|
Sida 500 av 712
|
|
|---|---|
| Procede V4 mappar är autotuning också så det är bara att ladda ner dem från deras site och ladda upp dem i procede via software och kabel. | |
|
Åter hemma efter en trevlig resa till Italien. Mest minnesvärt är ett head-to-head shootout event mot en Svensk Corvette mellan Lubeck och Puttgarden. 335an var lite stakare, tack och lov :-) Länk |
|
|
Fina bilder! Gillade speciellt den sista. :) BTW, tråden fyller 500! |
|
| Kollade fordonsuppgifter på Corvetten. Det är en 2009 som är intagen i juli i år. Tjänstevikt 1550 kg och 316 kW. | |
| Vilket medel rengör ni era bms luftfilter med och vilken olja används för att fetta in? | |
| Jag använder miljövänlig (svag) avfettning och vatten och sprayar med K/N filter oil när insatsfiltret (BMC) har torkat. Det externa koniska 3" filtret som jag har i hjulhuset bakom innerskärmen gör jag inte rent utan byter istället genom att det inte kostar så mycket. | |
|
Blev rätt imponerad av att oljetempen aldrig steg över 120 grader på bankörningen trots att jag stod på ordentligt på den sista stinten, samt att bromsarna aldrig fade:ade(hur fn stavar man till det). Det som oroar mig lite är att med Giac steg1 så stiger oljetemp till 140-150 utan mer ingrepp enligt Stertman på bana. |
|
| Clubsport: det oroar ALLA som har N54 motor. Tyvärr går dem väldigt varma speciellt pressad på bana. Om du planerar att köra mycket bana då måste Du uppgradera kylning. jag skulle försöka sätta in extra vattenkylare från power kit först. Några har gjort detta , kolla på e90post. | |
|
enrita: Ja, bankörning var såpass kul att det släpper jag inte bara för att jag snart har Giac steg1 i bilen. Tackar för tipsen, du är guld värd i denna trimvärld..! |
|
| Clubsport: om du även kör in en IC bör du inte få några problem på bana, framförallt om du inte ens kommer över 120 grader i oljetemp när du kör original. Jag kör iofs inte på bana själv, men jag är rätt säker på att de glada förarna på Stertman klarar av att trycka upp oljetempen på en originalbil över 130-140 utan större problem... =) | |
|
Clubsport: Har du inte nått över 120grader så har du inte pressat tillräckligt hårt! Är evigt tacksam om Särås kan utveckla lite mer om thermostaten. Möjliga värme toppar som är betydligt lägre än med original? Kan man köra året runt med Stertman thermostaten? Några rapporter från kunderna som har kört på detta på Nürburgring? Bankörning guide: R-däck= Power is nothing without control! Större IC = Mera kraft under längre tid Kraftigare kylfläkt (Typ M3) = Bättre kylning av hela motorn. Hjälper till att hålla vattentempen under kontroll. Byte av bromsslangar från plast till stålomspunna = Bättre bromskänsla under hård körning. Sportavgassystem = Bättre flöde, bättre respons Linda in avgassystemet med värme tejp = Skonar delarna runt om mot värme, tar hårt på avgassystem! Undvik vattenpölar ^_^ (Under inkörningsperioden kommer det att lukta skunk) Diff= Ett måste om man vill gasa och svänga Rekommendationer: Byte av olja : Tätare intervaller eller direkt efter en hård helg (Nürburgring) Byte av växellåda olja Byte av hydralikolja (Bromsvätska) / byte efter säsong beroende på hur hårt man kör Byte av kylarglykol till typ WaterWetter mix / byte efter säsong beroende på hur hårt man kör Byte av OEM bromsbelägg till bättre Notera: Om vatten tempen går över 100grader kommer kraften att strypas, den griper in tidigare än oljetemp varningen. Bilen kommer att gå in i limpmode som en säkerhetsåtgärd innan något börja gå för varmt. Vet ej om detta funkar med JB trim då jag inte har någon erfarenhet med detta trim. Avkylningsvarv! Sist men inte minst, det är inte fult att stå med öppen huv efter ett hårt pass på banan. |
|
|
Heartware: Det har du nog rätt i, Men jag fick graining på framdäcken under sista stinten så däcken pallade inte mycket mer iaf. Det spöregnade första timmen så då var prio ett att inte snurra som alla andra gjorde. Finns det ingen närmare bana, jag har 20 mil enkel resa till Sviesta. Har Gelleråsen nått liknande, att vanliga dödliga får köra utan att vara medlem i nån klubb? Det framgår ju inte på deras hemsida. Testdagar har dom ju men det låter ju kryptiskt. Malmby eller nått annat runt Stockholm är jag ute efter. |
|
|
JockeX: Sviesta banan är ju så kort. Hamnar jag på nån riktig bana som Mantorp eller Gelleråsen så hamnar jag nog över 120 grader, det är jag säker på. Det blir minst 2 bankörningar till innan september är över. IC blir det men det är ju en djungel av fabrikat. Stertman räknade ju upp 4-5 olika som dom hade. |
|
|
Kollegan som jag åkte med körde på R-Däck och han hade ett grymt bra grepp. Men hur funkar R-däck i vardagen. Jag känner en kille som hade R-däck på sin E90 330i och han tyckte att fästet var för bra så att det frestade på bussningar o dylikt. |
|
|
Det är korrekt som han säger. Med R-däck så slits det mesta som rör sig på bilen. Det blir en enorm ökning på väggreppet. Därför krävs det underhåll och kontroll. Minns du hur många varv du körde innan du fick graining på däcken? (kontinuerlig körning utavbrott) När du har slitit ut bussningarna i chassi och bärarmar så byter du ut dessa till M3 delar ^_^ Delarna bör hålla i 3år utan problem. Bara att köra på. Större bana behöver inte betyda högre värme, då med farten ökar också kylningen. Det gäller att hålla ett jämt tempo och öka därefter. |
|
| Finns också semi R däck om man vill ha en kompromiss mellan för båda gata/bana. Yoko neova 08 är otroligt bra , har inte hunnit testa dem på bana men på gata är dem fantastika på båda torr/våt väg. | |
|
[Postat av Heartware] Har du inte nått över 120grader så har du inte pressat tillräckligt hårt! Är evigt tacksam om Särås kan utveckla lite mer om thermostaten. Möjliga värme toppar som är betydligt lägre än med original? Kan man köra året runt med Stertman thermostaten? Några rapporter från kunderna som har kört på detta på Nürburgring? [slut citat) Instrumenten hänger inte alltid med på snabba värmepikar, så därför är det svårt att säga att man inte klarat att få över 120 grader eller inte. Men nog är det så att man utan problem kan få en N54 motor att jobba i 130-140graders regionen redan original, lyckades bra med det till och med i vintras med vår 135 och under föra sommaren med vår f.d vita demo 135 både i original och i trimmat läge! Självklart handlar det om hur man utnyttjar materialet! Många i den här tråden har kanske aldrig ens utnyttjat all effekt utom på ett flygfält 1-5 repor mot någon annan bil, att pressa bilen mil efter mil på bana eller på väg är däremot nått som jag kan säga att jag gjort och sett hur temperaturen gång på gång springer iväg uppåt. Jag ska här försöka svara på konstruktionen på thermostaten. Föra sommaren så lätt vi Tomas Gullabo Jansson köra vår demo 135 i Bilsports SuperStage! Det gick inte så där jätte bra kan vi erkänna och Mattias och jag satt hela resan hem ledsna och besvikna, än mer då jag hade klarat av att köra bilen snabbare än Gullabo!! Varför jag blev snabbare var nog för att jag inte vänsterbromsade och byggde upp samma "onödiga" värme, men exakt varför vet vi kanske inte! Men vi vet att efter mindre än 1 attack varv (efter uppvärming) så var Gullabo uppe i 151+ grader i oljetemperatur! Nu var det en väldigt varm dag på fältet som låg i luften på runt 28-30 grader, det betyder att asfalten var varm och att det troligen hjälpte en hel del även det! Efter detta fiasko så plockade Mattias och jag isär thermostathuset och kontrollerade funktionen på olja, för vi insåg att någonting var galet! Original oljekylaren är inte den största men den borde räcka till en 400-450hk bil! Vi insåg snabbt att original thermostaten aldrig fungerar till 100% inte ens när den öppnar MAX! Då den har håll i sig och därmed läcker tillbaka oljan in i motorn i stället för att trycka ut 100% till kylaren! Även 100% öppen så går troligen max 25-50% av all olja ut för kylning, dessutom så skapar thermostaten vad vi kan se mottryck ut ifrån kylaren, då det blir så mycket olja som läcker igenom oem thermostaten! Vi svaravade en egen thermostat pinne som är 100% öppen hela tiden och 99% tät vilket gör att oljan alltid går ut till kylaren och all olja hela tiden kyls! Motorns olje temperatur bestämms då till väldigt hög % av vattentemperaturen då det är den som är thermostatstyrd utav dom två. Vi kan säga så här tidigare kunde jag köra 1 1/2 varv på Nürburgring i hård attack innan bilen nådde 151+grader och det fick bli avkylnings varv utav det som var kvar av banan! Efter byte till vår lösning så kunde jag köra mer än 5 varv utan några pikar i närheten av 151 grader! Tror det högsta jag loggade var ca 135 grader! Det är en stor skillnad och man får verkligen problemet ur världen mer eller mindre. Vi rekommenderar inte att man kör åretrunt, om man inte kör som mig med grejerna då kan det kanske gå, men bäst är att man byter tillbaka till original, bytet tar mindre än 15 minuter. Raceteamen nere vid ringen har tävlat med deras 130 med N54 oljekylare i helgen och med extremt bra resultat, för fösta gången behövde dom inte kyla ner utan kunde håla fult i hela racet! Vi pratar flera timmar på bana! Så nog är lösningen en bra produkt, sedan är det ju frågan om hur varm man vill att bilen ska gå, fick jag bestämma så skulle jag gärna byta oljekylaren mot en lite större och försöka få oljan att jobba i 90-120 grader max permanent! Hoppas att det här rede ut en del frågor och funderingar? Tack! mvh Jimmy Särås Stertman Motorsport www.stertman.com |
|
|
Jag hade en Performance ratt med display på så man kunde se tempen på både vatten och oljetemp live. Så ni har ett oljekylar kitt på G om jag förstår det rätt? Eller skall vi ta fram ett kit? Håller med att man skall håller sig max 120grader. Tack för informationen Jimmy |
|
|
Den ratten är verkligen läcker!!! *tummen upp* Vi kommer att titta på oljekylar lösningar oxå, troligen bara en som vi uppgraderar till original slangar och fästen! Den kanske kan vara klar runt våren 2012! Så inget som ligger på hyllan och väntar att nå butiken ännu! Kommer troligen att säljas med vår thermostat! Tyvärr är det svårt att få dom att hålla 120 grader om man kör hårt som sagt redan original! :-( mvh Jimmy Särås Stertman Motorsport www.stertman.com |
|
|
Heartware: 5 varv men då körde jag på attack hela tiden, planen var att köra iaf 10 varv men grainingen gjorde att det bullrade i kurvor och att det tjöt från däcken så fort man vred på ratten som om jag hade haft för lite luft i dom. Jag hade 0.3 bar över det som står på lappen på b-stolpen. Vi åkte för att tanka och fylla på luft efter första stinten men det senare glömde jag bort... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.