AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.089

Ökad effekt på min 335i

Sida 464 av 712
Cartéen
Calle: Hur går det med bilen? Hinner den bli klar till lördag?

Mr
3
Mr.335
335i coupe -07
Tjena på Er!
Jag är ny här på forumet och även "ny" med en 335. Funderar på att trimma min lilla pärla lite. Vad har ni att säga om det? Jag går i tankarna på att flasha den med v-tech. Främs av anledningen att jag bor i v-ås och det finns en återförsäljare här. Är jag fel ute eller är det bra grejjer?
Om du väntar några månader så kommer nog Cobb att stödja även europeiska modeller. Fördelen med dem är att du kan sälja deras Accessport när du/om du tröttnar. De säljer en handflash så att du flashar om bilen.
Hade jag varit dig så hade jag väntat på dem, men om det brinner i knutarna så är det ju inget alternativ.
Finns nog några här som kör V-tech, hoppas de kommenterar. Har läst lite halvnöjda saker om dem annars, men vet ju inte då jag inte själv provat.
Annars dominerar nog Proceede och det är nog den seriösaste piggybacken.
Giac har jag heller ingen erfarenhet av, däremot så är de flesta nöjda med dem.
Ma
11
Mackanr
BMW 335i Touring -07
Hej
Byte downpipe på 335:an i helgen fick inget felmeddelande fören igår och satte på dp fix v3 men symbolen försvann inte, måste man nolla den via datorn då???

MVH Markus
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Cartéen: Kanske att den hinner bli klar, snackade med lackeraren idag och nu har han hittat nästan rätt färg så det låter hoppfullt men det börjar ju bli "lite" tajt med tid hehe...

Tja, nu har jag kommit på 2 frågor, kanske korkade men hur som helst så ställer jag dem och hoppas att någon kunnig vet svaren.

Fundrade häromdagen på det där med oljetemp i 335:orna, mätarn går ju ifrån 70-170grader men det finns ingen rödmarkering. Min fråga är då, hur varm kan motorolja bli utan att det förlorar rätt egenskaper? Vet att den oljan som BMW rekommenderar är till för "motorer som har en extrem arbetstemperatur", men vad innbär det irl då?

Andra frågan, en trimmning sliter ju mer på motorn om man typ gasar max men om man ligger stadigt på 2000 varv exempelvis med en trimmad motor vs en original, inte fan kan väl den trimmade då slita mer än den som är original? I så fall, om min teori stämmr, vart går då gränsen för när en trimmad motor slits mer än en original, hur mkt gaspådrag typ?

Bara ett par fundringar, hoppas någon vet svaret.

Ha det gott
//Andreas

Angels Lie To Keep Control
Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Hej,

Installerade min procede enthusiast idag. Följde instruktionsvideon till punkt och pricka. När jag startade bilen så startade den inte först.... Sen testade jag igen och då startade den men jag fick flera felmeddelanden, bl a reduced power och flat tire monitor.

Jag var väldigt noggrann med alla kopplingar... Jag kopplade inte ur batteriet innan dock, jag har comfort access. Kan detta ha något med saken att göra?

Har ni några tips, jag känner mig rätt sänkt nu.. :(
Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Vet inte heller om det spelar någon roll men procedens strömkabel kunde jag inte riktigt föra "hela vägen in" när jag kopplade bilens "male connector" till procedens "female connector". Kan detta ha något med saken att göra?
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Mackanr ---> Den gula lampan (som indikerar fel på avgasreningen) kommer släckas om du kör med bilen i stan ett par dagar.
Du kan även radera felkoderna manuellt via en BT-kabel eller via din piggyback.

Avgasrelaterade koder försvinner alltså inte av sig själva när en DP-fix installeras om de har triggats innan installationen.

// Thomas
pe
771
pea
BMW M3 E92
Fedorov, helt uppenbart är något felkopplat, troligen har du ingen strömförsörjning, har du möjlighet att koppla upp dig och läsa felkoderna via proceden .
Men du borde koppla ur strömmen även med komfort acess, det kan speila roll.
Om du inte felkopplat kan du prova att lyfta av - polen vänta 5 min och prova igen, en mini nollställning.....
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Fedorov ---> Följde du även instruktionen som hanterar radering av adaption, reboot av PROceden, radering av felkoder osv, som ALLTID SKALL utföras efter nyinstallation av PROcede eller omladdning av mappar och firmware?

// Thomas
carl530
MR 335 -
V-tech har nu släppt en handenhet till 335i.
da
140
danne_83
BMW 135 m-sport
Kopplade in min procede V5 ent igår med allt funkade klockrent bilen startade o inga felkoder ;) gick in o kollade lite i commandcenter o märkte att nålen till varvräknaren inte stod på 1000 o ist stod på 800 osv men det har väl ingen betydelse ?? Det funkar väl ändå ??
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
135:ans mätare är annorlunda jämfört med 335:ans.
Det finns en inställning i menyerna för att aktivera 135-anpassade mätarvärden.

// Thomas
Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Tjena grabbar,

Hm, när jag gick tillbaka till bilen efter att ha skrivit på forumet så fick jag inga felkoder, istället visade displayen "orange fade", troligen för att indikera att proceden är på plats? Jag stängde av, startade om och då fick jag att motorlampan lyste. Stängde av, startade om och fick då inga konstigheter. Testade köra en del och det märktes rätt snabbt att den var starkare än stock.

Skillnader jag märker är, förutom snabbare acceleration:
* Lägre tomgång (ca 100 varv)
* Bättre växlingar (den "kastar" inte in växlarna när man kör sportmode med paddlar som den kan göra stock)

Ska läsa på mer nu om hur man kollar grejer/felkoder m.m. Jag lät den autotuna och så länge jag inte får fler felmeddelanden så borde jag nog inte oroa mig.

Ska läsa på lite och testa mer imorgon. Återkommer säkert med frågor sen, tur man har er här på forumet annars skulle man vara typ hjälplös! ;)

Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Big Tom: Var hittar man den instruktionen?

Mvh
Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Typiskt, hittar instruktionen typ 10 sek efter att jag postar :P

Länk
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Instruktionen finns i readme-filen i applikationsmappen.

// Thomas
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Morgondagen inställd - se forumet för mer information.
Aj
466
Ajvar
BMW F11
M-SPORT
Fy faaaaaaaaan vad surt!!! Dubbelbokat :(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.