|
Sida 421 av 712
|
|
|---|---|
| Ah ok, jo ingen vidare nu med lustgas hahaha. bilen är nästan klart.... håller på att bygga ny avgas med 100 cell Racekattar (dämpa ljud och ta bort avgas lukten) och montera safe injection för progressive meth mapping plus Performance ratt och m3 paddlar , brandsläckare så det finns en tillgängligt för våra events (hahaha eller hur nisse977 :-) ) . | |
|
Ja nu har jag som sagt aldrig varit med på något av era events... Blir förväxlad med NisseJärnet och hans vita E30 turbo ;) Tror inte han är med här på Autopower? __ Nils Ljung |
|
| haha sorry Nisse977 ;-) totalt förväxlad dig då :-) | |
|
Grabbar ni som hänger mycke på e90post och n54tech: Hur många N54 motorer och växellådor har rasat världen över? Och vad har det berott på? Har googlat på allt möjligt utan att hitta nått vettigt svar på den frågan. Nån här som har koll på det??? |
|
|
AT växellådor = ingen jag vet om men folk börjar nu att köra mycket med lustgas och uppgraderade turbos , vi får se om min håller 700 nm hela nästa år Motor = 3 officiella (som jag vet om 2 jb3 fel (hög boost och för mycket timing i 2010) 1 Procede V2 fel (boos spikes typ i 2007) Finns kanske flera som man inte vet om men bmw sa till mig att dem hade inte hört om något annat ras in Europa när jag bytte motor. |
|
|
Om det skulle rekommenderas EN bästa lösning för "chipptrimning" Är det då ett chip från en firma eller tex Procede V4 som gäller? Jag tycker det låter illa att Procede "mappar sig själv". Skulle det funka 100% hade alla gjort så inkl biltillverkarna, och det gör dom inte. __ Nils Ljung |
|
|
Nisse977: BMW har torque targets i sin mapp/ECU . Motor anpassar boost och timings beroende på dem och oktan till exempel. Piggyback som Procede V5/V4 trixar ECU . Den är väldigt avancerat och offererar faktiskt mycket bättre boost control än BMW ECU program. Gillar du mecka med programvara är Procede den bästa ute. Vill du bara ha en omprogrammering av ECU är det GIAC som gäller IMHO. Dem har en mapswitcher som tillåter dig byta mapp via OBD port också. |
|
|
Okej, så det tex Procede gör är att få ecun att köra på torque targets (vridmoment mål) och så anpassar sig motorstyrningen med bränsle och tändning efter det? Det låter ju bra, bara man inte har ett piggybacksystem som lurar sensorer så att allt blir helt snedvridet för motorstyrningen = det går å helvete för eller senare eftersom den "kompenserar" fel i vissa lägen. Vad kostar Procede V4 eller V5? (visste inte att det fanns en 5e version ens) Vad kostar GIAC chippet? __ Nils Ljung |
|
| Jag har kört med proceden ett tag nu och har aldrig haft ngn limp eller felkod. Funkar hur bra som helst. | |
|
Här har du lite info om v4/v5 www.procedetuning.com |
|
|
Nisse977: nej procede lurar ECU . ECU Tror till exempel att den kör på 8 psi medan laddtryck ligger på 15 psi. Det är proceden som sedan lurar sensorer och backa tändning , ge mer bränsle etc. . Procede är väldigt avancerad och läser massor med sensorer . (Inte som jb3 som är typ bara en boost controller) Du måste läsa på e90post för att lära hur den funkar, alla info finns där . User manual: Länk och på deras sajt för priser: Länk GIAC får du från Stertman i nynäshamn . Kostar runt 9500 SEK. |
|
| Nisse977: känns iallafall som du är mer en flash kille. Kör GIAC .Den funkar hur bra som helst . jag har beta testat alla deras stage 1 och 2 version utan någon problem. Den funkar bättre en BMW ECU mappning och har högre torque targets. ECU vet precis hur mycket psi man kör. | |
| nisse>> giac är inte ett "chip" det är en flash-lösning = du tankar ur org programvara ur ecu via OBDII, filerna skickas till giac i usa, har dom din fil så skickar dom den tillbaka den optimerad, har dom den inte så skriver dom om din fil och skickar tillbaka, när detta är klart tankar man in den "nya" programvaran i bilen igen via OBDII..... | |
|
Ok, tackar, fick lite mer kött på benen där :) Har ett DTA motorstyrsystem på min E30 turbo där man kan ändra allt själv, så jag är van vid sånt där :) Men vet inte om jag "behöver" det på min nya "bruksbil" så att säga. Men vill man mixtra med saker (och det älskar jag att göra) så kanske man ska ha det senaste Procede ändå :D För då kan man väl byta delar på bilen efter man monterat Procede och "mappa om" eller hur man ska säga, efter den nya intercoolern eller avgassystemet osv. Ja vi får se. Ser ut som ett Procede kostar en 4600kr + frakt, (om man importerar själv då). __ Nils Ljung |
|
| nisse>> jepp, då är det procede v5 du skall ha! Då kan lätt få ner 4600 till säkert halva priset, kolla med enrico & big tom..... | |
| Nisse, alla moderna bilar har nog Autotune, d v s en adaptiv ECU som anpassar effekten efter bränsle, temperatur och belastning. Så det är inget revulotionerande som Procede gör annat än jämfört med andra tune... | |
|
Finns det inga återförsäljare i göteborgs området som man kan vända sig till om man vill få lite mer fart i 335an? Annars turbo centers programvara är den bara något som dom tankar in också är det bra sedan? Hade nog föredragit något som man själv kan plocka av och på alt. ladda in och ur bilen. |
|
| Tobba_: NEJ . den enda du kan plocka av själv är en piggyback | |
| fan, e så sjukt sugen på att köpa en uppsättning av dessa! Länk någon som vet om dom är svåra att montera??? | |
|
R1000: Jo moderna bilar har självklart closedloop system (kompensationsmappar) där allt justerar sig efter vattentemp, insugstemp, avgastemp, syreinnehåll i luft, laddtryck osv osv osv. Det jag menar är att om detta är optimerat från fabrik och man sen kommer in och lurar någon av systemets parametrar så blir de andra parametrarna koko så att säga. Nu är bevisligen Procede ett fungerade system, som antagligen jobbar tillsammans med originalsystemet, inte bara lurar det. Det låter som man tvingar originalsystemet att gå på högre laddtryck och så justerar det tändning osv efter det, då är det helt ok. Har en polare som jobbar som motormappare för bilföretag. Det är då de avancerade Boschsystemen som gäller. Samma som BMW använder. Det är sjukt mycket parametrar som justeras in jämfört med ett tillbehörs motorstyrsystem. Men han pratar också om att de använder dessa "moment-mål". Alltså att när du trycker ned gaspedalen säg 50% så ska bilen leverera ett visst moment, det är väl då detta som justeras med Procede som någon förklarade. Känns bra :D Fanns förr dåliga enkla piggybacksystem som tex lurade bilens sensor för laddtryck och sen själv justerade tändningen för det, men hade inte funktionen att läsa av och kompensera för tex motortemp och insugstemp, vilket leder till knackningar om man pressade bilen en varm sommardag. Bomis: Jag får ta och höra med dem ang pris på Procede :) Tack för tipset! __ Nils Ljung |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.