AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.859

Ökad effekt på min 335i

Sida 32 av 712
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Hej

ni som kör trimmat, har ni testat med att blanda i 20% E85 ?

Janne E91 330D man 2006 med Promotech CR5+-box
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
pea: Vad folk säger är att om du bara har piffiback eller chip så straffar det sig, kör du däremot med ett gäng andra mods så hjälper det. Ska tydligen vara vid högre varvtal som standardfiltret är bättre. Dynomätningen i min länk där ljuger ju inte :-)

qdtjant: Nae vågar inte mixtra i etanol personligen. Ska jag blanda i något så blir det racebränsle.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
pe
771
pea
BMW M3 E92
Hillsteet , det låter ologiskt, det är ju vid högre varv som motorn behöver mera luft.
Är inte säker på den där dynomätningen, var det ocha som gjorde den?
Både Shiw och terry har fått motsatt resultat både på dyno samt på körning 402m.
Sen rent logiskt en motor suger i sig kanske 6-8m3 i minuten, hur mycket hinner den luften värmas upp i motorrummet, kanske 10 grader, sedan skall luften gå igenom en turbo som kanske är 800-900 grader.
För att sedan kylas ner igen, en bättre intercooler borde vara det bästa att satsa på.
Jag är ingen expert på dom här grejerna , men jag tror att det gör så lite skillnad med var du tar luften att det inte spelar så stor roll.
Men hamnar du i köer har det säkert betydelse
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
pea: Vet att det kanske inte verkar helt logiskt, antingen är originalfiltren faktiskt ganska bra eller så har ett 10-tal människor fel. De enda som verkar få positiva resultat är folk med downpipes o dylikt. Folk rapporterar att de vinner effekt 0-40kmh men sen tappar de ju snabbare det går. Sumpa 0.2 sekunder till hundra konsekvent är ju ganska illa i sammanhanget :-)

//Joakim

pe
771
pea
BMW M3 E92
Du kan nog ha rätt att det krävs dp för att ett intag skall ha bra effekt, shiw skrev nån stans att restriktionen kom vid 360whp.
De flesta ligger under det.
Bu
303
Bubbla
335i coupe dkg 2009
Har nån av er testat denna lösning med vacumslangarna? Tydligen upplever en del att kraften kommer mera linjärt?

Länk

Som jag fattar det så spelar det ingen roll om man kör med Procede eller JB??
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
Bubbla: Det där kan du inte göra om du kör med Procede V2. V2 och vissa andra har kommit vidare i utvecklingen och behöver inte länge någon Solenoid bypass ;-)

//Joakim

Sv
182
Svane
535D F10 TMC
523i E39
Hej
Ni som har Procede, har ni provat toppfarten?
//Sp

Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
Svane: Inte utan spärr nej. Tydligen är toppfarten utan spärr runt 280 pga utväxling.

//Joakim

Bu
303
Bubbla
335i coupe dkg 2009
Svane, jag kör sällan så fort (aldrig) acceleration är det jag brinner för, men, häromdagen testade jag upp till ca 240 på mätaren, vet inta vad det motsvarar i verkligheten, men jag kan meddela att det drog mycket bra. Får faktiskt en känsla av att det drar bättre en med en 9964s över 200, fast jag kanske inbillar mig.
To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
Den första Helix Attaché Länk som har sålts utanför USA är nu på väg till Sverige och kommer landa här om ca 2 veckor!

Min kompis Molgan ska testa den ordentligt, Hillstreet har lovat att vara behjälplig vid installation. Det ska bli kul att se vad han tycker om den när han är van vid Procede!

Snart är det dags att börja testa lite olika 335or mot varandra för att jämföra prestanda, för att det är skoj att göra detta i vänskaplig anda :-)

/Tobias
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
Tobias1980: Fan jag vill också heta Molgan..

//Joakim

qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Hej
låter som ett bra initiativ Tobias1980.
Men var hade du tänkt dig att hålla hus för testerna av 335:orna ?

Sådana aktiviteter bör ske på bana och inte på allmän väg.

Finns två banor på något så när avstånd från Stockholm,
Björkvik Ring, söderut (Nyköping) och Lunda Flygfält utanför Uppsala,
sen kom jag på en till utanför Strägnäs, vet inte vad den heter.

Hur många gubbar kan du få ihop ?
Mellan 10 - 20 ? Så blir det inte så dyrt per gubbe att hyra en bana.

En idé kan ju vara att försöka få med AMS och göra ett reportage och spons av banhyran kanske.........

qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Fan jag ångrar nästan att jag beställde en 535D.......

Låter så kul och trimma 335i eller ännu hellre 335xi.....:-)

Har varit i trimträsket under ett antal år, nu är det så 'enkelt' med
plug-in boxarna och det är kul som fan när det skjuter på lite extra.

Banåka är också kul, kolla rejsa.nu eller challenge.nu.
på Challenge-aktiviteterna kan du jämföra dina tider med andra.

To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
Tycker det låter som en utmärkt idé att hyra in en bana så kanske vi kan testa ett stort antal olika BMWs och kanske ta med AMS eller annan tidning.

Blir det ESS för 535D Janne?

Man kanske skulle ta kontakt med någon tidning?

/Tobias
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Tobias:

det lutar åt det. Har försökt komma i kontakt med ChipCenter i Växjö, då de har programvara till 535D 286. Men de orkar inte svara.
Fördelen med ESS är deras långa erfarenhet av att trimma BMW.

När räknar Molgan med att få Hexlix-boxen ?

Är gärna med och kollar när ni installerar.....:-)

To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
Om två veckor kanske boxen anländer du ska självklart få vara med Janne, det lovar jag!

Enda smolket i glädjebägaren just nu är att det är något fel på bromselektroniken i min bil och BMW Tyskland är inkopplade vilket potentiellt kan dröja innan det blir klart...

/Tobias
Bu
303
Bubbla
335i coupe dkg 2009
Stämmer detta har vi problems, big time.

Länk

Undrar om det verkligen kan stämma, skulle bmw uppdatera även äldre bilar 2006/2007??

Överjävligt trist i så fall! =(
To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
Bubbla: Ja detta är oroväckande men egentligen inte särskilt förvånande då jag kan förstå att BMW vill stoppa trimning och därmed slippa potentiella problem med kunder som vill använda garanti vid problem/haveri. Låt oss hoppas detta är ny hårdvara och inte bara mjukvara då vi alla kan ha potentiella problem.

Jag börjar ångra att jag inte köpte en S5 istället, men den fanns inte med automat...

/Tobias
Bu
303
Bubbla
335i coupe dkg 2009
Jeff på Euroban skriver att SSTT kommer att slinka igenom eftersom den lurar ecn med "fel" altitud, denna funktion kan ju knappast bmw ta bort, då skulle ju bilen bli helt slö i alperna =) Finessen är ju att ecu:n skruvar upp turbotrycket något när man kör på hög höjd, är det inte så det funkar??

Man får helt enkelt gå tillbaka till SSTT efter nästa service...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.