AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.108

Ökad effekt på min 335i

Sida 362 av 712
Visa användare
37
alex01
Corvette c6 Z06
bms downpipe fix heter den på n54tuning.. Länk
det är en sån man behöver va? hitatde ingen som hette 02 sims
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Alex, värt att notera är att det finns två olika sorters IC-kit. Alltså "bolt on" där nya IC´n sätts i orginal anslutningarna, installationen borde gå väldigt lätt och smidigt när du fått bort fronten.
Och så finns det "Inte alls bolt on" där man även byter anslutningarna till fetare doningar vilket gör att installationen tar vääldigt mycke längre tid.

Calle: På min fick man med induction pipe och andra silikonslangar. Men vi behövde ej demontera fronten och monteringen tog 1 timme.
Visa användare
37
alex01
Corvette c6 Z06
jo det var ju bra att veta det, undrade vad "bolt on" var. men om vi säger att jag inte ska montera den själv i vilket fall, vad rekomenderar herrarna? bolt on eller inte bolt on? "icke bolt on" låter ju att de presterar mer
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
alex01>> dom flesta behöver bara lite injustering och kanske lite kapning av plast, dock ingenting som syns....jag hade alla gånger köpt en helix, ams, ems, forge eller hpf
Visa användare
37
alex01
Corvette c6 Z06
beställde nyss AMS:) och ar design DPS
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
alex01>> grattis till ett bra val! :)
Aj
466
Ajvar
BMW F11
M-SPORT
Alex

jag kör på samma uppsättning. Hur nöjd som helst..
Bu
303
Bubbla
335i coupe dkg 2009
enrita, såg på e90post att du väljer V4 efter renoveringen med uppgraderade turbos. Bra val tror jag. Blir det Vishnu meth också? Den kombinationen blir intressant, håll oss gärna uppdaterade...Och framför allt, LYCKA TILL!
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
jag väljer V4 tillfälligt för att kunna köra bil med meth på. När GIAC kommer ut med flashloader ska jag få en vardags map och köra V4 med meth och progressiv flöde. Jag har redan installerat en Snow performance Stage 3 meth kit på min.

Aj
466
Ajvar
BMW F11
M-SPORT
Enrico när du väl har installerat v4 så kommer du glömma av Giac ;).
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
goda nyheter, verkar som om jag får tillbaka bilen i slutet på veckan med den uppgraderade bränslepumpen och mitt coolinmist meth kit installerat! :) :) :)

kommer köra på minst 80/20 blandning meth/vatten....
Bomis: Jag ska till Sthlm i helgen får jag min bil denna vecka så kan vi ta ett rejs på autobahn. Någon som vill ha en platta öl?
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Ajvar: vi får se , det är stort skyllnad mellan jb3 och GIAC i körbarhet . Vet inte hur mycket bättre V4 är i körbarhet men den kommer att hantera uppgraderade turbos på ett helt annat mer säkrare sätt. Har precis fått min Racing licens så kommer att köra mycket på bana nu.

bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
sevak>> absolut :) vart är bilen nu?
Inne på lackering. Jag körde på en stor hare veckan innan Björkvik.
Så fronten ska lackas om samt allt nät ska bytas ut.
Dem kanske ska plastsvesta in min aerodynamik läpp.
Aj
466
Ajvar
BMW F11
M-SPORT
Fan vad nice Enrico med bankörning!!! Vilken bana ska du köra på?
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Ajvar: vet inte än :- )Gotland säkert. Kursen som man tar är otroligt roligt sedan måste man vara med i BMW club och dem fixar licens . En av bästa grej jag har gjort. Det är riktigt otroligt roligt att köra på bana och bilen gick riktigt bra förutom däck som blev för varma direkt efter 2 varv, ni skulle ha sätt ansiktet på killen som kör med och säger hur man tar kurva när jag öppnade i 3 på raka med 20 psi boost och meth LOL . Han sa bara vad fan har du inne i bilen ....... LOL

Aj
466
Ajvar
BMW F11
M-SPORT
Låter riktigt kul Enrico!!
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Bra Enrico att du tränar för Ringen :-)

Semestern har börjat så nu har spana leta lite efter de 75 bortsprungna kusarna. Vid sista mätningen för någon vecka sedan gav maskinen ynka 330 whp, d v s knappt JB+ nivå :-( 100-150 tog typiskt 3.8 sekunder :-(

Jag har kollat det mesta som man kan göra utan att bänkprova enskilda komponenter som t.ex. TMAP- och O2-sensorer. Kompressionsvärden är bra i alla cylindrar och leak-down i cylindrarna är väldigt lågt vilket visar att inte bara cylinderloppen utan även ventilerna är täta.

Samtliga slangar som har med WG-styrning har kollats UA inklusive magnetventilerna. Diverter valves är OK och det finns inga rörliga sprickor i anslutningarna. FMIC är snustorr och ren överallt liksom anslutningarna. Lite ovanligt kanske för en Racecooling FMIC.

Genom att det inte gick att finna några påtagliga fel så resettade jag i tur och ordning de olika delsystemen i ECU:

- Vanos adaption
- Octane adaption
- Fuel/air adaption
- Etc.

När jag sedan startade bilen lät den som ett diesellok som startas I minus 40 grader. Inga mekaniska oljud som på ett lok men tomgången jojjade upp och ner väldigt mycket och med obefintligt gassvar. Bilen stängdes av och startades på nytt. Denna gång spann den som en katt och gick tystare än någonsin. Samma sak vid efterföljande starter, det karaktäristiska skramlet vad det nu är i N54 vid kallstart är borta, om det inte är jag som har blivit döv av motorsågning och trädfällning på tomten :-)

Genom att både ECU var resettad och Autotune ställdes in för re-training var bilen väldigt tam i början men gick fint precis som en originalbil. Efter några mils körning och ett antal fullgaspådrag svara den nu lika bra som den har gjort som bäst förut. Äntligen får man nytta av nackstöden igen och alla karakteristiska ljud som följer med en hög effektnivå gav sig åter tillkänna. När min bil ger 400+ hästar hörs en del resonanser från underredet och det låter som en svag dov mistlur under huven eller om det är det externa filtret som hörs. Dessa ljud har inte funnits på ett tag. Bilen knuffar nu på som den ska igen och effekten enligt RL är c 410 whp. Ska ÄVEN köra loggarna i Excel-dynon så att jag ser effektkurvan över hela RPM-området.

Att bilen går som den ska nu är helt klart men om det kommer att hålla sig eller den tappar effekt igen får hållas under observation. I mitt fall behövs inte ens en effektmätning göras för att veta om det knasar igen genom att det är så stor skillnad mellan vad den ger när det fungerar bra mot hur det har varit ett tag. Det kanske är körningarna med en massa olika mappar och firmware som har stökat till det i skallen på ECU, likt Windows operativ som behöver en rejäl hästspark ibland för att piggna till. Eller så är det något annat fel (t.ex. TMAP eller O2 sensor) som kommer tillbaka, det visar sig. Att det inte är något allvarligt mekaniskt fel står dock helt klart genom att den nu går väldigt bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.