AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.599

Ökad effekt på min 335i

Sida 417 av 712
ri
152
rian
Golf Gti Pirelli 09
Kapten Morten>> Icen köptes vid ett senare tillfälle
bytet gjorde han själv, ingen finjustering efter bytet är gjort,
det kommer att ske till våren för nu sitter även downpipen på
plats..
Ka
9
Kapten Morten
335i limousine-07
Ok tack rian, vet Du hur mycket extra kraft IC:n ger? Hade Du nåt strul med Din TC-uppgradering? Morten

Ka
9
Kapten Morten
335i limousine-07
Sorryrian, menade att fråga alex01 om eventuella problem med TC-uppgraderingen?

R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
En bra eftermarknads IC gör att bilen svarar bättre genom att den har lägre tryckfall. Effektskillnaden för en enkelrepa med måttligt laddtryck kanske inte är så stor jämfört med en vanlig IC men turboaggregaten jobbar lättare och insugstemperaturen (IAT)hålls hela tiden nere mycket bättre än med STD IC. När IAT är lägre ger motorn mer effekt genom att densiteten i luften är högre och motorn kan gå med mer förtändning genom att den spikar mindre vid belastning.
Visa användare
37
alex01
Corvette c6 Z06
kapten morten: TC optimeringen gav mig inga felkoder. hade däremot andra felkoder men de var ett tidigare fel i motorn och det var inte därför. när det var åtgärdat så fick jag aldrig nånting.

Jag hann ju tyvär aldrig testa mina steg 3 grejer (IC, downpipes) men jag pratade med Claus på Turbocenter och han sa att det bara var att slänga på grejerna så skulle bilen gå bra. men att det fanns en risk att det skulle dyka upp limp/felkod men då skulle han kunna justera ner laddtrycket lite så skulle det vara bra sen.

vet ej om det kommer felkod om man bara slänger på intercoolern men har för mig att Semaga sa att han hade börjat få lite felkoder efter han satte på sin IC, men jag kanske minns fel
Visa användare
37
alex01
Corvette c6 Z06
och IC får du köpa själv och är mer för att behålla effekten. leta begagnad så blir det billigt
Ka
9
Kapten Morten
335i limousine-07
Supertack för svaren! Men hur mycket mer får man ut med IC installerad hos TC?

Ka
9
Kapten Morten
335i limousine-07
Nån som veta formulan för att översätta pounds(lbs) of thrust till hk eller NM?

Mvh, Morten

R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Du får inte ut mer effekt med en eftermarknads IC än med STD så länge du inte laddar mer än ca 18 PSI men som andra har skrivit så får du du en mer konsistent effekt. Turboaggregaten kan lämna upp till ca 22 PSI och så stort tryckfall som 4 PSI ger inte ens STD IC, tror jag. Så den bör inte vara begränsande för max effekt annat än över ca 18 PSI eller något sådant. Därmed inte sagt att man bör köra med STD IC på en trimmad bil, konsisten effekt är ju viktigt och även att hålla ner lasten på aggregaten.

1 Nm = 0.737561 lbf-ft

Det går inte att direkt översätta vridmoment till hp utan att ta med rpm i beräkningen. Vid 5250 rpm är värdet på TQ i footpound och hp lika stora. Om det sedan råkar vara samma värde på TQ även vid ett 10% lägre varvtal för att ta ett exempel så blir hp 10% lägre än det var vid 5250 rpm.
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Kapten Morten: Försök leta på en beggad IC nu under vintern och så en anpassad mjukvara till våren, då har du 370-390 stabila kusar under huven. Jag körde med en sådan setup på en europa roadtrip i sommras, typ 400mil i tropisk hetta, intensiv stadstrafik med massor av köer och såklart fullt jäkla ös på Autobahn så fort trafiken tillät! Helt underbart att ligga mellan 150-220km/h på 6:an i vänterfilen, man behöver inte ens växla ner för att känna draget i dom farterna :) Jag fick inte en enda limp/felkod under hela den resan! Kör med Vishnu v4 mjukvara.
Länk

Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Är det någon som vet hur mycke Turbo Centers mjukvaror laddar? Steg 1/2/3? Dom bilarna går ruggigt bra, inge snack om saken! Vore kul och få till race mellan 335or med samma hårdvaror och olika mjukvaror till nästa Björkvik, tycker mest här på forumet som prestandan jämförs ;)

en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Carlee: max laddar dem 1 bar, 14.5 psi. dem kan inte gå över den som GIAC.
ri
152
rian
Golf Gti Pirelli 09
Skulle va intressant å se en 335 med Giac steg1 mot Semagas bil
Giac ligger väl på 1,1- 1,2´bar som max eller?
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
KM,

Jag har en begagnad IC i bra skick som du eller den som vill kan få gratis. Det är en svenskbyggd Racecooling IC modell Helix kopia. Enrita kör med Helix original (som har mycket bättre finnish än den svenskbyggda). Jag har kört med den ett par år utan problem. Jag bytte den för att jag trodde att den läckte, men när jag demonterade den visade den sig var helt felfri. Det var en stort skavhål i en silikonslang som var problemet. BigTom har kört med samma typ av IC och varit den snabbaste 335 i Sverige med en sådan vid många tillfällen. Hans läckte en del så han bytte sin efter att ha ledsnat på att laga den. Min är som sagt helt tät och felfri. Det syns direkt om de är otäta genom att det blir svart där det läcker.

Bästa IC till 335 är f.n. annars en Kina-IC som BigTom kom på passade med vissa modifieringar av plasten framför ordinarie kylare. Både han och jag kör med sådana och ett gäng killar i USA. Den kostar knappt 2000 kr och säljs av KL Racing i Sverige. Du ser mer info om denna IC på e90post och n54tech om du söker där. I första hand rekommenderar jag att du köper en sådan IC från KL-racing men min Racecooling IC är ett bra alternativ om du eller någon annan vill komma billigt undan. Den har gett upp till 435 whp i bilen mätt med RaceLogic dator. Effekten har förstås inte primärt genererats av IC:n men den fungerar bra upp till den effektnivån och säkert mer än så. Den har t.ex. använts vid körning i mycket hög värme på Nurburgring utan problem.
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
kapten morten>> svar nej, all hårdvara får man köpa själv. Dom flesta av oss här i tråden köper från usa via e90post som är det största forumet i världen kring denna fantastiska bil. Dom har forumsponsorer som man kontaktar för pris. e90post medlemskap är ett måste!!! Där hittar du alla svar på dina frågor inkl experthjälp inom alla områden :)

startsidan Länk

sponsoravdelningen bara shoppa loss ;): Länk
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
giac steg 2+ som jag hade (då krävs minst ic,dci, dp's och avgas) laddade max 16,9-17,1 psi, giac är en av få som kan skriva om alla filer i ECU, detta kan eller klarar inte turbocenter av just nu vilket innebär ett max på c:a 14,5 psi....
Cartéen
R1000: Är på jakt efter just en IC till min 335:a. Har du den kvar köper jag den gärna av dig. PM mig..

Marcus

bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
jag har fortfarande kvar mitt metanolkit om någon är intresserad av mer kyla/rengöring och prestanda :)
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Catreen, du var först och nappade så den är din, free of charge :-) PMa mig innan du kommer och hämtar den i trakten av V-ås. Jag vill inte behöva skicka den men kan göra det i värsta fall. I så fall kostar den frakt plus en 5-hundring för sveda och värk :-)
Cartéen
R1000: Kanon :-). Såg ditt pm så hör av mig i eftermiddag.

Marcus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.