AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.882

Ökad effekt på min 335i

Sida 505 av 712
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Jag körde med 275 på 9,5" förra säsongen och det fungerade utan att valsa.

Det gav dock inget märkbart bättre grepp än de 265:or jag hade förförra säsongen, så jag har därför gått tillbaka till 265 igen pga av det minskade rullmotståndet.
Pr
70
Prongs
BMW X3 35i (M-Sport) -11
Hejsan,

Jag har nu kört 500mil med min BMW X3 35i.
Tänkte höra med er, är det dumt/onödigt att trimma innan motorgarantin har gått ut?
Vilken smidig lösning är den bästa för att få ökad effekt. Utan att behöva byta "förstöra" orginaldelarna? Stort tack från en okunnig bilglad kille.
So
104
Soundguy
2011 E92 335i DKG M-sport
Hades: Pirelli P-zero RFT satt på min när jag hämtade ut den i november -10.

En sak som jag tycker är lite märklig är att man verkar sätta på 225 fram och 255 bak oavsett om fälgen passar för det eller inte. Mina M313 ser ut att vara för stora för dom dimensionerna. Har fått kommentarer från flera håll, bl.a min däcksfirma att jag borde ha bredare däck. Nästa gång åker det på 235 fram och 265 bak.
HadesInFlames:
Jag har 8.5" bak och den kommer med 255:or standard. Så det blir inga problem jag funderar på att prova med 265 på samma fälg dels så tycker jag att det är gränsfall att fälgen skrapar i backen när hjulet ligger på backen.
Mina vinterfälgar är 8" med 225:or och där skrapar fälgen i backen när dom ligger dikt mot asfalten.
Nån som minns vad Sevak hade för trim på sin bil, han fick väl motorras på sin?
Minns att han först lyckades få turbona utbytta på garantin.
Han verkar inte vara aktiv längre här på forumet.
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Han körde med JB3.

Skälet till att han inte är speciellt aktiv här längre är formodligen pga av att han skaffat sig en AMG C63.
Kanske inte skriver så mycket inlägg längre men jag läser tråden :)
Har även slutat använda detta användarnamn då jag använder ett annat.
Jo, jag vet att han inte kör BMW längre. Men tack för svaret var ju orolig att det var Giac han körde med...
Sevak:
Ok, jag som varit skeptisk till att grejerna tål trim har nu själv åkt dit på trim...
Prongs:
Vänta minst 1000 mil till, dom seriösa firmorna säger minst 1500 mil innan man trimmar sen beror det ju på hur du kör. Kör du förståndigt så är det nog lugnt,
Jag valde Giac till slut som kändes mycket seriösare än V-tech som jag hade tänkt välja pga att dom finns i min stad.
Pr
70
Prongs
BMW X3 35i (M-Sport) -11
Clubsport,

Tack för ditt svar.

Vad pratar vi för effektökning, hk? 0-100? Samt ungefärlig prislapp?

Stort tack för hjälpen!
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Hades det är inga problem att köra 255 på 8,5" fälg, det är ju orginalmonterat på e9X.
Fram 225/40 8x18" + bak 255/35 8,5x18"

Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Ojj där va man lite sen ;)

Nu är iaf bilen klar inför nästa björkvik, nya backdäck, tvättade luftfilter och BigTom IC på plats :)

Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Jasså vad bra!
Gick installationen smärtfritt?
Th
119
ThomasF
Corvette Z06 2008
Ojoj Carlee, lämnar inget åt slumpen den här gången ;)
Prongs:
Giac steg 1 ger 45-60 hk och 90-115 Nm.
Lagom effektökning att börja med. Jag beställde med flashloader så att man kan skifta tillbaka till standardprg när man vill.

V-tech lovar lite mer men deras trim triggar felkoder som man får nollställa med deras box. Känns ju inte helt 100...
Prongs:
9000 för steg 1 samt 2500 för flashloadern.
Jo
211
JockeX
Touareg
Jag kör bara standard 225/255 18" michelin ps2 RFT däck. Funkar stabilt, men de är rätt tunga =)

utlandsfantomen: Cobb steg 1 laddar bra mycket mer än alla andra jämförbara steg 1-trim, kanske tyckte de att iom att de var sist ut så var det lika bra att köra på hårt. Men jag tycker det är rätt oansvarigt att inte säga åt sina användare att åtminstone uppgradera IC:n när den trycker upp turbona i 16psi när det börjar bli lite varmt ute.
JockeX: Har aldrig sett 16 psi mer än på toppar, låg på 15 sustained under varmare sommardagar. Kan säkert ladda mer om du bor i Miami/Texas och kör under Sveriges sommarmånader, kommer inte ihåg vilken spärr de lagt på max laddtryck men jag vet att den inte laddar oändligt för att uppnå targets.
Har kört måååånga mil med Cobb med tidigare bilar och aldrig haft något strul, så jag litar på deras förmåga. Alla loggar jag kört ut på 335:an, kanske 30 stycken ligger luft/bränsle och tändning bra, det känns som viktigare än peak psi. Visst stiger IAT när man börjar köra, så inte blir det sämre om man kör med uppgraderad IC, det håller jag med om.

Vill du köra med lägre ladd, så kan du i dagsläget lägga in deras 95 oktaniga mapp. Då laddar min bil inte mer än 13-13,5. Vill du inte ladda mer än X psi, så vänta tills de släpper ATR så kan du själv bestämma det.
För mig är valet mellan flashar i alla fall enkelt, 850 U$ (+ möjlig moms och tull) för att kunna flasha basmappar utan någon annans inblanding är värt väldigt mycket för mig, Stertman ligger ju 55 mil härifrån och deras flashloader flashar inte basmappar vad jag förstått. Att sedan få alla steg (även om bara steg 1 är släppt), för de pengarna gör valet enkelt för i alla fall mig.
Men smaken är ju som baken!

R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Helt rätt JockeX, varm insugsluft är spikningars bästa vän...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.