AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.822

Ökad effekt på min 335i

Sida 391 av 712
Hur ser det ut bland piggybacksystemen i dagsläget.
Vad är det för skillnader mellan de nyaste Procede och JB? Finns det fler piggyback som är värda att kika på?
Var ju snack tidigare om att Procede har microprocessor och jackar in sig på CANBUS så det går att justera en enskild parameter i mappen.
JB jobbade med motstånd som förvrängde signalen jämnt över en mapp. Ser det fortfarande ut så?
Tycker det verkar jäkligt trevligt med all loggning och alla funktioner som kan göras på piggysystemen.

Är inte så påläst och jag orkar tyvärr inte plöja igenom århundradets tråd efter svaren. :-P

Flåklypa
Lo
506
LotecM3
M5 F10 2012 *Akrapovic evolution*
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Tack R1000!

Kan man ställa in detta på V3 eller endast på V4an?

Aj
466
Ajvar
BMW F11
M-SPORT
Det kan man lugnt säga att jag var Pea, som svar på din förra fråga..
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
LotecM3: Det är från V3 rev2 och fram man kan göra detta. Jag har dock inte provat på min, är det något speciellt man måste ladda ner för att göra det Micke? Eller måste det bara aktiveras på nått sätt? Kör med 8-17.

en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
det är bara V4 som gäller.. man kan inte jämföra jb3 med V4 .
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
LotecM3: den gamla procede V3 är som Jb3 . om du har den svarta boxen bytt den till den nya V4 Rev2 alu boxen.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Du behöver en nyare firmware Calle för att få boost-in-fuel-gauge.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
+ 1000 ladda upp nyaste och sätt throttle till 50% :-)
Säljer min 530d F10 nu i veckan och får en Audi S5 -09 fullmatad i inbyte. Kanske nån som är intresserad av den? V8 motorn. Phantomsvart med 20" navi skinn och mera.
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Bjöd en bekant på en åktur i bilen i veckan och han blev mycke imponerad över hur bra dom går med BPU trim. Så antagligen har kommer han köpa en 335a snart om det dyker upp något lämpligt exemplar, och då kommer den BPU/Steg3 trimmas direkt! Men hur är det med WG rattle på trimmade 335or nuförtiden? Har trimleverantörerna lyckats få bort det nu eller är det fortfarande lika vanligt? Han ville helst ha en med manuell låda eftersom han gillar bankörning och jag har fått för mig att Rattle är vanligare på 335or med manuell låda än på dom med steptronic...

R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Risken för WG-rattle borde kanske inte behöva styra om man väljer MT eller AT, Det kan tänkas att det är vanligare med WG-rattle på äldre MT med tunn axel än på AT genom att en AT går med jämnare belatning om de fiskörs. Nyare 335 från -08 eller så har enligt uppgift en grövre WG-axel (8 i s f 6 mm). Det är ju garantigrejor i vilket fall och inte mycket att bekymra sig om. En (1) 335 i Sverige har WG-rattle trots nya aggregat, i det fallet gissar jag att det är tryckstången till vakumklockan som bara är för löst spänd.

Tunarna trixar med att ta bort WG-rattle genom att t.ex. hålla WG stängd eller i något annat fast läge på tomgång men det är förstås ingen lösning om det är WG-bussning eller axlen som är sliten.

Jag har inget WG-rattle på min -07 med 6000 mil och det är inte vanligt att det skrivs om det så det är nog ingen stor grej.

Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Min har också rullat 6000 mil och jag fått mina aggregat utbytta en gång pga polissiren-ljudet.
Jag har ALDRIG hört något WG-rattle på varken de nya eller gamla aggregaten.

// Thomas
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Min har också rullat 6000 mil och jag fått mina aggregat utbytta en gång pga polissiren-ljudet.
Jag har ALDRIG hört något WG-rattle på varken de nya eller gamla aggregaten.

// Thomas
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Oj... dubbelpost. :)

Jag sitter på ett hotell i Shanghai, Kina med en otroligt ostabil lina... :(

// Thomas
När Philip bytte sina aggregat så vart WG rattle värre än innan.
Jag har läst på ett papper från Bmw att WG rattle kan uppstå fast man byter aggregat men ett svagt ljud och enligt dem är det normalt på N54.
Cartéen
Köpte ju mig som sagt en 335 Coupé - 2007 för några dagar sen.
Supernöjd verkligen men tror att jag ev har WG rassel i den. Om jag står på tomgång och gasar upp snabbt till typ 3500 varv och sen släpper gasen kommer det ett "rasslande / vibrerande" ljud från motorhållet. Testade golf tee mod för att se om det möjligtvis var valvet i röret som lät men ljudet återstår. Kopplade även in JB3 igår som ibland brukar ta bort wastegate ljudet en del men det låter lite fortfarande. Något mindre men det hörs fortfarande. Dock har jag inget "tickande" eller rassel på tomgång utan bara när man gasar upp i neutralläge (automat) och sen släpper gasen hastigt.
Något att oroa sig för? Bilen har idag rullat 5900 mil.
Marcus

Marcus: Det är WG-rattle. Har den fått nya aggregat?
Cartéen
Inte vad jag vet. Tänkte kolla med BMW imorgon och se om det gjorts någon aktion kring detta. Om inte, vad göra? Finns inga garantier kvar på bilen! Går detta på motorgaranti (försäkringsbolaget) möjligtvis eller är det bara att leva med det? Låter inte extrem mycket men det finns där. Bilen går förövrigt som den ska och reagerade mycket bra på JB3.
/ M

en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Bomis tog den på motorgaranti/försäkringsbolaget. Kolla först med BMW .
Antingen står fb för jobbet och bmw för delar eller så står ditt fb för allt.
I vilket fall får du betala självrisk till ditt fb.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.