AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.854

Ökad effekt på min 335i

Sida 352 av 712
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
Instämmer med föregående talare ;)
Aj
466
Ajvar
BMW F11
M-SPORT
Så med giac/ess får man inga felkoder/limp?
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Ajvar, nej då får inga Tune related limps som under/over boost.
Ti
534
TigerDejan
Bmw 325D E90 LCI Edition Sport -11
ESS Tuning Custom Stage 2
fråga va alltså va jag ska göra för att ta reda på vad "felet" är ...
verkar vara någonting som läcker eller ?
bör jag väl enklast kolla upp genom att gasa på fullt i samma växlar igen va ?
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Vilket tune har du TDJ och vilka support mods kör du med? Hur är tunet justerat avseende max boost etc. ?
30ff är vanlig kod med jb3 byt till 15 eller 18 ohm så får du inte
upp den. När man får 30ff tänds nästan aldrig
någon lampa så de kan ha varit något annat.

Står på terrys sida att man kan få felkoder med
mapp 7.
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
Limp, vad är det?
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Det är t.ex. det som du har din bil inlämnad för på reparation Bomis :-)
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
Pga av hårdvara....inte mjukvara ;)
Aj
466
Ajvar
BMW F11
M-SPORT
Limp som limp eller....
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
limps spice up your life.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Sant Bomis, Giac är ett helt OK plug-and-play tune även om det f.n. ligger efter genom att inte stödja meth och lustgas med högre aggression-levels (high boost) och därför inte är helt konkurrenskraftigt. Det är troligen mer intressant för oss som trimmar att ha en bil som är tokstark i 99.9% av fallen och kan leva med en LIMP, OM det blir så vid enstaka tillfällen än att vara 100% limp-fri. Det viktiga är att man känner sitt system och att det kan prestera NÄR det behövs och inte får driftstörningar i tid och otid. Det finns inget tune som aldrig ger limpar i vissa situationer om det alltid körs WOT oavsett förutsättningar, värme, last, kondition på stift etc. Om man jämför de olika top-tunen, till vilket även Giac räknas, så är det inte fabrikatet som avgör vilket som är bäst utan snarare hur det används och justeras och vilka support mods som finns och tunet stödjer. Vi ser t.ex. att Sevaks bil med billig JB3 är snabbast i Sverige för tillfället. Och det var ingen slump, bilen går helt enkelt asbra, jag fick nyss en provtur. Likadant med Vishnu, jag tror inte någon har haft 435 limpfria starka whp pållar i Sverige med Vishnu som jag har haft. Likadant med Enricos bil med JB3 och upgraded turbos, ingen Steg 3 335 i Sverige har gått så bra som Enricos bil, innan det sket sig och snart är den på rull igen. Vilket tune kommer den att ha då, knappast JB3 i alla fall gissar jag.

Jag kommer alltid att förhålla mig neutral till de olika tillverkarna av tunes och ser hellre att de vidareutvecklas i konkurrens och kör med det för tillfället bästa än binder mig till något av dem.
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
ajvar>> om bilen limpar pga trimmet så är det riktigt trist, vilket jag upplevde mer än ofta med jb3...med giac har inte det inträffat en enda gång....limpar bilen giac så är det hårdvaran det är fel på och inte trimmet.....i mitt fall nu så pajade bränslepumpen, vilket är den svaga länken i våra bilar oavett trimmat eller inte.......

däremot med en piggyback som ligger och lurar ecu så händer det tyvärr allt för ofta...kolla på 99% av alla trådar på e90 så förstår du vad jag menar...been there done that....
De
8
De Jan
M3 e92
Det var en kul tillställning och intressant att se hur de olika bilarna gick, utav de bilar jag körde emot (eller brorsan med Focusen)så vart jag mest imponerad utav Ajvar o Semagas bilar.

Tror nog att jag satsar på ett liknande kitt som Semaga, det lät inget men den tuffade på i ett jämnt tempo från start över hela registret, mycket imponerande!

Fasiken vad alla BMWna var starka efter 200 kmh!
Efter bilsemmestern med familjen, blir det till att inhandla grejor...

Mvh
Dejan
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
r1000>> så sant, men inom kort kommer race/methmap med högre boost i samband med lanseringen av giacs flashloader som jag tror kommer att stå sig väldigt väl i startfältet mot piggy med meth....det ligger redan en methmap i min flash som aktiveras vid högre bränsleoktan alt meth (höjer tändningen dock ej så mkt mer boost) redan där tror jag att bilen kommer att leverera över förväntningar....det roliga är ju att dom flesta på e90 inte tror att giac stg2+ levererar samma kraft som jb 2.0 med custom map 1 vilket vi redan vet att den gör....så det ska bli väldigt spännande och se vad bilen ger nästa event antingen med bara meth och stg2+ flash alt racemap + meth, vad jag hört från giac så skall den vara ett monster i giacs mått mätt iaf....blir nog ingenting jag kommer att använda dagligen då får stg2+ duga, tror inte att turbos o dyl håller så länge om man belastar bilen dagligen med 18-19 psi....och 14 psi vid redline...safety first....
Aj
466
Ajvar
BMW F11
M-SPORT
Bomis

hänger med på vad du säger. Vilket låter väldigt bra att giac inte limpar och att det fungerar som det ska och alltid levererar. Jag själv kör med vishnu v4 och har aldrig fått varken ngn felkod eller limp.
Jag fick 2 limpar med jb3 första dagen det åkte i pga att jag la i mapp 7 för tidigt och bilen hade ej fått anpassa sig. Efter de har jag inte fått en ända limp.

Bomis: Man kan tro att det är du som gjort giac programvaran? Hur vet du att den är
bäst. Jag tycker piggyback är den bästa lösningen eftersom de finns så många parametrar man kan ändra på själv och för att de är anpassat för meth samt NOS.
Kanske när giac släpper något program och en kabel till obd uttaget och blir kompatibelt med meth och man kan ändra lite parametrar då kanske de är bäst men de lär dröja minst till nästa år. De har inte ens släppt sin flashloader så man kan göra bilen original.
JF
257
JF.
335i Coupe -07
Åkte bakom en svart 335 idag i västerås som lät riktigt gött! med reg nr CKx xxx, är de någon här inne som har den kanske?
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
det beror på hur man ser "bäst" med tuning. Är det kraft rakt fram med full stöd av progressiv methanol då är piggy bäst men körkänsla kommer alldrig att vara som med GIAC programvara.
Jf. Det är big Tom.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.