AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.131

Ökad effekt på min 335i

Sida 319 av 712
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Pea, jag har en separat A/F-mätare med bredbandslambda (O2 sensor) på DP. Det är dels en display (när den är installerad och inte ligger på hyllan...) så att jag direkt ser om bilen går leant, dels har den en analog signalutgång vars nivå varierar proportionellt med A/F-värdet. Den signalen matas in till RL Powerbox via RL Micro Input Module. MIM kan samtidigt anslutas även till TPS, Throttle Position Sensor och RPM signal från ECU mm. På det sättet fångar man parametrar som är intressanta att logga under körning 10 ggr per sekund, på samma sätt som för övriga parametrar PBn som hastighet och distans mm.

När jag sedan vill se resultatet efter körning och den kan vara mycket lång (upp till 2000 timmar innan filer behöver raderas från PBs SD-kort) kan man se det som värden och i grafer i PB PC-applikation. Eller ännu hellre i Exceldynon som jag använder för olika saker. Syftet är förstås att kunna optimera tunet i bilen, vilket inte går att göra på känn.

Idag fick en bekant, också med Hayabusa Gen II, åka med i 335. Killen blev klart imponerad. Han sa sedan att han hade förstått att den skulle vara väldigt stark på lägre växlar men hade inte kunnat föreställa sig att den skulle trycka på så bra även på 5an. 6an var N/A under demon p g a att högre fart än fulla varv på 5an inte medgavs. Det känns skönt att kunna dema bilen utan att behöva säga - den går mycket bättre när jag är ensam i bilen och liknande. Det gör den förstås med 5% mindre vikt utan passagerare med det förvandlar inte en slö bil till ett monster så sådant vill man gärna slippa behöva hålla på med att slingra sig med. Det var ett par egenskaper till som imponerade och det är skoj, dels komforten och chassits möjlighet att dölja ojämnheter på vägen, dels greppet både vid acceleration och kurvtagning och frånvaro av störande krängningar.

Lycka till med M3, det är ju en drömbil och med kompressor kan det bli RIKTIGT bra.

Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Låter som ett mycket trevligt projekt Pea, du om nån borde ju veta att BMW´s går bäst med överladdning ;)

Be
50
Benhard
BMW 330e 2017.
Var ligger Björkvik som det pratas om ?
pe
771
pea
BMW M3 E92
R1000, låter lite avancerat men jag vill ha koll på viktiga värden om jag nu skall höja effekten så pass, Har inte satt mig in hur man bäst gör det när man inte längre kan logga med procede.
Är det den bästa lösningen eller är det någon annat du rekomenderar
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Du kan ju börja med att sätta dit en A/F mätare med en digital display larmfunktion och hålla ett öga på den. Jag kör med den här på hojen och samma typ ska användas på bilen. Länk Men det finns säkert bättre lösningar än den jag har valt med PB, jag är ju också bara en nybörjare på just detta. Samtidigt VILL jag få de intressanta loggarna presenterade tillsammans med prestandaloggar för det är bara prestanda som är intressant och mätloggar som t.ex. A/F är bara till för att se och veta att det lirar på ett säkert och hyfsat optimalt sätt.

Rätt vad det är lär ju något hända också som att t.ex. A/F-värdet börjar gå för magert p g a något fel och det vill man kunna se på en gång och inte få rätt på vi loggar. Så en display som larmar vid inställt värde är nog grunden och räcker långt.

Kr
147
Kraxx
335 i Touring -07
Björjvik ligger mellan Nyköping Katrineholm ungefär
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Midnight Club Meeting
Imorgon, torsdag kväll 22:00
Träffas vid BK Eriksberg. Heartware tar med sig lite godbitar från M5board.
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Inga stockholmare som ska till Brostugan i kväll? Jag ska dit iaf. det lär va mycke folk där i kväll med tanke på vädret och långhelgen.

Aj
466
Ajvar
BMW F11
M-SPORT
Jag är på Pavel.
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
pea --> kommer du imorn kväll?

Nedan har bekräftat hittills:

Pavel
Heartware
joxgbg
Ajvar

sorry för OT...
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Var menas med bk eriksberg?
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
RL Micro Input Module är nu installerad i ECU lådan och seriekabel till Powerbox framdragen till handsfacket så att den kan dras fram till RL vid loggning eller presentation. Just nu är bara RPM och TPS anslutna, senare kommer även A/F att presenteras och registreras. Displayen visar dels ett siffervärde, dels staplar för de övriga fyra kanalerna. Det går att välja vilken kanal man vill presentera som siffervärde, just nu är det RPM. Lämpligt är förstås att alltid kunna se A/F-värdet när det är installerat. Alla kanaler lagras sedan på SD kortet 10 ggr per sekund.

Länk
pe
771
pea
BMW M3 E92
Vi var ute och testade lite igår kväll i gbg, det var inte mycket som skiljde mellan min bil och ajvars, det lilla som skiljde till min fördel kan bero på dct lådan eller att jag ev boostade lite mer. jag körde på en autotune mapp och ajvar på V4 2.26 eller vad den nu hette

En annan sak, vid m5board eventet märkte jag tydligt att bilen tappade effekt när oljetempen gick upp, efter några race låg min på 125 grader.
Läste någonstans för ett tag sedan att ecu sänker boost när oljetempen går upp vilket jag kunde se på loggarna, har nån märkt samma sak?
Har inte tänkt på det förrän nu, men extra oljekylare kanske är viktigare än man tror
Aj
466
Ajvar
BMW F11
M-SPORT
Det var riktigt kul igår Pea att jämföra min bil med din. Körde även mot Barry aka heartwere. Måste säga att bilen känns riktigt stark.
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Hur gick det mot Heartwares bil, har han fått ordning på den nu?

// Thomas
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Slängde ihop ett fäste till camcordern inför resan till Zee Ring nästa vecka. Sista bilden är tagen med camcordern på plats. Tror det ska fungera bra, kameran tar full HD och har bildstabilisering. Det går att ställa kameran i nästan vilken ledd som helst genom att den sitter på ett lebart kulfäste. Byggtid ca 1 timme, det var bara att mäta och borra 5 hål...

Länk
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Pea: 125 c på olja är ok . Jag ser den också med dubbla oljekylare. Tror att det var din vatten temp som var högt. En ny radiator för vatten är viktigare än extra olje kylare. Jag får snart AR design radiator hemma.
Aj
466
Ajvar
BMW F11
M-SPORT
Big Tom racet mot heartware gick bra för min del, tog han med 1-2 billängder från 50 upp till 200+. Han hade problem med sina dp att dom läckte, men hans bil går bra nu..
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
Kör heartware fortfarande med ESS?
Aj
466
Ajvar
BMW F11
M-SPORT
Yes Bomis.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.