|
Sida 48 av 712
|
|
|---|---|
|
Jag fick min bil den 1 november -07. Vet ej vilken mjukvaruversion jag har, men det kanske någon här kan svara på? Den har inte varit inne hos BMW sedan jag fick den. Men enligt både ESS och Rica ska det inte vara några problem oavsett version på min mjukvara. ///Danne ______________________________ BMW 335CiM -08 Porsche 996 -02 |
|
|
Hej vad menar du med att du har fria uppdateringar? De brukar debiteras av BMW om de inte vill skicka in ny software själva. |
|
|
fastEddie Låt säga att jag har v.29.2 i mjukvaruversion när jag flashar om datorboxen hos Rica. Sen kanske bilen åker in till BMW pga ett garantiärende och de lägger in v.31 då försvinner väl min "trimmjukvara" ifrån Rica? Eller har jag fått detta om bakfoten? Det jag då menar är att Rica uppdaterar min mjukvara igen så jag får mer kusar inom 2 år ifrån då jag trimmade den första gången. ///Danne ______________________________ BMW 335CiM -08 Porsche 996 -02 |
|
| Yes,BMW kör över din Rica. Nu fattar jag. Funderar på att köra upp till Kungälv själv. | |
| Låter som en grym produkt. Hoppas någon som testar Rica kan dela med sig sina upplevelser. | |
|
Ska dit nästa vecka som det ser ut just nu. Har bara 120 mil på mätaren ännu Återkommer med en rapport :) |
|
|
Asså, jag hörde talas om flashen på 360hk under dec 07 under bilsport mässan. Men än så länge har jag inte sett någon bil med trim som man kan jämföra med? Tobias är ni klara i sthl än? Leffe, om ni RICA finns i kungälv och du skall dit så hänger jag gärna på, då får vi titta på detta! Det vore intressant! De måste ju ha någon kundbil som man kan jämföra lite. Jag litar mera på ESS i detta fall men åter igen, 380hk är fortfarande inte så mycket o komma med. När vi är uppe i 450hk. Då kan vi prata grejer! Under M5board bänkade våra bilar in på 540nm utan problem med 12.13psi i ladd, (Detta på hjulen! ) Tyvärr fick jag problem under eventet då min bil inte laddade 15psi. Fattar inte vad det var för skumt? Har bytt mapp nu och laddar rätt bra. Men har inte haft möjlighet att logga under fullt pådrag än. VHDanne- Jag har en extra V3 till salu om du är intresserad! Säljer för en vän som har bytt bil nyss Hur som helst så behöver vi en diff om ni skall få ut något vettigt av all kraft och det minnsan är verkligen på "G". Det kommer att finnas 5 diffar att tillgå i första serien. Hand made in Sweden ;-) Väntar med spänning när de blir klara under oktober. Vintern börja närmar sig. Rekommender att vi gör en samling i GBG med alla som har eller tänker skaffa trim så kan vi sitta ner o snacka bil och rasta bilarna! |
|
|
450Hk, vad har ni mer än bara V3? Avgas, filter?? Diffen låter onekligen väldigt intressant. |
|
| Om man har mål på 450 hk då kanske man ska titta på en annan bil. Låter ju som man inte tänker på driftsäkerheten. | |
| 450 hk ni är vilda! | |
|
450hk är väl kanske inte riktigt vad jag e ute efter. ( jo, om jag kan få det genom bara att flascha bilen) Jag vill ha en fungerande uppgradering och i denna samling är det väl svårt att definiera "lagom". 300hk har varit lagom ganska länge men allting utvecklas.. 380-400hk låter la också ganska lagom. Idag iallafall. Eller.. tja allting e relativt, bara man kör ifrån sin kompis, eller granne som bara vill vara stor i truten hela tiden med sin S4, eller vad det nu må vara han har. M5 när den kom med V8 och 400hk va ju lite smått hysteriskt... Jag e jättenöjd med bilen som den är, men mycke vill ha mer heter det ju. Accet mellan 150 och 250 kan man ju alltid bättra på lite. :) |
|
| Kan ju påpeka att Rica inte har nån kundbil, jag har frågat. Flera i Beligen säger dom, där moderbolaget finns. | |
|
Leffe6 om det är bara S4 och gamla M5:a du skall köra om så Klara du dig på nivå V2 + avgassystem. Känner igen det belgiska bolaget. Jag blev frågad under dec 2007 att rulla upp bilen till sthl för test men jag tyckte att 360hk lät för lite för att vara värt besväret mitt i vintern. Om inte RICA har någon kund bil att jämföra med så tycker jag att de kan lägga in det flashen i din bil, så åker vi en sväng. Om det är upp din belåten het så kan du betala för det! Samtidigt som företaget får då testat flashen på riktigt! Jag menar, hur man kan lita något enbart baserad på reklam och siffror =? Dessutom helt utan egna erfarenheter? Ännu värre är att vi sitter här o snacka på forumet. Jag menar är det någon här som har en flashad bil!? Fråga: Är det inte lite skumt att ingen har använt deras flash? 450hk hoppas jag att nå tills nästa år. För att få pålitliga hästar så måste vi uppgradera intercoolern och öppna upp huven för mera kylning. Vad jag vet så har man testat att köra i 19PSI / ca 1.2bar i tryck och det skall våra bilar hålla för. Men jag vill ogärna vara försökskanin till något sådant ;-) Leffe du får vara göra upp med RICA så kör vi! |
|
|
heartware, hur funkade det med map 2, den är ju egentligen avsedd för en bil med catless dp, risken är att du får lite heatsoak och ecu drar ner kraft. Du kan tappa lite kraft över 5000rpm pga detta, men du borde få en himla massa torque. gissar på Hjulspinn vid växling till 3AN |
|
| jag fixade igår JB3 i min bil och är extremt nöjd med den. Måste vänta tills ECU adaptera sig själv men bilen går mycket bättre nu på låga varv och väldigt stark uppåt. | |
|
Pea, map2 f.unkar fint! Det känns som att bilen går lika bra som förut med V3 kablarna men mera drag i lägre registret. Har som sagt inte haft möjlighet att köra några "FULL PULLS" Jag fick ändå höja en del på map 2 för att nå 15psi jämt. Jag känner av hjulspinn upp till andra växel men inte heatsoak? (Har ju feta 19tummare vet du!) Jag håller dessutom bra koll på tempen! I motorväg fart är det ingen fara för man har möjlighet att kyla ner bilen jämfört med 0-201m. Kommer att testa av detta denna helg om vädret tillåter. |
|
|
Heartware; jag har tyvärr inget nytt att rapportera om bil. Kör du med downpipes? Enligt min uppfattning är det den första uppgraderingen som behövs av hårdvara för att gå över ~15,5 PSI annars riskerar man att skada turbos pga av överhettning. Orginal downpipes flödar helt enkelt inte tillräckligt bra och bygger därmed upp en potentiellt skadlig värme vid hård körning. Nästa steg bör vara intercooler för att öka avkylningskapaciteten efter turbos. Ett öppnare insug kan nog vara bra, men jag tror inte det behövs om man tittar på vad Noelle, ESS, Dinan, ACS o RICA mfl gör med sina bilar i deras "stage 2/3". |
|
|
Heartware skrev lite tidigare att Intercoolern bör bytas för högre effekt, håller helt med, även oljekylaren på 335i vad jag förstått sedan tidigare. Downpipes är ju inte heller fel. Ett sätt att minska värmeutvecklingen också är att uppgradera 'turbosarna' till lite större storlek och gärna kullagrade för snabbare spoolup. Fördelen med de små aggregaten som sitter där idag är just snabb respons, men nackdelen är en enorm värmeutveckling vid lite högre tryck. Finns det plats för större aggregat ? Svensk Turboservice i Göteborg har säkert tips. Har mycket goda erfarenhetr av dem och deras 'flowpreppade' aggregat sedan tidigare. Janne E61 535D 2008 Sportautomat. |
|
|
Det finns en bil som e flashad nu. Dock inte min .... Han kommer höra av sig... |
|
|
En liten kommentar och förtydligande till Tobias1980's inlägg: Med orginaldownpipes blir det framförallt ett högre mottryck som KAN vara skadligt och en massa onödig värme som ju måste ta vägen någonstans. RISS-Racings 3" Catted Coated downpipes funkar nog bra: Länk Janne E61 535D 2008 Sportautomat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.