AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.842.204

Ökad effekt på min 335i

Sida 388 av 712
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
:-)
Länk
Be
50
Benhard
BMW 330e 2017.
Enrita: Imponerande måste jag säga. Nu börjar det hända grejor måste jag säga. Grattis !
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Grymt Enrico, men jag tror det är EFTER 150 km/h det VERKLIGEN börjar hända grejer! :)

// Thomas
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Dags att byta koppling till en kraftigare... Jag har varit i Tyskland hela helgen och rejsat och noterade att kopplingen vid några tillfällen slirar spontant på WOT på 3an och 4an. Får sänka boost lite så länge, den laddar nu 20 limpfria PSI och går helt OK. Kopplingen är inte slut på någor sätt, den orkar bara inte att hålla i för den effekt som maskinen producerar vilket är ett bra tecken.
Hej, ni som har fälgar med dubbade vinterdäck kan gärna höra av sig till mig då jag är i behov av en uppsättning.

Väl mött
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
lite mer tider :
Länk
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
la in på mph...här i kmh.
Kan någon lägga ut sina så att man kan jämföra?
Länk
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Jag har kört marginellt snabbare 100-150 som jag har publicerat här förut, 2.9s Länk men jag kan inte minnas att min bil har gått så snabbt efter 150 km/h som din och jag har oftare legat lite över 3 s än under som jag egentligen ser som ett lyckoskott. Just nu är jag tveksam till att testa med ibland slirande koppling vid 20 PSI boost, men med lite tur kan du snart få data från fyran på min bil att jämföra med
ri
152
rian
Golf Gti Pirelli 09
Tider i all ära men det är på eventen man ser hur bilarna presterar
under lika förhållanden, min förra Golf tex gjorde inte bättre än 11,1
100-200, trots det körde den jämt mot 335or med steg 3 (utan meth)
upp till ca 200 km/h för att sedan tappa några billängder.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Ny koppling beställd Länk
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Nice R1000, köpte du Street eller Race ? Du kommer att behöva den när du får Nos att fungera :-)
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Jag köpte Street för körbarhetens skull men det känns tveksamt att ens den kommer att hålla för N20 genom att nuvarande koppling spontansläpper på WOT och den är inte sliten. Street kopplingen är specad för under 700 Nm om jag såg rätt och bilen ger nästan det redan nu och med N20 ökar vridet massor. Å andra sidan känns det inte som N20 behövs överhuvudtaget för att vara konkurrenskraftig mot de Steg 3 bilar som saknar BigTom IC (utom din..) genom att den redan på låga varv på höga växlar omedelbart visar 20.5 PSI och sedan drar som... ja fan vet vad.

BigTom IC har gett mig 2 extra stabila PSI som kommer motor och prestanda tillgodo iställer för att fastna i IC¨n. Jag upplever att steget mellan 18 och 20 PSI är väldigt stort men det förtsärks förstås av att medel-boost har ökat över hela RPM området, d v s effektkurvan är köttigare än tidigare snarare än att toppeffekten har ökat så mycket.

Du får anlita någon som kör så får vi träffas och testa, upgraded turbos vs. N20 :-) Till skillnad från vid eventet när jag inte hade hittar grundfelet är bilen nu klart rejs-ready.
Lo
506
LotecM3
M5 F10 2012 *Akrapovic evolution*
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Hej, behöver lite tips!
Kopplade upp min 335 med OBD2 idag och min laddade endast 2,7 PSI enligt OBD2 Turbo pressure variabel.

Visade också 120kPa som motsvarar 0.2 bar på Manifold Air Pressure.

Ska prova med INPA idag och se vad den visar.

Hur mycket ska det vara ORIGINAL? 6 PSI eller mera?

Misstänker magnetventilerna då läckage på en tryckslang borde väl resultera i en LIMPmode eller felaktig blandning...

R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
8-9 PSI original som minskar efterhand med yttertemperaturen. Men så lite som 2.7 PSI ska det aldrig bli.

Du kan ha väldigt låga laddtryck p g a fel utan att få limp annat än vid WOT under flera sekunder. Fel på magnetventiler är näst intill okänt på 335. De tunna slangarna till och från vakumbehållarna samt till wastegate-ventilerna har krackelerat på en del individer med lågt turbotryck som följd. Eventuellt läckage i ansluningar på högtrycksslangar (för och efter IC) är ganska lätt att se genom att det pressas ut olja där från vevhusgaser om det läcker.

Koppla på en laddtrycksmätare också så får du lite mer tillförlitliga uppgifter. Det du ser via OBD kan vara lågt p g a felaktiga sensorer.

de
176
debren
Audi R8 V10 Plus 2013
Audi A5 TFSI Quattro 2018
Nån som vet när filmen från Björkvik kommer upp?
Alltså den som filmades bla från mitten av banan, när bilarna kom till Björkvik m.m
Alltså inte bara raceklippen utan en längre hopklippt film.

------------------------------
Porsche - There is no substitute!
Lo
506
LotecM3
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

R1000:
Tack för tipsen. Får kolla vaccumslangarna. Trodde att Magnetventilerna brukade gå i sönder men men.

Kopplade även INPA och den visade också 120kPa alltså borde det stämma.

Dock tycker man att om vaccumslangarna är kassa så borde laddtrycket skena istället för att ge mindre tryck eftersom det är trycket som gör att WG öppnar. När WG är stängda så byggs det upp tryck i systemet.

R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Styrningen av WG är tvärtom på N54 jämfört med på många andra motorer. När motorn är avstängd är WG helt öppen. De stängs m h a undertryck som skapas med en vakumpump. WG stängs (och laddtrycket byggs upp) när ECU öppnar magnetventilerna i WG-kretsen så att vakum påförs WG.

På andra motorer är det ofta laddtrycket som ser till att öppna WG för att sänka laddrycket och med en sådan lösning skenar laddtrycket som du säger när en slang till WG är trasig.
Lo
506
LotecM3
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Ahhhhh, tackar.
Superb info!!

Då är det nog slangarna

qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Det kan även vara magnetventilerna till WG-styrningen. Har för mig att någon här i tråden hade det problemet och efter byte av magnetventilerna fungerade bilen klockrent.

/Janne
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
tror det var heartware?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.