|
Sida 477 av 712
|
|
|---|---|
| Uppgradera till JB4 för en billig penning så får du både ett bättre trim och möjlighet att läsa ut felkoder! | |
|
Om det är en missfire borde väl bilen gå på fem cylindrar också? Det gjorde min när bensinpumpen pajjade, halv motorlampa, gick på femcylindrar och fick två felkoder missfire + HPFP har jag för mig... |
|
| Carteen problem tror jag är antingen over eller under boost koder. Som sagt ganska typisk JB3 . Med JB4 händer detta inte för att den läser CAN boost och följer ECU boost kurva perfekt medan jb3 kalkulerar och det kan hända att den är inte perfekt och boostar lite för mycket eller lite för mindre. | |
Cartéen |
Jo, jag ska uppdatera till JB4. Har bara inte hunnit göra det ännu. Känns inte som att det är HPFP. Bilen går inte ner på fem cylindrar eller liknande när halva gula motorlampan kommer upp. När jag hade denna JB3 imonterad i min 135:a kom lampan aldrig upp så märkligt att den kommer upp i nuvarande bil. Nyligen bytt tändstift också så det borde ju eliminera missfire. Någon som känner någon i Stockholm som kan hjälpa mig med att läsa av koderna? |
| Cartéen, jag kan nog vara behjälplig... jag PM:ar dig. | |
|
Har en BigTom avskärming om någon är intresserad. Har även original sidokjolar i spacegrå. |
|
Cartéen |
Har nu varit och fått hjälp med felkodsökning av JockeX men inga felkoder kom upp alls. Tack så otroligt myckt för hjälpen Jocke!! Vad betyder nu detta då tror ni? Har som sagt fått upp den gula halva motorlampan kanske 3-4 gånger sista månaderna men inga felkoder alls har registrerats. Någon teori från någon?? |
|
Cartéen... jag kom på en sak... piggybacks tar ju över alla signaler från ECU:n. Det finns en map för JB3 som kallas för map 0: "Map 0: --Disables JB3, all signals pass through" som verkar vara populär när bilen ska in på service eftersom den låtsas som om den inte finns där. Kanske den mappen krävs för att man ska kunna läsa felkoder ordentligt? Jag kan tyvärr inte så mycket om JB3, men det kanske finns nån expert i tråden som vet :) |
|
|
JB3 har ingen CAN koppling så det spelar ingen roll om du är på map 0-1-2-3-4-5-6-7 osv. Varje gång du får halva motorlampa med ingen power/turbo tryck ska du ha detta kod : 3100 boost-pressure control, deactivation plus den som orsakade det. |
|
Cartéen |
Enrico: Vad kan det bero på då att jag inte få någon felkod tror du? Precis efter jag varit hos JockeX tog jag några pulls på motorvägen flera gånger utan att lampan kom upp denna gång. Om det vore tex magnetventilerna alt HPFP som ger denna typ av varning borde ju någon felkod komma upp. Kan det vara min JB3 enhelt som spökar? |
| Carteen : tyvärr har jag ingen aning. alldrig varit med på limp lampa och inga koder. kollade ni med BT tool och shadow codes? Måste undersöka på e90post. DET är visst den stora LIMP halv motor lampa som du pratar om och inte den lilla hel gula motor lampa? | |
Cartéen |
Enrico: Ja vi kollade med JockeX BT tool samt fault codes och shadow codes. Det är den halva gula motorlampan som kommer upp! |
| Enrico: vi kollade med min BT kabel, inga fault codes och inga shadow fault codes för motorn. Vi fick ett par irrelevanta koder under "Car Access System 3"-modulen, så kabeln funkade åtminstone. | |
|
Cartéen: När jag slarvade och korskopplade mina lambdasonder när jag bytte DP:s så fick jag fullständingt disco på instrumentpanelen, LIMP, missfires etc, men fick inga felkoder via min BT-kabel! Testade istället med en standard ODB2 läsare (polarens verkstad) och fick ut en massa information. Har fått känslan av att BT-kabeln inte är 100% att lita på, märkligt var det i alla fall. Falsterbo: N54-motorn saknar LMM, så det är garanterat inte den! :) |
|
| Hej! Har följt denna tråd en bra stund och har planer på att trimma. Har fått ett pris på en procede, ic och dp:s för 2200$ + frakt. Låter det bra eller finns det andra möjligheter? | |
Cartéen |
Det felkoder vi fick upp följer här. Dock känns inte någon av dem relaterade till motorn. A0B2: Fault CAS supply Error will not cause a warning light Error is not currently present Test conditions have been completed A10A: EWS4 timing challenge/response error Error will not cause a warning light Error is not currently present Test conditions have been completed Signal or value below threshold A116: ELV ECU abruption error Error will not cause a warning light Error is not currently present Test conditions have been completed Signal or value below threshold Footwell module (FRM)for vehicles after 09/2006 Current Fault Codes 9CD8: Power supply belt conveyor driver side defective Error will not cause a warning light Error is not currently present Test conditions have been completed Signal or value below threshold Junction box Current Fault Codes A6CF: Sensor AUC Error will not cause a warning light Error is currently present Test conditions have been com |
|
Haglund: pris låter bra i min åsikt Carteen: ingen kod där tyder på en motor fel så vet inte riktigt vad det kan vara. Majla Terry med koder och vad som händer. |
|
Cartéen |
Enrico: Mejlade honom i morse men inget svar än så länge. |
Cartéen |
Terrys svar var, Check fault codes at DME module (MSD80/81) in BT drop down list. JockeX: kan vi ha missat något? Känns som vi kollade igenom alla felkods mappar. Känner någon till denna DME module? |
|
Haglund: Hade jag varit dig så hade i alla fall jag beställt en Cobb Ap. MEN det är för att jag kan vänta på deras ATR (Accesstuner Race). Frågar du snällt så kanske de tom kan stödja din bil redan nu??? Vem vet. Det där beror lite på dig, om du vill köra piggie eller flash. Tycker du det är ok att pilla lite runt DME:n så kan en piggie funka, det är inte särskilt svårt att mecka in den. Föredrar du att bara koppla in via odb-uttaget så skulle i alla fall jag kört Cobb. När Cobb släpper ATR så tror jag de flesta kommer föredra den lösningen framför andra. Men det är ju vad jag tror och tycker det...tilläggas bör att de inte stödjer EU bilar officiellt ännu. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.