AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.110

Ökad effekt på min 335i

Sida 504 av 712
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Det stämmer att jag är från V-ås området. Tackar, det vore jätteskoj att vara med :-) Jag åker till Thailand om en vecka men är inte borta så länge så från början av September kan jag vara med.
I tisdags fick jag GIAC steg 1.5 (programvara + IC) hos Stertman Motorsport. Passade även på att få tändstiften bytta.

Först vill jag bara säga att både Mattias Stertman och Jimmy Särås är skittrevliga snubbar! Bra som fan att ha och göra med och mkt kunniga. Söt vovve som "jobbar" där dessutom som en bonus =)

Nu till själva trimmet, steg 1.5 ger ca 370-380 Hk i motorn och 500-520Nm och det känns! Jag är väldigt nöjd över att det stämmer, precis som många skrivit, att bilen känns precis som original fast starkare och snabbare helt enkelt.

Jag har kört 50-60 mil sedan bilen trimmades. Jag har ju 50 mil hem ifrån Nynäshamn och idag har jag varit ute och gasat några mil bara för att det är roligt men framförallt för att "testa" trimmet mer.
Jag är verkligen skitnöjd och tycker helt plötsligt att det är roligt att köra bil igen typ.

Jag trodde på förhand att en original 335i skulle matcha min dåvarande SAAB 9-5 med 340 Hk 480Nm, ganska bra eftersom båda på papperet iaf, väger exakt lika mkt men icke! 9-5:an hade bra mkt mer tryck i sig och när jag jämförde mätartider (vet att det inte alls är exakt men det ger ändå en liten hint) så var saaben definitivt kvickare, bortsett ifrån hög växel på låga varv pga turbolag såklart. Som det är nu så känns dock 335:an klart snabbare än vad 9-5:an gjorde.

Jag håller absolut med de som sa att när man trimmar bilen så tänker man: Jaha, det var så här BMW borde gjort ifrån fabrik!! Det är verkligen på det viset, bilen känns så mkt mer kraftfull och aggressiv på ett positivt sätt. Vid vanlig lugn körning märks absolut ingenting men jävlar när man dyngar ner plattan i golvet =) Det går att köra om andra bilar kan man väl säga...

Jag tycker bilen går skitbra, inga konstigheter och inget krångel överhuvudtaget. Jag tillhör den kategorin personer som bara vill få bättre fart på bilen och sen inte vill behöva bry mig överhuvudtaget och inte behöva tänka på nåt mer än att ha 98/99 oktan i tanken vilket jag är väldigt van vid efter att ha kört trimmad SAAB i flera år så det är inte ett problem överhuvudtaget.

Jag kan verkligen varmt rekommendera att låta Stertman Motorsport "massera" bilen för bättre prestanda. Tack igen till Mattis och Jimmy.

//Andreas Johansson

Angels Lie To Keep Control
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
HadesInFlames

Kommer du till björkvik 27, vore kul att jämföra min steg 1 med bara programvara från jb4 mot din 1.5 med FMIC.
Th
119
ThomasF
Corvette Z06 2008
Kan bara instämma hades. Ska försöka klämma in ett tändstiftsbyte jag med innan eventet.
Cado: Nej, jag kommer inte dyka upp där tyvärr. Håller med om att det hade varit intressant att jämföra =)

ThomasF: Ja, din steg 2 har ju ytterligare mer effekt så den bör gå som ett stressat skott =)

R1000:
Det låter bra det. Vi hade planerat att åka i början av september så det passar ju bra. Dom har ju en prova på dag den 21 augusti som jag tänker närvara på. Det ska bli intressant att se hur banan är, på banskissen så känns den ju mer som den gokartbana den ursprungligen är.

Ni som har trim får ni verkligen ner kraften i backen?
Jag funderar på att köpa 265:or bak istället för dom 255:or jag har nu lite borde ju det hjälpa.

Clubsport: Jag tycker det går fint att få ner kraften i marken om man inte varvar för mkt innan kopplingen släpps. Visst, om det är lite dåligt fäste i vägen eller om man missar med kopplingen då spinner det men normalt sett vid vanlig "plattan i mattan" körning så verkar det som att det greppar utan att spinna på 2:an iaf men som sagt det hänger en hel del på hur mkt "grepp" det finns i vägytan känns det som men jag kan ha fel.

Vet inte vad andra tycker om deras bilars grepp?? Jag kör på Vredestein Ultrac Sessanta 235/35 19 på alla 4 hjul. Jag tycker de däcken är skitbra verkligen.

Jag hade samma märke och modell på däck fast 235/40 18 på saaben med 340 Hk och vid blyfotsgasning på 2:ans växel så tro det eller ej, men dom greppade faktiskt utan att spinna. Det var dock ett måste med jämn väg, för vid bara lite ojämn väg så spann det ju hysteriskt och likadant om hjulen var det minsta svängda så drog det ju loss men körde man bara rakt fram på hyfsat bra väg så fick man faktiskt ner kraften i marken. Fjädrar och dämpare var ju inte original på den iofs och det gjorde väl sitt för att det skulle greppa lite bättre men jag tyckte redan då att de däcken var riktigt bra och de är ganska tysta också =)

Tänkte bara säga att jag har kört Cobb sedan april/maj kanske.
Kan varmt rekommendera Cobb till alla som känner för lite extra kraft och dessutom vill kunna flasha tillbaks till original när det behövs. Bara steg 1 finns ute för tillfället, men det skjutsar på skapligt.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Clubsport: är också intresserad att köra på banan, dock tror inte min bil är klart början av september men man vet alldrig.
Hades: kul du gillar Giac! Du borde köra nästa gång större bak däck , minst 255 .
Th
119
ThomasF
Corvette Z06 2008
Hades: Fullgas på 2an i steg 2 släpper hela växeln ut om man inte doserar gasen :) Skulle nog rekommendera en annan diff om man ska plåga kurvor i en trimmad.
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
clubsport:

vad kostar banan att hyra ? Kollade på hemsidan men hittar ingen uppgift om kostnad för hyra.

Hösten är nog körd för min del förutom Björkvik 27/8, september går bort, sen är
det ju vinter.......
Planering inför 2012. Det ju kul att svänga också.

/Janne
Kanske skulle tillägga att Cobb stödjer Europa inofficiellt än så länge.
Har du en Ecu som inte stöds så fixar Rob det på några dagar, för egen del tog det ca 4 timmar. Med V3 kan man logga väldigt många parametrar och det är helt enkelt smidigt, finns valet map också, bra när man skall lämna in bilen på något som inte är Bmw och inte vill att bilen skall provköras allt för mycket.
qdtjant:
1500 kr/timme plus 6% moms kostar det i Sätrabrunn.

Sviesta på deras avslutning 9 oktober ska vi åka på det är bestämt.

enrita:
Problemet med Sätrabrunn är att det är bokningsbart måndag-torsdag.
Så det kan ju bli jobbigt att hitta en dag där alla är lediga.

Det vore ju trevligt om vi alla kunde enas om att åka på Sviesta kostar 600 kr med prova på licens då är det heldag. Sen finns det ju 3 timmars dagar för 350 kr.
Sen ser vi om det går att lösa med Sätrabrunn en vardag i mitten av september.

Provar som sagt på Sätrabrunn den 21 augusti, den ser väldigt liten ut på dom filmer jag hittade på rejsa.nu. Då menar jag smal först o främst.

Utlands: Hur mkt effekt ger Cobbs steg1?

Enrita: Ja jag är skitnöjd med GIAC! Helst skulle jag vilja ha 255:or bak men fälgarna är bara 8,5 tum breda så det funkar väl inte med 255:or då?
Orkar inte sälja 2 fälgar och köpa 2 likadana nya fast bredare då. AC Schnitzerfälgarna är ju pissdyra dessutom men de satt på bilen när jag köpte den så jag är nöjd för det =)

ThomasF: Har inte hunnit testa i så många kurvor än men jag misstänker nog att det kan vara lite svårt att få ner kraften i marken på 2:an då ja =) Fast iofs så har ju du ytterligare ca 30 häst och lite mer vrid. Vilket märke och vilka dimensioner har du på däcken?

Är det någon som vet vilket märke och modell som BMW slänger på original på 335:an när det gäller 17,18 och 19 tum? Gissar att de kör med olika märken på däcken för de olika storlekarna eller?

Kan man beställa en ny BMW och säga att man inte vill ha RFT på bilen eller blir man "tvingad" att ha det för att BMW tycker att det är bäst?

HadesInFlames:
Du får RFT däck på bilen vare sig du vill eller inte. Har du tur så kan ju återförsäljaren byta ut däcken till vanliga men det är ovanligt att dom går med på det.
Bridgestone Potenza fick jag på min och många med mig, BMW använder sig av Michelin, Bridgestone, Conti och Goodyear. Har inte märkt att 335:orna får speciella däck jämfört med svagare modeller.
Clubsport: Ok tack då vet jag. Kommer nog säkert köpa Vredestein Ultrac Sessanta igen när däcken är slut gissar jag fast iofs utvecklingen går framåt.

Nån som vet om det funkar med 255 breda däck på en 8,5 tum bred fälg eller vore det bara korkat och kommer bli sämre?

Steg 1 brukar landa på ett delta på om ca 60 hkr. Cobb själva säger +30% hk och +38% i vrid. Brukar vara runt 310-320 hkr på hjulen. N54:an är det de har utvecklat för, så N55 vet jag inte om den är klar, tror inte det.
Steg 2 är på g men först när ATR släpps kommer man kunna hämta all kraft man önskar Länk. Att alla uppdateringar inklusive ATR är gratis gör inte saken sämre, vill du köra steg 1, så gör du det. I framtiden kan du helt enkelt flasha steg 2 elller köra med ATR utan extra kostnad. Vill du inte köra trimmat, ja då kan du sälja dosan vidare till nästa trimsugna människa.

För mig har det iaf funkat kanon att köra med deras steg 1, precis som det funkade kanon med Subaru:n för många år sedan. De har ju hållt på att trimma bilar ett tag, så jag känner mig trygg med deras produkt.
JF
257
JF.
335i Coupe -07
255 funkar på en 8.5" bred fälg. Sitter 255or på modell 189 bla. och den är 8.5", så de går.
Th
119
ThomasF
Corvette Z06 2008
Jag kör med uniroyal rainsport 2, 265or men skulle inte skadat med 275 fast då måste man nog valsa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.