|
Sida 439 av 712
|
|
|---|---|
|
Jox , du har säkert helt rätt i att det spelar ingen roll vilket trim du kör med om säkerhetssystemet är urkopllad vid 20 psi, men om jag skulle köpa piggy igen skulle det kännas tryggare att veta att den även kan hantera timingen bättre med ignitition advance, än att helt förlita sig på DMEns system som är gjort för 8psi tryck, ju mindre knack motorn utsätts dess bättre är det. Men oavsett tar man en risk för ras när man höjer effekten som vi gör, det gäller bara att minimera den. Utvecklingen har ju gått rasande det senaste året vilket de motorras som har skett har hjälpt till att driva fram. Tycker bara det är lite synd att JB4 inte konrollerar timingen proaktivt, tror att det ligger Terry lite i fatet om man läser reaktionerna på alla forum. Hur som helst är det nog säkrare nu att trimma N54 än vad det var för ett år sedan |
|
|
Pump gas tuning has always been tricky as the quality of pump gas can vary so wildly. To tune with minimal drop outs sometimes takes as low as 12psi as is the case with our 91 octane in California but sometimes it can take as much as 16psi. Your 99-100 RON fuel is typically pretty good and normally can take 14.5-15psi on a stock car under most circumstances. As boost is ranged the DME will always advance timing up to the knock threshold so the key is setting boost and AFR properly. Before we relied on static maps and suggestions but now with CAN we're able to detect knock and range performance accordingly using historic data. The JB4 slowly raises boost, listens for early signs of knock activity, and raises it again if it hears none. This happens continuously in the background so the customer can just drive and enjoy a safe amount of power. One of our vendors posted a chart of this process in action here. "AvgIgn" is the aggression level that is slowly increasing from 0-20 as the JB4 detects no knock present. Länk Methanol can be a lot of fun and can be reliable as it has been for 100s of us over the years but much more is known now about tuning for it safely than was known a year ago. The JB4 progressive meth mapping (map 3) is very safe when used properly, in terms of limiting knock in the event of a meth failure, but it is still possible to improperly configure the CMGS controller to send the wrong signal, for the user to turn boost too high, etc, so we continue to work on its refinement. Despite what many say the JB4, JB3, and any tune can quickly drop timing in the event of a meth failure. And even our competitors have conceded that point. You simply tell the DME it is making 15psi when it is targeting 8psi. This instantly changes its internal load target, closes the throttle body, drops advance, and provides a rich bump to the AFRs. The speed of this timing drop is similar to the speed of a CPS offset as the CPS must be phased in over many engine revolutions to avoid false misfire codes. Of course all this applies only to preventing detonation and piston damage. There are plenty of other ways to break an N54 that are not knock related. It is intended to be a 300whp motor that we enjoy pushing to 360-440rw, or in the case of some like Enrita close to 500rw. If you are looking for a 450whp car with warranty and perfect reliability I would suggest the Corvette Z06. Otherwise you must pay very close attention to every detail and understand even if you do nothing wrong the risk for failure is higher the further away you get from 300whp. Anyway I'll let you return back to your regularly scheduled programming now. For any further questions please feel free to email me. |
|
| Good info Terry, thank's. | |
|
har nu bytt bakre 02 sensorer/lambda men får fortfarande dessa koder på en gång: 2c7b 11387 Lambda probe behind catalytic converter, signal 2c7c 11388 Lambda probe behind catalytic converter 2, signal Bilen går bra och AFR är perfekt om jag kör utan methanol insprutning. När jag sätter på methanol (ganska stark mix, säkert någon 80-90%) då hackar bilen och AFR på bänk 2 går upp och ner. Om jag fortsätter att gasa då får jag en CELL och bilen missfire. Detta händer bara när jag sätter på meth , alltså båda nozzle (händer inte när jag stänger av en nozzle) så jag tror att det är quench, överflöda motor pga att det är så kalt också. Att jag får koderna kanske beror på att jag har senaste bmw programvara som är väldigt petigt med bakre 02 sensor som också används för att kolla AFR. Här utan meth : Länk Här med meth: Länk Vad tror ni? |
|
|
Jag kör också med den senaste mjukvaran från BMW och jag har inga problem med felkoder trots en utetemp på 10 minusgrader + ett flöde på 900 ml/min med 100%-ig etanol + 19 psi. Jag har en specialmapp från Shiv som fungerar klockrent på min bil. Bilen är minst sagt grymt stark... :) Ska jag skicka den till dig? // Thomas |
|
| Hej Thomas, you visst är den 2-14 eller? den har jag. Ska kolla imorgon i ECU om det är någon kabel pin 19/20 små svart connector som är fel kopplad. Kanske jag gjorde något fel när jag ändrade harness. | |
|
Nej, det är en specialmapp som Shiv har specialdesignat åt mig. Ingen vanlig betamapp, det är bara jag som kör med den. Mappen heter t.o.m BigTom... :) // Thomas |
|
| muhaha nice Thomas! men den är MT så jag kan inte pröva den. VAd bra att din bil funkar 100% nu också! | |
|
Ja just det, tänkte inte på det, en MT-mapp kanske inte funkar så bra i en AT... Vad synd. :( // Thomas |
|
|
enrita , det kan inte vara så att det är tändningen som spökar, helt enkelt inte ger gnista nog vid det högre cylindertrycket, borde kanske ge missfire koder men vem vet. annars ser det ju nästan ut som ett kabelfel, felkopplat,fukt eller glapp, konstigt ... Du har inte råkat svitcha kablarna i ecu när du mekade, de ser likadana ut om jag inte minns fel |
|
|
Jag tänkte också på om dina specialtändspolar och tändstift kan påverka detta negativt...? // Thomas |
|
| Vet faktiskt inte, tror inte det, eller? | |
| Mitt svar var till joxgbg.. | |
|
Det ser konstigt ut även utan meth Enrico. Om du tittar på AFR precis i början när laddtrycket stiger och når max-värde så ser det ut som att motorn går magert under en kort stund. Jag tror inte att du släcker stiften med meth genom att du kör med nästan ren meth. |
|
| R1000: hur ser dina ut när du kör WOT med nyaste mapparna? kan du posta en log eller skicka den via mail? jag ska öppna ECU nu och kolla om jag har kopplat något fel. | |
| bomis: what? | |
| joxgbg>> svaret ovan på det du skrev om pajat motor utan meth... | |
| bomis: ahh... hjärnan hade tagit helg! :) | |
| Ok alla kablar ser bra ut. jag har kopplad igen procede 02 sims och kört men efter 15 km detsamma koder.... Ska väl ta ut Procede och se om koderna kommer upp original | |
|
enrico , det är inte så att du förlängt eller bytt kablarna från O2 sensor till ECO, har ett svagt minne att nån testade det i US och fick problem, ett långskott kanske ... Men vet hur frustrerande det känns när inte saker funkar, fick min beskärda del under beta test 2008-2009 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.