AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.804

Ökad effekt på min 335i

Sida 438 av 712
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
joxgbg : LOL - säljer du jb3/jb4 i sverige eller?
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Haha, om inte jag missminner mig så är det du som säljer en styck JB3, eller? :)

Jag tycker bara att vi kan hålla objektiv, det finns väl ingen anledning att spekulera i andras motorras när du inte vet någonting om bilens bakgrund etc.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
joxgbg :den är redan sålt och jag har informerat köparen att inte köra mer en map 5.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
jag glömde påpeka att köparen är 100% medveten att exakt detsamma JB3 sprängde min motor och kostade mig över 100K SEK .... så till alla som försvarar jb3 eller jb4 tänk på detta ....
Hi Enrita,

I don't speak Swedish so will have to type in English. Sorry.

Just because your motor "blew up" with the JB3 (you simply broke a ring land) does not mean the JB3 blew up your motor. Terry and Enrita blew up your motor tuning it with the JB3. I definitely contributed by attempting to help you tune it thousands of miles away without having the right data in front of me. But my opinion on that is you should never have been doing such top speed runs without first verifying boost levels, advance, AFR, and everything else was perfect during low speed runs. And I should have never said that such tuning was even possible in the first place with the JB3. Live and learn. You were among the first to try such tuning with those big turbos. At the first hint of any problem like a check engine light you should have stopped everything, taken a step back, and been very careful. We know a lot more now. Enough to know running lean is a big problem at your power level. We know those plugs you were using cause knock/preignition even at lower power levels. We also now know meth should NEVER be run without a flow sensor safety working properly. All of those facts were not known when you "blew up".

Regarding this e90poster I have not heard from him so can't offer any insight in to what his problem is or whether or not it is serious. A ticking sound from the short block is normally oil bearing or lifter related. It could also be as simple as a failed injector replaced under warranty. Time will tell. But thank you for jumping to conclusions on it.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Welcome to the forum Terry.
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Ok, kort sammanfattning av vad jag har läst om killen som havererade sin bil:

Han körde race mapp utan race-soppa.
Han saknade oljekylare.
Han saknade flow-sensor till sin metanolinsprutning.
Hans meth-installation läckte.
Hans vattenpump hade vid ett par tillfällen gett upp och bilen hade.
Han sket i att kolla vilka felkoder som uppstod, raderade bar och fortsatte att gasa.
Han loggade aldrig för att se vad som hände.

I mina ögon var det inte JB4 som var problemet, snarast handhavandet.

"With great power comes great responsibility"
Be
50
Benhard
BMW 330e 2017.
Samma uppfattning har jag också....
mycket smutskastning mellan dom olika trimfirmorna också, typ
lite sandlåda tycker jag.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Precis, det är 100% ägarensfel.
pe
771
pea
BMW M3 E92
jox ,Möjligt att det är summan av det som du listat som orsakat det här raset , men det hjälper garanterat inte att inte kunna förjustera tändningen för högre boost och förlita sig på att DMEs knacksystem ska dra tillbaka tändningen,något den inte är byggt för på den här boostnivån .
Mitt första försök till en Google Translate. :)

När du använder en metanol injektion kan inte svara på knock detektionssystem så mycket omsorg måste vidtas. Du måste skydda motorn mot över avancerade timing under uppsving spole upp och från över avancerade timing i flödet fall metanol stannar under en hög uppsving springa. Den JB4 och fortsätt både tillgodose detta på ett liknande sätt med hjälp av säkerhet flödessensorn. När flödet är lågt JB4 håller motorn i en låg uppsving melodi. Om flödet stannar under en hög uppsving kör JB4 kan släppa timing omedelbart liksom nära spjällhuset att förhindra skador. Detta system kan endast fungera om ansluten och korrekt konfigurerat.
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Terry I think it's much better if you write in english, that translation doesn't make any sense at all in Swedish ;)

Haha OK, sorry. I am trying to respect the forums language. I doubt most want to read my English. :)

When using methanol injection one can not reply on the knock detection system so much care needs to be taken. You must protect the motor against over advanced timing during boost spool up and from over advanced timing in the event methanol flow stops during a high boost run. The JB4 and procede both accommodate this in a similar method using the flow sensor safety. When flow is low the JB4 holds the motor in a low boost tune. If the flow stops during a high boost run the JB4 can drop timing instantly as well as close the throttle body to prevent damage. But this system can only work if connected and setup properly.
Be
50
Benhard
BMW 330e 2017.
+1
Jo
211
JockeX
Touareg
The google translate makes perfectly sense to me. JB4 is doing an "upswing melody" when the meth flow is low. The only question is which kind of melody it produces. Funky jazz?
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Pea> Om det är något som DME är bra på är det väl att reagera på knackningar och skydda motorn genom att justera tändningen!? Om det sen sker vid 8 eller 16 psi saknar ju större betydelse, åtgärden blir ju densamma.

Om inte DME skulle klara av att hantera knackingar så skulle ju motorn rasa vid fullgas om du helt plötsligt skulle tanka 95 oktan efter att ha kört ex. 99 oktan.

Jag är ingen expert på motorstyrning, men om man skall lura en DME att fungera under högre boost så är det ju knappast självklart att det automatiskt blir bättre om man förändrar fler parametrar? Ju mer man förvränger verkligheten för DME, desto större chans att DME fattar felaktiga beslut när den försöker påverka händelseförloppet och får felaktig återkoppling.

en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
joxgbg: du har rätt att säga att DME är otroligt bra att sänka tändning jätte snabbt och det är därför inte många har sprängt motor med en piggy som inte kontrollera tändning.
Tänk på att DME "TROR" att du kör med 8 psi och inte 16 (by the way med JB4 du kan köra max 14.5 psi med 98/99 oktan om du vill undvika att DME backar tändning pga knäck då och då)
Med Procede kan du köra 15.5-16 psi utan problem med 98/99 eftersom den kan sänka tändning . Även jag med större turbos kan köra 15.5 psi med pump med perfekt timings. Du kan inte göra detta med JB4 utan att lägga in meth eller Racegas.
Kör man låg boost då under 14.5 psi funkar JB3/JB4 utmärkt men vill du pressa lite mer skulle jag undvika dem.
Jag skiter fullständig i olika tunes BARA dem funkar som dem ska och inte medför stora problem till användaren.
Jag vill bara informera folk eftersom jag har varit med det mesta och vet hur det känns att vara utan bil i 6 månader , tappa en hel säsong och betala en stort faktura.

bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
problemet är väl att när man lurar dme så tror den att boost ligger normalt dvs runt 7-8 psi fast verkligen igentligen ex är 19 psi, så backar den bara tändningen ett par grader i förhållande till standardvärdet som i detta fallet är 8.....vilket är alldeles för lite om det händer något på 19-20 psi...eller?
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
bomis: precis, tack att du la till vad jag glömde skriva.
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
De loggar som jag har sett så backar DME timing ca. fem grader, och om detta inte hjälper så limpar bilen. Det enda som jag kan se skulle kunna få motorn att knacka sönder trots detta är om man har förlitat sig på meth, och att denna helt plötsligt slutar att fungera utan att någon form av failsafe slår in.

Om man nu boostar 20psi och förlitar sig på meth istället för race-soppa så måste man ju vara beredd att ta konsekvenserna om meth-insprutningen slutar fungera. Jag har i alla fall svårt att se hur lite ignition-advance skulle hjälp då!

Är det någon som har lyckats knäcka en N54 utan meth?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.