|
Sida 41 av 712
|
|
|---|---|
|
qdtjant: Har inte skickat den än... Måste kontakta Helix först så att det är ok att jag skickar den. Mappen ska tydligen vara klar iallafall. Har följt en tråd på bimmerpost.com... Var ute och provkörde en 535D i tisdags... MYCKET trevlig bil :) //Erik |
|
| Procede färdigmonterat i Tobias bil. Fungerar klockrent!! Tobias är nykär =) | |
|
Bubbla ! Jag kommer att köra betatesting av JB3 under vecka 32 har fått hem grejorna , men inte hunnit montera ännu :-) |
|
| hur är den jämförelsevis med de andra trimmen du kört? | |
| Den går hårt nu. Motorn låter som om det vore en nascar 8:a, grymt vrid. Har provat utan R-switch upp till 75% och med R-switch upp till 50%. Dock så ökar ju bränsleförbrukningen dramatiskt. Med R switch till så går dock motorn ca 15-20 ´C kallare, detta då boxen även triggar vattenpumpen mer. Men som sagt, jag är lite orolig över ljudet samt att det är jävligt tråkigt att starta bilen när det är folk som kollar o den rasslar som en skördetröska... | |
|
Så... betyder det nu att ni kommer till M5board eventet till helgen =? Lördag kl 14... samma plats! mistafrizz: Du är välkommen till eventet du med! |
|
|
Harm... det vore verkligen kul om du kommer. Då kan vi jämföra våra trim och slå hål i alla myter. |
|
|
Väldigt intressant det där med ljudet? Sänker boxen, eller ställer den upp tändningen mycket? När jag mappar min racer (Med ett Pectel, ingen scrambler box ;) ) så brummar den jävligt mycket mer när jag kör kallstartsmapp med sänkt tändning. Om din piggy inte hoppar ur det läget, alternativt är gjord för att gå med låg tändning (Bra skjuss i aggregaten), så kommer motorn gå jääävligt varmt! Avgasventiler och grenrör/turbinhjul/turbinhus kommer få stygga termiska belastningar. Att hetsa vattenpumpen ger bara en liiiten lindring för avgasventilerna. Men antagligen mest för att tempsensorn skall ge "bra värden till sprutet, och inte reglera ner. Tydligen risk för punktkokning, samt ger detta ett KRAFTIGT ökat mekaniskt slitage på resten av motorn eftersom den går för kallt! I mina öron låter det helknäppt att sälja en mappning (Eller piggy) till en bruksbil där den går 20 grader för kallt! Värt att kolla upp/låta bli att använda, om du är rädd om din motor. Men antagligen blir jag väll idiotförklarad, och vet inte vad jag pratar om :) Det håller ju, eller hur? |
|
|
Intressant det du säger NPe. Jag har dock inga svar på dina frågor men delar dina funderingar. Jag vet inte om jag låter det sitta kvar faktist... Tempen sänks till ca 95 grader med R switchen på, utan så ligger motorn på ca 110. Samma temp var det innan piggyn monterades. I min förra e46 m3 gick aldrig tempen så högt överhuvudtaget. När R switchen är på skickar han dessutom in mer soppa vad jag förstått samt att han låser lufttemp-sensorn på ett fast värde. Utan r-switch så "höjer" boxen utetempen med x antal grader... Jag kan tyvärr inte deltaga på något event. Drar norrut imorgon, ska på bröllop i helgen... Angående vattenpumpen så tror jag det ligger i ordinarie styrbox att öka effekten på den med mycket högre utetemp om ni förstår vad jag menar... Det är sent o jag är trött.. Mvh |
|
|
Exakt detta skramlande ljud, dock inte lika tydligt på min. Länk |
|
|
Min otrimmade bil ligger alltid mellan 110 och 120 grader, jag är övertygad om att det är normalt för denna motor. Jag fick på mitt V3 idag med hjälp av BMW-Erik! Fyfaan va gott bilen går nu, jag är fullt nöjd med bilen nu! |
|
|
HARM: Jag har missat vad du har för system på din bil, vems grejor e du använder? Vad har ni andra som har problem med skrammel och efter hur lång tid uppkom det? Angående tempen så ligger min motor både före o efter V3 på 110-120, men den kunde också ligga en bra skvätt över 120 innan V3 om det var varmt ute o man pressade bilen. |
|
|
mer läsning, Länk JBX... |
|
|
Fan va sur jag blir nu... Den här bilen har fått mig att totalt tappa lusten o glädjen till BMW är helt borta nu. Nog med OT, ska inte kapa denna tråd... |
|
|
pea & HARM: Det är era wastegates som håller på att ge upp. Tyvärr måste de byta hela turbopaketet för att fixa det. Den bra nyheten är att det fanns två generationer nyare turbos jämfört med de vi har i 07'orna. Bilen känns snabbare nu. //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
HARM>> Ljudet du länkade till har inget med tändningen att göra, bara så ingen missuppfattar det jag skrivit. |
|
|
pea & HARM: Ett lätt sätt att utesluta allt annat är följande. Ner med rutorna, Kallstarta bilen, Gasa till rejält och släpp gasen abrupt. Hör ni nu ett rasslande ljud är det era wastegates som inte mår tårta. Bara in och byta allt, vilket tyvärr är en ganska stor operation. Problemet med tidiga turbos är tydligen att de inte får smörjning snabbt nog efter uppstart vilket gör att de slits för snabbt. //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
| Nån som vet vad ett nyttt turbopaket kostar? | |
|
Hillstreet>> Det låter som om det finns fler problem med aggregaten alltså? Får de inte smörjning är det axeln/axellagringarna som går ner sig, med blårök och oljeförbrukning som följd. En gissning från min sida är att rasslet är antagligen kommer från klaffen till wg´n som slår mot sätet. Klaffen är ju inte heller stumt monterad i armen, utan hänger ungefär som en cymbal. Kanske resultat av snäppet för slappa fjädrar i tryckdosan, och/eller kombinerat med kärvande genomföring i turbinhuset. Den kärvningen är ett resultat av termisk påverkan, orginal eller trimmat? Den kanske inte klarar orginaltemp? Vad för EGT ligger 335orna på orginal? |
|
|
NPe: Jepp det är klaffen som muppar sig. Men tydligen gick det inte att byta enstaka delar i turbon. darthmoller: Med arbete för att byta? 50 kanske? De fick plocka ner hela avgasystemet och annat för att komma åt. Kan fråga dem när jag är inne nästa gång, vilket blir snart eftersom jag har en BMW :-) //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.