg än..
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Angående problem med höga laddtryck (läs hög effekt) på låga varv...Sambandet är det att ju lägre varv man bygger höga laddtryck på desto större är risken att maskinen spikar och att man kröker vevstakar p.g.a att motorn får arbeta hårdare när den segdrar.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
I Stertmanns steg 1 ingår ju inte IC så jag antog att det trimmet skulle gå att köra på utan problem? Inte på bana dock kan jag tänka mig men det är ju en annan femma
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Agathorn: visst går det att köra utan IC men när det är varm kommer du att gå i heatsoak jätte snabbt .
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.