|
Sida 478 av 712
|
|
|---|---|
| Marcus, man väljer MSD80/81 innan man får upp menyn där man kollar felkoder. Men jag uppdaterade mjukvaran för Bavarian Technic nyligen då jag ska skapa lite loggar inför flashningen på torsdag (och har därmed inte testat den på min bil ännu efter uppdateringen) så kolla om det inte finns ngn annan på forumet som kan ge dig en second opinion så du kan utesluta om min kabel gillade din bil eller inte. =) | |
Cartéen |
Jocke: Okej, då förstår jag. Vad kul det är när bilar trilskas ;-). Finns det någon annan här på forumet som har någon felkodsläsare alt vet någon firma förutom BMW som man kan åka förbi och göra en felsökning. Bilen har fungerat hur bra som helst sista veckan nu men man vill ju gärna veta vad som hänt när den gick in i limp. |
| Carteen: jag har tyvärr bara en VIN kvar. Kanske bra att du köper en själv? | |
Cartéen |
Enrico: Kommer montera JB4 inom kort så känns meningslöst att köpa en BT kabel också iom att man kan läsa felkoderna i JB4 modulen. Skulle bara innan jag monterar JB4 vilja vet varför bilen beter sig som den gör nu. Kollar med BRAV på Artillerigatan imorgon som hjälpt mig tidigare med diverse bilar. |
|
ok Marcus, kanske jb4 fixar detta men skulle vara bra att veta om det finns någon kod. COBB ATR kommer säkert inte ute i år. Nu ska dem fixa stage 2 med den massiva arbete som behövs för att skriva om alla tabeller för att kunna höja Torque targets. COBB är också inte felfritt och dem har säkert lite bugg fix att jobba på . |
|
carl530 |
Kolla med V-tech ang felkoder. Dom har bmw DIS |
|
Enrita: Att Cobb ATR inte kommer ut i år är inte vad jag hört, men visst har de jobb framför sig. Man lär man få vänta några månader på ATR. Alla företag har buggar, för att vara så nytt på Bmw så tycker iaf jag att Cobb har få. Eftersom jag kört med Cobb i tidigare bilar och allting var kanon, så föredrar jag dem. |
|
|
Marcus jag har en BT-kabel pro och kan läsa obegränsat antal VIN. Ring 0708-786178 så kan vi mötas och läsa av din bil. /Janne |
|
Cartéen |
Janne, det vore hur snällt som helst! Är du hemma i helgen så kommer jag förbi eller möts upp? / Marcus |
|
JockeX: Har du fixat GIAC-flash +IC än? har för mig att du skrev att du skulle göra det. Är väldigt nyfiken på hur bilen känns efter en sån flash kontra original? Angels Lie To Keep Control |
|
|
Hades: är du nyfiken? =) Jodå, GIAC steg 1 samt installation av IC (wagners nya mindre IC som är plug n play med våra bilar) blev klart idag. IC:n i sig kan jag inte riktigt recensera utöver det att den passade som en handske och såg ut att vara välbyggd. Men först och främst måste jag säga att det var ett rent nöje att lämna över bilen till Mattias Stertman. Oerhört professionell och ruskigt duktig. Och så en ursäkt till Jimmy Särås för de långa mailkonversationerna vi haft innan detta blev av. =) Så till själva intrycket av flashen: Det känns precis som innan (fast ändå inte :) ), lite bättre respons och mindre lagg, men i övrigt helt linjär kraft, dvs varje gång man trycker på gaspedalen beter den sig exakt likadant. Man får aldrig en överraskning på det sättet. Ja... förutom att min touring med panorama och en del lull-lull nu avverkar 100-150 på 4.2s (5.2s innan flash) och 100-200 på 11.2s (inte uppmätt innan) som jag mätte genom performancebox. Och jag tror inte bilen adapterat sig helt ännu då jag tankade fullt med shells soppa efter att Mattias testkörde min bil med en del 95-oktanig kvar. Så ta siffrorna med en nypa salt, jag gjorde detta mest för att se vad jag fick för konkreta resultat direkt rent tidsmässigt. Stora överraskningen är hur pass mycket bilen drar hela vägen till redline. Vilket i mitt fall är 7000 istället för de 7200 som GIAC normalt ger med sina flashar. Jag bad om att behålla 7000 då jag inte har nytta av att hålla en växel lite extra lång tid som man kanske behöver göra på bana. Trots allt dubblerar bilen som familjebil. Allt i allt... mer än supernöjd med resultatet. Det tog mig ett år att plugga igenom all info innan jag gjorde mitt val. Om nån vill ha mer info än så här får ni gärna messa mig. Jag hakar för övrigt gärna på till björkvik nu när man äntligen tagit steget, hade varit kul att träffa er andra =) |
|
|
Grattis Jockex låter som du har haft en kul dag! ;) Din bil går nu jämnt med en M3 e9X! Ingen tendens till WG rattle? |
|
| Tack =) Ingen tendens till WG-rattle. Men jag fick det åtgärdat för ett litet tag sen genom byte av turbo till den uppgraderade varianten med 8mm länkarmar. | |
|
Tjena grabbar, Jag har försökt läsa mig till svaret på följande fråga i den där "user maintained manual" för procede v5 på e90post men inte riktigt fattat ändå... Jag använder enthusiast version av v5 och jag hade fattat det som att det fanns 3 "modes": "valet mode", autotuning map 1 och autotuning map 2. Jag testade växla mellan dessa genom att dubbelklicka på DTC-knappen. Det enda som händer är att varvräknaren antingen visar på 0 varv eller 1000 varv. Så det verkar som att jag har två "modes" tillgängliga så vad innebär då dessa modes? Mvh Tobias |
|
| Fedorov: håll upp farthållarn tills båda blinkers flashar i displayen då byter du först mapp. En snabb klick eller två visar bara vilken mapp du ligger i, vilket verkar vara nr1. Växla ner en mapp görs på samma sätt fast du trycker neråt och håller i tills den byter. 1000varv = mapp 1, 2000varv = mapp 2. | |
| Fedorov, ENT version har bara valet och map 1. | |
|
Cartéen: Ring mig 0708-786178 Jag är i Bohuslän nu över helgen, tillbaka söndag kväll. Är det OK med måndag kväll ? /Janne |
|
Cartéen |
JockeX: Grattis :-). Kan tänka mig att du åker omkring med ett större leende på läpparna nu ;-). Det är klart du ska följa med till Björkvik. Brukar bli riktigt roliga dagar med en hel del garv och skön körning. Vi ses... |
Cartéen |
Janne: Ringer om någon timme. Måndag funkar kanon! |
| Enrita: tackar! Fick även svar på bimmerpost att 0 varv är "stock" och 1000 varv är map 1. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.