AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.839.124

Ökad effekt på min 335i

Sida 326 av 712
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
fel länk:
Länk
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Första dagen på Ringen avklarad. Det var nästan en pina att köra från Lubeck till Nurburg, köer och vägbyggnationer nästan hela tiden. Jag hann med två varv innan banan stängde p g a en olycka. En helikopter fick rycka ut och troligtvis hämta skadade på banan och det kom även ett par polisbilar så det måste ha varit en episod av lite högre dignitet.

Träffade Meile och hans kompis som nyss kom ner och bjöd på en kort provtur. Jag tror bilen fick godkänt och framförallt fick de möjlighet att se hur pass mycket det gör med steg 3 och metanol jämfört med STD. Jag sitter fortfarande och letar en växel till ibland genom att bilen är as-stark på 6an.

Jag körde som en kratta idag på banan, mycket sämre än förra året. Det berodde på att det var betydligt hårdare konkurrens idag men nästan uteslutande entusiastbilar och duktiga förare. Ett fåtal var långsammare och de som var snabbare var så pass mycket skickligare på banan att det inte gick att hänga på genom kurvsektioner. Det är helt andra spårval med bil än med MC så även om jag hittar bra så hjälper det bara till en viss del. Men, med mer träning så ska det kunna bli bra på sikt. Jag såg att många körde med R-däck och det gör väldigt stor skillnad på bana. Mina framdäck var alldeles korniga av smält gummi. Det hade varit bra om det hade berott på extrema kurvkrafter men tyvärr tror jag det beror på att ABS:en gick in ibland...

Rent effektmässigt hävdar sig bilen dock FANTASTISKT bra. En kille med en 420 hp (i motorn) Porsche kom och snackade efter åket. Han var snabbare i kurvorna och jag höll till höger så att han skulle komma om. När han var jämsides i utgången på kurvor gav jag fullt och drog ifrån. Med enkelhet. Detta upprepades flera gånger och var inte helt populärt. Jag var glad som en lärka förstås och kan konstatera att tunet går väldig bra. Helt annat ös än förra året på Ringen.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Grattis Micke! hoppas du får en riktigt bra körning imorgon! väntar med glädje för din nästa update om körning!
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Det ska nog bli bra. Känner igen fenomenet från hojåkning. Man vill FÖR mycket på en gång i första passet och förväntningarna är alltid högre än man kan prestera första åken. När man sedan börjar att fokusera mer på körningen än på resultatet brukar det gå MYCKET bättre. Det tar alltid tid att värma upp och få igång skallen och hitta det rätta tempot. Det är otroligt mycket enklare att drifta i en rondell eller att köra fort genom kurvor på Autobahn. Här är det ett betydligt ojämnare underlag och kurvor som nyper eller är blinda så det ställer helt andra krav på bankännedom och spårval. Bara att jobba på...
pe
771
pea
BMW M3 E92
Angående C63 vs M3 dct, det var två lätt trimmade m3 dct på eventet, min stage 3 var snabbare än bägge 2 m3orna vann med 3-4 billängder har jag för mig.
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Låter riktigt trevligt! Har du kunnat filma något? Har du uppgraderat bromsarna nått?

Min bil verkar kunna bli raceready till nästa helg iaf. Fick tag i en front i Falkenberg så i morgon blir det en liten roadtrip på 120mil, på söndag ska bilen till Thomas som ska fixa Vishnu v3+DCI, på måndag ska front+bakkofångare+m3 lip+backspegelkåpor in på lack, på fredags ska bilen in på service, på fredag kväll ska alla karossgrejer monteras och på lördag klockan 07.00 börjar resan mot Björkvik! Det är kul med bilar ;)

He
360
Heartware
E90 AW 335i 2007 M-Tech
Standard!

PEA... pratade med Asbjörn nyss.
Jag hänger med upp och få en update på min mjukvara

Den 20 juni... blir det att trimma nya V8 Dubbelturbo ^_^
Polarens X5M
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Jag har STD bromsar och det fungerar bra på min nivå. Det är bättre att gå in lite vettigt i kurvor och inte tvingas bromsa 100% varje gång. Då är alla marginaler uppätna och man måste alltid se till att ha en bakdörr om det krävs, t.ex. att det är stopp bakom skymd kurva.. Idag har det verkligen varit skoj :-) Det gick mycket bättre för både mig och Meile idag. Det TAR alltid en stund att ställa om skallen och det är bara att ge den lite tid så löser det sig. Jag tappade ett varv p g a att bilen gick ner i standardeffekt p g a överboost. Det kändes då som den knappt orkade uppför backarna som är mycket effektkrävande. Nästa varv gick klockrent igen. Jag vågade inte stanna efter banan och starta om ECUn. Jag tror att det har varit avåkningar på precis varenda varv som jag har kört. Inga problem dock utan bara att det gulflaggas och man får slå av på farten vid förbipassagen.

Jag kommer att lägga upp en del bilder när jag kommer hem. Någon filmning har det inte blivit, annat än varvet med LIMP....Meiles kompis åkte med mig ett par varv, limpvarvet och sedan ett som fungerade bra.

Om någon inte redan har förstått det så kan jag GARANTERA att det här är absolut tokroligt. Det som ger en extra piff är förstås att få tvåla till bilar som kostar 3 gånger så mycket i utgången av kurvor och på rakor:-) Precis när de tror att det bara är att köra ifrån blir de då själva omkörda på insidan.
Be
50
Benhard
BMW 330e 2017.
Ahhh. Nu blir jag inte något avundsjuk. 
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Heartware:

är det ESS som ska mappa om X5M:an ?

/Janne
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Sissådärja, då har man gjort lite fin reklam för BMW 335i. Efter Hamburg på vägen upp mot Lubeck är det fri fart och 3 eller 4-filigt. Framför mig låg en sporthoj med förare i matchande skinnpyjamas. Han var märkbart irriterad av att ett par bilar för honom inte vek undan. Till slut gjorde de det och killen gav järnet så att det riktigt skrek om hojen. Lite ovanligt att tyskar kör med effektsystem genom att de är laglydigare än oss i allmänhet. Jag hängde förstås på och kunde konstatera att bilen var fullständigt överlägsen i alla hastigheter. Hojen gjorde nog inte mer än ca 250 km/h genom att det var en Honda CBR 600, men med drygt 100 hästar och ca 250 kg med pilot hade jag nog trott att den skulle prestera bättre. 335 får med BERÖM godkänt. Jag såg sedan att jag hade kört med Daily Drive mappen som bara ger 15.5 PSI. Jag tror säkert att man skulle bli rejält stekt av en modern 1000 CC hoj men KUL var det i alla fall. Killen som var så het innan och under racet vek sedan in en fil till höger och tog det sedan lugnt. Jag gav en tumme upp såklart som han besvarade med en vinkning. För övrigt har det varit lite dåligt med rejsing på Autobahn. Några enstaka Porsche men bara sådana som ger upp direkt när de märker att de inte kan köra ifrån.

Jag kommer troligen att besöka Ringen igen i början på Juli. Men det blir också en tur dit med bil igen nästa år i slutet på Maj. Det vore jätteskoj om fler hänger på. Mötet med Meile och hans kompis var jättetrevligt.
Th
119
ThomasF
Corvette Z06 2008
Är björkvik eventet öppet för åskådare?

Väldigt nyfiken på att se dessa vassa 335or då man själv åker en standard :P och är sugen på att se vad dessa bilar kan åstadkomma med lite tuning. Har beslutsångest om man ska trimma eller inte.

Vilken dag och tid går eventet?

Hälsningar
Thomas
R1000 >> Vad har du för färg på bilen? Jag var också på Ringen denna helgen och måste ha sett din 335a. Många svenskar som körde bra och väldigt snabbt där nere, bl.a. ett helt gäng vansinnigt grymma GT3or.

Ps. körde du A1 hela vägen? Vi körde över hannover, A2 och A7 och jag tyckte det flöt på väldigt bra.

T5 -05
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
ThomasF:

eventet är endast för inbjudna !

/Janne
He
360
Heartware
E90 AW 335i 2007 M-Tech
Standard!

Janne: Svar Ja.

ESS har programvara färdigt för den amerikanska marknaden.
Dock skall dem ta fam en som är anpassad för EU marknaden.

R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
SotaM: Bilen är blå. Det var kanske din bil jag såg på parkeringen vid biljettkontoret. En silver S60.

Jag körde via Bremen, Dortmund och Köln. Ett uselt vägval på fredagen men igår flöt det på hyfsat. Jag borde också ha valt vägen till Hannover (A7?) som är snabbare och har många riktigt trevliga högfartsträckor. Området kring Kassel med stora höjdskillander är superkul att köra.
Th
119
ThomasF
Corvette Z06 2008
Ok, det var tråkigt hade varit kul och se men misstänkte nästan att så var fallet.

/Thomas
R1000>> Ja, det var min silverfärgade s60. Fanns inte så många volvosar där, haha... Då tror jag att jag vet vilken som var din 335a. Fanns ju några stycken och de verkade både gå bra och ligga bra i svängarna. Härlig helg!

Ja, vi körde A7 och sen A2 innan vi hoppade på A1 igen. Fanns långa sträckor med fri fart. Fick bl.a. ett härligt 10 min spontanrejs mot en hetsig 997s. Trodde nog att de skulle vara snabbare.

T5 -05
pe
771
pea
BMW M3 E92
Tänkte sälja ett set lätta fälgar o däck fälgarna heter 2x18x8.5 Volk Racing RE30 Titanium Gunmetal 2x18x9.5 Volk Racing RE30 Titanium Gunmetal
Med bra Good year assymetric 275/35-18 o 245/40 18 fram.
Detta är max vad som går in på en 335a , du kan behöva valsa hjulkanten .
pris ,under halva priset. pma
Lägger ut det här innan på nån tillsalusida, här finns ju folk som har vett att ha kul med dom, du spar 3-4 kg i vikt per hjul, de passade däligt på m3an
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Pea: synd jag har köpt redan annars hade jag köpt dem direkt.
För alla andra: KÖP dem direkt!!! otroligt fina och lätta fälgar, perfekt för bana. Inte lätt att hitta för en bra pris.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.