AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.842.387

Ökad effekt på min 335i

Sida 368 av 712
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
N54 maskinen boostar mer vid högre temp, det är det som gör att din bil limpar. Det såg jag redan med JB+, ju kallare det blev desto lägre boost blev det, helt i onödan när det snarare borde vara tvärtom.

Jag körde mycket hårt under större delen av köringen i Tyskland där temperaturen låg mellan 30 och 33.5 grader. Det förefaller som Autotune funktionen i Procede fungerar väldigt bra, bra fart på bilen och inga limpar och inget krångel med att behöva justera för olika temperaturer.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
jag körde alltid 60 meth/40 vatten och sedan fyllde på då och då med antingen Tenol (95% alcohol-5%methanol) eller T-röd. Jag har en 9,5 ltr tank så jag kunde köra ganska länge med den och fylla på. Jag fick alltid underboost och overboost koder med JB3 . detta kommer troligtvis inte att hända med V4 och kommer att passa perfekt med större turbos och meth . Bara att man kan nu hålla koll på AFR är en otroligt framsteg för V4 plus visst autotuning och progressive meth .
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Sevak ---> Jag kör med 12 ohms motstånd nu, så inställningarna blir helt annorlunda än dina.

Det vore ju skönt att slippa justera hela tiden, men nu hoppas jag att det ska funka.
V4 autotune verkar riktigt smidigt OM bilen presterar bra och är stark.
Vi måste nog ta reda på det inom en snar framtid Micke! ;)

// Thomas
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Jag har sett din boost-kurva Thomas och om du kan upprätthålla den ligger du lite bättre till än jag med Procede Autotune, sett över hela RPM-området :-( Med JB3 går det att forma effektkurvan nästan precis som man vill vilket är en mycket bra funktion.

Boostar inte alla turbomaskiner mer vid varmare väder?
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Det normala är nog att det är tvärtom, d v s att boost avtar med stigande temperatur. BMW påstås ha gjort detta för att bilen ska upplevas lika stark oavsett temperatur (och höjd över havet). Med Procede tas styrningen av laddtrycket över av tunet till skillnad från JB3. Det är därför Procede ger ett stabilare laddtryck. Därmed inte sagt att Procede behöver gå bättre i alla lägen. Om det finns marginal för laddtrycksökning i förhöjd temperatur och max boost på Procede är satt för lågt kan man tänka sig att JB3 går lite bättre då OM den inte limpar. Det finns säkert massor kvar att göra även på Procede för att optimera prestanda.

We
82
Wetterstrand
BMW 335i M-Sport sedan
Lite OT men är det någon som har ett par 18'' original rft bakdäck liggande och vill sälja? Min bil har gått med för mycket camber så nu är dom slut...
Har fått för mig att kallare luft har högre densitet, luftinnehåll än varm luft. Vet med säkerhet att Subarun boostade mera när jag bodde i centralamerika, när jag flyttade hem boostade den lite mindre samtidigt som det i alla fall kändes som den drog hårdare, inget som är uppmätt dock.
Iof. så var det även väldigt hög luftfuktighet där borta och det kanske är det som spelar större roll än luftens temperatur.
Th
119
ThomasF
Corvette Z06 2008
Allt detta effektsnack i motorn men vilken väghålningssats rekommenderas till coupen? Det finns ju allt från 9000 uppåt. Hur funkar fjädringen för er som bara sänkt bilen? Själv upplever jag fjädringen ganska stötig men när man tar kurvorna i lite fart så har bilen en tendens att släppa lätt i fram vid minst ojämnhet. Tror den är för mjuk ändå. Alla erfarenheter och tips tas emot.

//T
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
ThomasF:
Icke RFT däck
PSS10 Bilstein Coilover
M3 Swaybars och Bak "Bushings"

Detta är en bra början.
M3ans teoretiska toppfart är 310 km/h. Dvs den gör 310 km/h (med nya däck) vid 8300 rpm. I verkligheten klarar den 300 km/h med 420 hk.
Jag tror att det behövs ca 400 stabila hk för en 335i med tanke på att den förmodligen har lite lägre luftmotstånd än M3an. 335an når 300 vid 6730 rpm så effektmässigt bör den ligga hyffsat i sweetspot.
Räknar man dessutom på att 325 med 218 hk gör 245 km/h ospärrat, ser man att det behövs precis 400 hk för att den karossen ska klara 300 km/h.
M5 e39 med 400 hk klarar inte 300 km/h

När det gäller M3 e36 som nämns så har jag haft en sådan och testat den efter konstens alla regler med Racelogic. Den presterade de tider den ska göra och gick identiskt med några andra M3 3.2or. Toppfarten på den nåddes på femman, möjligt att den accelererade ytterligare något på sexan, men det är tveksamt. Resultatet var 280.5 och ca 290 på mätaren, den passerade iaf sista markeringen. Jag har loggfil på detta så de 292 som nämns i tråden måste med andra ord varit på mätaren.

Flåklypa
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Om du menar att 335 behöver 400 pållar på vevaxeln så är jag med. D v s ca 350 på hjulen. Det är inte så svårt att uppnå vid aktuellt varvtal för 300 km/h.

utlandsfantomenno1 >> De flesta moderna turbobilar fungerar väl på det sätt som du beskriver, dvs bilens styrsystem efterfrågar ett visst moment och inte ett visst laddtryck. Om yttertemperaturen är hög och luftens densitet låg (lite syre för en viss bestämd luftmängd) kompenserar styrsystemet detta genom att inom vissa ramar begära högre laddtryck. På vintern behövs normalt inte lika mycket laddtryck för att uppnå det begärda momentet, eftersom luften har högre densitet. Så är det i alla fall på nyare saabar och min T5a, men jag vet inte hur det fungerar med er som kör piggyback??

T5 -05
R1000
Precis, jag pratar vevaxeleffekt, och för förtydligandets skull en drivlineförlust på 12-13%. :-)

Flåklypa
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Min bil rullar än trots att jag fick 3 hpfp limps för en vecka sedan och så länge man kör bilen lugnt så går den som den ska. Men va ut i dag och gasade på lite, då börjar den gå på fem cylindrar så fort man trycker lite extra på gasen. MEN jag får ingen limp och ingen varningslampa eller nått lyser, varför???
Har kollat med BMW och jag kan ha en ny pump hemma på tre dagar och den va inte alltför dyr. Snackade nyss med en BMW meck som kunde byta den åt mig men han tyckte att jag iallafall skulle åka in och läsa av felkoder hos BMW, är det verkligen nån idé? Det känns som man kan göra nått roligare för den femhundringen, eller?

R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
När du säger att du fick HPFP limps, vad bygger det på? Felkoder och i så fall kommer du ihåg vilka?

Skumt att du inte får någon felindikering trots att den inte går på alla cylindrar, om det nu är det som sker. Det pekar inte direkt på att det skulle orsakas av HPFP. Snarare dåliga stift, tändspole eller injektor etc. d.v.s. något som är belastningsberoende. Det kan vara idé att kolla så att alla slangkopplingar till IC och Induction Pipe sitter ordentligt. Bilen gick ju med extremt höga laddtryck förut, ända upp mot 22 PSI som inte var boostspikar utan verklig boost vid WOTunder någon sekund per tillfälle. Jag gissar att WG vid dessa tillfällen var helt stängda p g a felet i din Procede.

Felkoder kan (och bör) du läsa av själv med Procede så att du får rätt på vad som knasar.

Hur mycket vill de ha för en ny HPFP?

Slutligen, kvalitén på några av komponenterna i N54 suger vilket är jättetrist.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
R1000: jag kollade alla koder som Carlee hade fått och dem pekade på HPFP direkt.
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
den nya pumpen verkar funka bra iaf! :) inga problem än här! :)
Bomis: vad har du gör planer då du vill sälja ditt vc2 kitt?
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
sevak>> jag hade lite planer men jag har bestämt att behålla bilen (dvs jag behåller den oavsett nya planer el inte), lagt ner för mkt pengar på den som man oftast ej får igen, som om två veckor åker h&r krängningshämmare och m3:ans bakaxelbussningar på + meth kit :) Mina planer för nästa sommar är en sportigare bil...sneglar lite på porsche turbo, nissan gt-r och evtuellt om allt går min väg i år med jobb & lite sidprojekt en gallardo :P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.