AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.209

Ökad effekt på min 335i

Sida 501 av 712
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Jag fortsätter med lite frågor i denna tråd då...

1. Om man slänger dit catless dp från ar design... kommer man få felkoder som måste fixas då? I mitt fall kan det gå några månader innan mappningen kommer ske.. efter att jag fått dit IC och DP..

2. Hur funkar 335an med öppen dump? Ser att många företag säljer såna kitt till 335an. Är det så lyckat när bilen har LMM?

en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Sjobusen
1 ja du kommer att få felkoder efter ett tag . Du kan köpa 02 simulator från Burgertuning.com
2 om det handlar om själva ljud dump funkar . Prestanda mässigt behöver du inte uppgradera alls. Originala funkar utan problem.
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Om du bara vill att det ska låta mer så är det enklaste och billigaste sättet att ta bort slangarna på originaldumparna som återcirkulerar luften och plugga de två hålen som blir kvar på insuget.
Originaldumparna funkar upp till 14,5 psi. Efter det bör du byta till kraftigare doningar.

Btw, N54'an har ingen LMM. Den har en TMAP-sensor som inte bryr sig om luften från dumpventilerna återcirkuleras eller inte.
Den klarar dessutom av luftfilter med luftfilterolja utan att börja krångla.
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Men vi som kör automatlåda och laddar mer än 14,5psi är det då nån ide' att byta dumparna då? Dom används väl inte vid växlingarna utan bara när man släpper gasen? (vilket jag sällan gör när jag vill att det går undan ;)

R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Jag har kört massor med originaldumparna med 20.5 PSI utan problem. Det var förra året. I år har jag fegat till mig och använder bara 19.5 PSI. Det kan bli mycket dyrt att leda PSI-ligan och det har jus rasat några N54 i USA på senare tid :-(

Men det är rätt som BigTom skriver att det är inte alls säkert att original Diverter Valves hänger med så långt upp i tryck. Har dock för mig att BMS har gjort tester som visar att de inte läckerer ens vid det högsa laddtryck som N54 supportrar för closed loop reglering, ca 22.5 PSI. De testerna var dock inte dynamiska och säger inte mycket om HUR ventilerna fungerar, bara att de inte läckte.
He
360
Heartware
E90 AW 335i 2007 M-Tech
Standard!

5 varv på attack med gatdäck är nog gränsen,
10 heta varv kan nog ta kol på gatdäcken på en liten bana.

Man skall inte ha för hög däcktryck när man kör på bana då däcken trycket ökar med värme i däcket. Ha därför alltid en portabel däcktrycksmätare med dig!
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
B16 PSS10 på plats Länk
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Grymt Micke!

Nu får den väghållning den förtjenar!
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Ja det blev ett stort lyft för väghållingrn och stuket blev bra också. Vill knappt lägga ut en bild genom att bilen är så skitig men så här ser det ut fram. Det är tajt men tar inte i ens vid hård körning i gupp :-) Länk
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Grattis Micke, nu får du lägga lite m3 delar också, speciellt swaybars ;-) och bakre bussningar.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Kanske, men först ska jag utvärdera om chassit räcker för mina behov. Jag tror att det kanske gör det nu och möjligheten att köra med ultra-komfort förvinner kanske om man styvar upp bilen mer. Jag kommer t.ex. inte att byta ut avgassystemet som planerat utan behåller originalsystemet för att slippa öka ljudnivån.

Dags att börja titta efter licenstagning för körning på bana. Med erfarenhet om vilket lyft det gav för hojkörningsförmågan tror jag att det vore klokt även för bil.
Th
119
ThomasF
Corvette Z06 2008
Tack för tipset R1000. Blev fint med fjädringen men passa dig för nynäsvägen, shit vilken tvättbräda.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Tvättbrädor klaras klart bättre med PSS10 som arbetar mycket effektivare än standarddämpare. Jag har kört över kända sektioner med trasig asfalt och det känns klart bättre än innan. Faran ligger mer i om man tvingas ta fram garagedomkraften för att komma över farthinder. Jag kommer över alla som finns i närheten utom en elak djäkel som behöver hyvlas av :-(
Någon som vet hur många psi det blir med GIAC steg 1,5 och hur många psi är det original?

Angels Lie To Keep Control
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Hades: skyllnad mellan stage 1 och stage 1,5 är mindre boost taper och kanske lite aggressivare tändning pga lägre IAT temp.
Boost kan variera pga olika faktorer. En flash har load targets. Min stage 2+ laddade 16,8 psi i sommar och 14,5 psi i vinter till exempel .
Jag antar att den kanske laddar 2 psi mindre än stage 2
Heartware:
Men om man bara kör lite offensivt klarar däcken 8-10 varv då?
Fyllde aldrig på däcken inför bankörningen jag kör med 0.3 bar över BMW:s rekommendation som standard.
Tackar för nyttig info om banåka.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Clubsport:
På Nurburgsring var mina GY F1 redan överhettad efter halv varv. 1 varv max kan man köra där med vanliga däck på 3 bar.
På Misano körde jag 7 varv men efter redan 4 var däcken helt värdelösa.
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Hades: orginal laddar man 8,5-8.8psi om jag fattat det rätt.

Carlee82: Ok tack så mkt och med steg 1,5så laddar det ca 12,5psi då om jag tolkade Enritas info rätt?

Angels Lie To Keep Control
A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Jag har tänkt att försöka få tummen ur nu och beställa det jag ska ha till bilen.
IC, insug och DP är på gång. Frågan som återstår är vilket trim jag ska ha.
Kan få hem Procede via en kompis som bor i staterna vilket gör att det kostar 6700 för den dyraste modellen eller gå på en flash av GIAC.
Min fråga är vilka av dessa två trim som ger mest effekt utan att man blandar in meth i ekvationen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.