AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.843.084

Ökad effekt på min 335i

Sida 480 av 712
Har en BigTom avskärming kvar ifall någon är intresserad skicka ett pm.
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Nån som vill ha ett billigt metanolkit? Kolla powerbörsen, jag säljer till högstbjudande, har ingen användning av det längre!

Länk
JockeX >> Hur många hk får du med steg1 + IC? Hur mycket väger din bil och fått bättre tider nu eller ligger du fortfarande på ca 4,2sek resp 11,2sek?

T5 -05
Jo
211
JockeX
Touareg
Har bara tiderna som referenspunkt, men jag provkörde en 2011 mustang gt 5.0 med 412hk i helgen med en kollega som funderar på en sådan och vi tyckte båda att min var snabbare.

Bilen känns snabbare än när jag tog tiderna sist, förmodligen för att den fortfarande vänjer sig vid den 99-oktan-tankningen jag gjorde efter flashen, men jag har inte gjort några nya mätningar ännu. Enligt alla dynos som finns ute på steg 1 så får man ca 60hk med flashen och vad IC:n gör ovanpå det är bara en gissning. Men främst är den till för att hålla temperaturerna nere. Man kan även köra in steg 1.5 om man har IC och då få ut lite till.

Min touring väger väl 1690kg och panoramataket väger en massa det med. Så drygt 1700kg.
da
140
danne_83
BMW 135 m-sport
Nu e det nära ;) ar downpipesen kom idag äntligen..
O monterade AMS ic igår.. Procede V5 o filter, performance catbacksystem på med jävlar vad bilen flyttar på sig nu ;) undra hur det blir med dom kattlösa downpipesen :) ville bara dela med mig av min glädje... Hej på er
Cartéen
Janne och jag möttes upp igår och gjorde en felkodsökning igen pga av att jag fick halv gul motorlampa för en tid sedan.
Denna gång kom det upp två felkoder.

30FF:
Turbocharger, charge-air pressure too low
Error will not cause a warning light
Error is not currently present
Test conditions have been completed

3100:
3100 Boost-pressure control, deactivation
Error will not cause a warning light
Error is not currently present
Test conditions have been completed

Vad säger experterna om vart problemet ligger?

R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Det ser ut att vara ett läckage på trycksidan efter turboaggregaten. T.ex. anslutning(ar) till IC eller Induction Pipe. Kör du med original IC?
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Jag är ingen expert, men det låter ju antingen som att det läcker på tryck-sidan, eller så kör du på en för aggresiv map i förhållande till övriga mods. Sök på "Under boost" N54tech.com så hittar du nog mer info.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Eller så är det en egenhet för JB3 om du har en sådan. Vill minnas att många har haft den falska felindikeringen på JB3 vid lite högre laddtryck och på höga RPM.
Cartéen
R1000: Jag kör ju med din gamla IC som jag var och hämtade hos dig :-). Saker är den att jag körde med map 7 då jag fick dessa felkoder. Nu är den nedställd till map 5 istället och efter det har det ej kommit någon halv gul motorlampa igen.
Precis som du skriver Micke har båda koderna uppkommit vid 5720 rpm samt 5680 rpm samt att jag kör på JB3.
Kan det vara så enkelt att jag kört lite för hög map alternativt att det läcker någonstans vid IC:n?

R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Jag tror att det är en vanlig JB3-sjuka som många har fått smaka på. Men om du nu får felindikering på mappar som har gått OK förut så kan det vara ett skavhål i utgående slangen från IC som ligger nära en remskiva på motorn. Den jag köpte ICn av hade råkat ut för det och jag har också gjort det...Frigången mellan slangen och remskivan är inte stor även om montaget är optimalt och med en eftermarknads IC och annan slang är det lätt att det skaver emot när saker rör sig. Slangen expanderar troligen också lite vid fullt laddtryck så det räcker inte att bara ha t.ex. 5 mm spel..
Marcus: Med dina mods så ska du köra på mapp 5. Mapp 7 är för dem som bytt DP.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
JB3-sjuka. Den enda är att uppgradera till jb4. boost kalkulation blir lite fel när vädret/tryck ändrar fort så att man antinger overshoot eller undershoot target boost.

hade du en läcka då skulle du få den nästan hela tiden och inte sporadisk.
Cartéen
Japp, JB4 åker i inom en vecka förhoppningsvis.
Stort tack till er alla för hjälpen :-).

Cartéen

Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
1+ för att JB3-sjukan har slagit till.
Jag hade samma problem, vilket var en av orsakerna till att jag bytte till Vishnu.

Förhoppningsvis är detta löst med JB4.

// Thomas
Jo
211
JockeX
Touareg
Det här förklarar varför jag inte kunde läsa Cartéens felkoder i alla fall, en heads up till er som har BT kabeln:

Thank you for contacting Bavarian Technic. We are aware of an issue communicating with 335s using BT version 1.8.3.5. We have a solution in place to be released in a future version. In the meantime, please use the following link to install the previous version of the program.
www.bavariantechnic.com/btsetup1.8.2.3.msi
Please un-install version 1.8.3.5 prior to installing the previous version. Thank you for your patience while we sort this out.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Nice JockeX ! installerat den nu! ska testa imorgon.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Fueling upgrade är precis vad jag behöver :-)
Länk
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Grattis Enrico, vi med STD-turboaggregat får regga om 335:orna till mopedbilar :-) Prestanda ser väldigt lovande ut med uppgraderade aggregat.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
hotrod182's bil i USA ser ut att gå riktigt bra. 0-200 på knappt 10 s och kvartsmilen på 11.4 s med en slutfart av 210.5 km/h. Om jag minns rätt kör han med STD-turbo plus lustgas.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.