|
Sida 440 av 712
|
|
|---|---|
|
Pea: kablarna är förlängt men ska inte spela någon roll. Imorgon lägger jag procede på mapp 0 och ska läsa volt på båda 02 sonder på tomgång . Om volt är 0 på båda då måste något vara fel med hela kablage eller fel kopplad. Är det någon 0-1v signal på båda då måste man leta vidare eller kanske flytta sonder tillbacka i downpipes men som sagt tror inte att det spelar någon roll om det är 1,5 mt kabel till. |
|
|
Om jag minns rätt hade killen förlängt med vanlig kabel, och var tvungen att byta till en "shielded "förlängnings kabel , är ingen expert på området och hittar inte tråden. Men har du använt fel typ av kabel, kan det kanske vara orsaken. |
|
| Enrico: Hur har du skarvat kablarna? Använd ett oscilloskop för att titta på signalen så kan du snabbt se om den ser ok ut. Eventuella störningar kommer du aldrig upptäcka med en multimeter. | |
|
Joxgbg: kablarna är lött och det är vanligt kabel som man använder för lambda. Sökte lite på e90post och hittade 2 pers med min exakt setup som fick alldrig koder. Vi får se imorgon om jag får någon Volt från BT kabel. |
|
|
Enrico prova att sätta tillbaka org tändspolarna samt stiften, det är det första jag hade gjort i allafall.. |
|
|
Tog bort Proceden och fick detsamma kod igen. 2C7B: 2C7B Lambda probe behind catalytic converter, signal Error will cause a warning light Error is not currently present Test conditions have been completed Freeze Frame Information Event 1Odometer 70840kms 44017miles exhaust fume temperature behind catalytic converter bank 1 720.00 ∞C resistor Lambda probe behind catalytic converter bank 1 1,536.00 ohm voltage Lambda probe behind catalytic converter bank 1 0.18 V voltage Lambda probe in front of catalytic converter bank 1 3.20 V 2C7B: 2C7B Lambda probe behind catalytic converter, signal Error will cause a warning light Error is not currently present Test conditions have been completed Freeze Frame Information Event 1Odometer 70840kms 44017miles exhaust fume temperature behind catalytic converter bank 1 720.00 ∞C resistor Lambda probe behind catalytic converter bank 1 1,536.00 ohm voltage Lambda probe behind catalytic converter bank 1 0.18 V voltage Lambda probe in front of catalytic converter bank 1 3.20 V Båda bakre lambda funkar och skickar volt. mätte båda från BT tool. Rian, Tror inte att tändspolarna eller stift har något att göra med detta. dem är typ nya båda två. Jag får missfires bara med meth och känns som dem uppstår för att allt blir för fett i bank 2 . Känns mer som en spridaren problem. |
|
|
Ok Enrico men är det inte värt att testa så du är 100% säker? Testa annars redline injection cleaners.. mvh |
|
|
Jag skulle ju snarast tro att du har nåt tjall med signalen från lambda. Om ECU får tokiga värden från lambda så kommer den ju försöka påverka AFR = misfires. Läs här: Länk Jag kan mycket väl tänka mig att längre kablar (oskärmade dessutom) i kombination med kraftfullare spolar orsakar rätt taskig signal. Testa att dra en oskärmad audiokabel genom det störningsfältet så får du se hur det låter... Mät med ett oscilloskop så slipper du gissa mer! |
|
|
I min mix av felkoder så får jag precis som Enrico: 2C7B: 2C7B Lambda probe behind catalytic converter, signal Error will cause a warning light Error is not currently present Test conditions have been completed Freeze Frame Information Event 1Odometer 47488kms 29507miles exhaust fume temperature behind catalytic converter bank 1 640,00 °C resistor Lambda probe behind catalytic converter bank 1 256,00 ohm voltage Lambda probe behind catalytic converter bank 1 0,39 V voltage Lambda probe in front of catalytic converter bank 1 3,20 V Värdena är ju inte riktigt likadana, men koden är det ju. Jag vanligtvis den koden när jag har kört ganska långt och släpper av gasen helt, Bmw har felsökt och bytt spjälhus men det hjälpte inte. Den var inne på omlackering i veckan, då jag bad dem kolla på det igen, vilket jag inte tror de gjorde. Skall ringa till dem och kolla i vilket fall. |
|
|
Börjar ju undra om det inte kan va en läcka någonstans, kanske ansl vid downpipen? |
|
|
Tack för input killar! Jag håller er uppdaterad. Koden betyder att det är fel på signal. Från mina loggar ser man att signal är långsam . Kanske ECU förväntar sig en viss snabhet eftersom den är programmerat för att få signal från dps. Ska kolla med stertman ohm värderna och flytta tillbacka dem i dps. Dem bakre används från ECU för att kalibrera dem fram och "dubbelkolla" att dem läser rätt. Läcka i avgas finns inte. |
|
Cartéen |
Vid vilket miltal bör man byta oljan i AT växellåda enligt BMW? Någon som vet? |
| Carteen: enligt BMW alldrig. Men vanligt körning (inte DIN körning LOL ) vid 10K. | |
Cartéen |
Enrico: Jag som kör så lugnt och försiktigt ;-). Tror nog att jag byter olja till våren då. Min har nu rullat ca 6000 mil. Skönt att ha ny och fräsch olja. |
|
Enligt BMW i princip aldrig, då de säger att ATF-oljan är 'LIFETIME'. Men det funkar inte om du är rädd om lådan. Kör du trimmat bör du enligt min mening göra komplett oljebyte i lådan varje 2500 - 3000 mil. Kolla tidigare inlägg av undertecknad och Enrico i denna tråd. /Janne |
|
|
Carteen: Stertman har redan gjort en byte av olja på min låda så han vet hur man gör. Olja måste man köpa hos BMW och dem säljer inte den "lös". Antingen är det 20 ltr eller ingenting. Eftersom Stertman känner folk hos BMW köpte han för min bil 8 liter. Du behöver också byta hela olje tråg som kostar runt 3000 tror jag. Det är en 5000 SEK jobb detta.... |
|
|
Novation sa mellan 7000-8000kr för att byta tråget, packning och olja. Men eftersom min låda läcker olja tänkte jag kolla om det går på försäkringen. |
|
Cartéen |
Oj, det var betydligt mer än jag förväntat mig. Trodde inte det var så omständigt att "bara" byta olja i lådan. |
|
-ZF 6-speed Automatic Transmission Fluid, (Shell M-1375.4) OEM BMW around 20 bucks liter . you need 6.5 ltr but best to buy 8. Cheaper version: -Mercon SP Fluid Part No. XT-6QSP You also need this: 24-34-7-588-725 sealing sleeve 24-11-7-571-235 gasket, oil pan Follow BMW instruction in how to change oil: - With warm AT transmission remove oil - Remove oil pan, more oil will drop - Wait till ALL oil has come out and reinstall oilpan with new gasket. - Engine off - Fill in oil till it reaches the oil cap / screw and start coming out. this is done by gravity. - Start the engine and go through ALL gears - Put in N and check the level with engine on - Close the oil refill cap and warm up the oil till 60C which is around the temp you get after 2 miles of driving on the road - recheck the level |
|
| Någon som kör med BMW Performance avgassystem? Nöjda? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.