|
Sida 357 av 712
|
|
|---|---|
|
Låter som en bra ide Jocke. Bomis>> 5000 kr låter som ett bra pris. Shiv vill ha 875 dollar för sitt kitt på deras hemsida. |
|
|
Rob_t_j72, Ja det stämmer, hjälper det med mindre gnistgap så är tändsystemet definitivt för klent och man lever med otillräckliga marginaler mot misständningar som inte alls är hälsosamma vare sig för motor eller drivlina. Jag är förvånad att N54 originaltändning klarar så mycket som den gör, höga laddtryck inklusive lustas som gör det ännu svårare att tända. Men risken att det miständer finns där och gör att man måste byta stiften väldigt ofta på en steg 3 trimmad 335. De är i praktiken slut efter ett par tre tusen mil medans samma stift i en motor med lägre effekt utan vidare kan köras 15 000 mil utan misständningar. Det är kanske inte så att det högre trycket blåser ut gnistan utan snarare att det krävs mer effekt för att generera en gnista vid höga cylindertryck. Det krävs t.ex. inte mycket effekt för att generera en gnista i vakum, medans det nästan alltid blir misständningar när en vanlig bil turbokonverteras om inte tändsystemet uppgraderas. Den vanliga lösningen är att t.ex. använda MSD's tändsystem Länk som matar 400 volt till tändspolen istället för bara 12 volt. I praktiken innebär det att det inte finns så speciellt mycket att hämta i form av extra tändeffekt genom att bara byta tändspolar. Det går t.ex. att använda spolar som drar mer ström och ger bättre gnista, första gången, men ändå går minus p g a att de inte hinner återladdas till nästa tändtillfälle vilket innebär att de inte klarar höga RPM. Nästan alla moderna bilar har därför separata tändspolar för att spolen ska kunna ge bra gnista och ändå hinna vila upp sig till samma cylinder ska tända nästa gång. Tidigare användes ju bara en (1) spole till alla cylindrar i kombination med fördelare. Det är svårare att få att fungera på en modern bil med hög litereffekt som SAMTIDIG ska ge låga avgasvärden genom att gå med mager blandning. Mager blandning är svårare att antända än en fet. Det vore bra om någon firma kommer med ett aktivt tändsystem till N54 som verkligen ger högre tändeffekt, inte bara i form av högre spänning utan även i form av effekt. Det som gör det ytterliga lite svårare är att N54 ECU övervakar tändstiftet och kommer att märka om det sitter en förstärkare emellan. ECU mäter om ett stift glöder genom att kontrollera om det går ström mellan elektroderna när stiftet inte tänder. Om det gör det betyder det att luften är joniserad p g a att stiftet glöder, vilket är en farlig situation. I det läget kan bränslet antändas när kolven är i botten och på väg upp istället för att tändas t.ex. 20 grader före TDC. Resultatet är då ett brännhål i kolven, något som t.ex. inte knacksensorn får information om och kan rädda motorn genom att backa tändningen. Det hjälper ju inte heller att senarelägga antändningen av en blandning som redan ÄR antänd. |
|
|
Jag var lite tuff mot Terry på Bimmerpost, tycker att skall vara försiktigare innan han skickar ut mappar som kan skada motorn , han borde testa på sin egen bil först, och ta ansvar om något av det han lämnar ifrån orskar skador. Tyvärr verkar det inte som det gick, han tycker att det är kundens fel, något som jag tycker är en konstig inställning, vem ska man lita på om inte ett proffs |
|
|
pea>> instämmer till 100% och det var faktiskt det shiv sa oxå.... ajvar>> det är coolingmist som både shiv & terry säljer, köp det direkt fr coolingmist så spar du pengar, jag slapp frakten på 80$ & slapp betala för solenoiduppgrad som var +30$.... :) |
|
|
ajvar>> jag tror det var 624.95$ som jag betalade för allt... här är länken! Länk |
|
| Ajvar: bomis pris är utan meth elbow den kostar 99 dollar. | |
|
Pea, visst är det olämpligt att leverera ett tune som kan skada motorn men i praktiken är det nästan en omöjlighet att leverera tune på den här nivån som är skottsäkra. Det är säkert inga större problem att blåsa vilken 335 som helst med Vishnu eller JB3 om man laddar för mycket och kör för hårt utan t.ex. metanol. Får man för höga förbränningstemperaturer så är det kört och spikar motorn för mycket p g a t.ex. otillräckligt oktanvärde kommer också något att rasa. Dessa variabler i kombination med att det skiljer mellan bilar avseende användning, kondition (utmattningsgrad) och support mods gör att ingen tillverkare tar ett sådant ansvar. Jag har inte läst några garantivillkor för mina Vishnu och JB3 trim men kan utan att ha gjort det säga att de fråntar sig säkert allt ansvar för materiella följdfel och personskador etc. Det står kanske även saker som att det bara är avsett för tävlingsbruk och inte för körning i trafik. På lite högre nivåer är det vanligare att en motor rasar då och då än att den aldrig rasar. För att täcka ett enda ras skulle tunet då behöva kosta hundratusentals kronor iställer för några få tusen. Flash-tunen har en fördel i detta avseende, mindre att skruva på som kan få motorn att rasa p g av felaktiga eller överentusiastiska inställningar av kunder. Rejsfolk är ett hårt prövat släkte, många har få bita i det sura äpplet och lägga ut hundratusentals kronor extra bara under än säsong och det har vad jag vet aldrig utbetalats någon ersättning annat än för t.ex. ett trasigt tune. Inte ens då förstås, utan då lagar de det eller så får man ett nytt. Fråga: har du någon avtalad garanti från ESS mot ras på motor och drivlina och de stora direkta och indirekta kostnader som kan uppkomma? Om du har de är det jättebra men det är i så fall extremt ovanligt. Möjligen kan man tänka sig att en tuningfirma står för kostnaderna som goodwill om det är en ny produkt för att skydda märket så att det inte självdör, men i fallet Procede och JB3 som har körts i tusentals bilar under flera år utan ras finns inte det incitamentet. Fågan har dock aktualiserats p g a Enricos ras och det har lett till att Shiv redan har sänt ut flera varningar till Procede-kunder om vad man inte ska göra avseende för aggressiva inställningar. Han vill väl ha ett litet övertag över JB3 som är lite skottskadat just nu och inte själv hamna i samma sits. BMS vill säkert kunna sälja system framledes till de med uppgraderade turbos och det är inte svårt att inse att de som nu kör med JB3 och har sådana planer känner viss oro och att Terry därför lägger ner lite jobb på att till viss del ge Enrico skulden eller t.ex. skylla på trasig injektor. |
|
|
R1000, jag håller med dig , trimmade bilar rasar så är det. Men det jag reagerat mot är att han skickat ut helt oprövade mappar och råd om inställningar som han inte testat själv. Det menar jag att han gjort som är fel, är att man skall inte ge råd om sånt man inte testat om man är proffs, det egna ryktet kan ta stor skada när något sånt händer. Sedan har Terry gjort ett misstag på det ena eller andra sättet, erkänner man att man gjort ett fel och kompenserar kunden kan man vinna mer än om man kör huvet i sanden och tycker att man inte gjort något fel |
|
| ajvar>> jepp utan elbow....jag köpte denna extra i stället Länk | |
| Tack för hjälpen och länkarna Bomis och Sevak!! | |
| ajvar>> no probs! ;) | |
| sevak>> hur lång tid tog det för micke att installera ditt meth? | |
|
Tack för info boys. Efter att ha kollat runt lite så tror nog att jag skulle satsa på Sno performance. Ajvar, jocke. Jag mailar dem imorgon! Deras grejer såg snyggast ut. ;-) Jag såg också tråden på E90post. Visste inte att vi svenskar var så poppis. Pratade med ESS nyss. Tydligen har de en Mapswitcher färdig ^_^ Så det öppnar sig för Meth. Jag tänkte länge... don't go down that road... Men jag måste ju knäcka polarens trimmade M5:an E61. ^_^ Det räcker inte med att ligga för till 200km/h Köpte nya Vanos Magnet ventil. Part nr:11 36 7 585 425 Skall återkomma efter bytet o se om allt har ordnat sig. Filmerna är på G.- försökte vara ambitiös och rendera dem i FUll HD. Har gett upp nu. Dra upp videon allt eftersom. |
|
|
Tittade igenom filmerna igen. Jag måste nog klippa och censurera en del. Märkte att det var många Peep peep peeep ... som inte var barnvänliga ^_^ Till nästa event rekommendera jag att spara alla känslor tills man kommer på taxibanan ;-) |
|
|
Har laddat ner Procede User Software v3.121 men får fortfarande det inte att funka och vishnutuning forumet ligger nere. Finns det någon GRUNDLIG guide hur man går tillväga? Har sökt på e90post men inte hittat nånting som hjälper mig... :) |
|
|
barry> jag antar att det är jag som inte kan hålla käften på filmerna, hade inte en tanke på det då... :( nästa gång ska jag hålla käften och fokusera på körningen så kanske jag slipper att bli ifrånåkt! pm:ar dig min mail så kan vi köra meth-diskutionen offside! |
|
|
Carlee82, jag antar att du inte får kontakt med Procede från User Software? Du behöver ha en drivrutin för USB-adatptern och välja aktuell COM port under Comms setup. Därefter välja Go online. |
|
|
Länk Här kommer lite filmer! Länk Länk Länk Länk |
|
| Var det ngn som var sugen på att dra igång ett nytt möte/event under sommaren??? Tänkte mest på var det fanns för alternativ på ställen man kan köra på så att det gynnar fler folk att komma. Läste att Pea hade föreslagit ngn bana på forumet oxå. Vad säger ni boyz??? | |
|
jag är alltid med om bilen funkar :-) måste ta tillbacka bältet för snabbaste N54 i sverige. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.