AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.420

Ökad effekt på min 335i

Sida 317 av 712
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
R1000: tack för bilderna, som vanligt hjälper du oss 335 fans med din kunskap ! Bosch är riktigt kassa tändstifter. Vi får se hur nya NGK funkar på bilen.
Micke: Märker man någon skillnad när
man kör med nya tändstift?
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Nej, det märks ingen skillnad alls såvida inte motorn misständer med de gamla stiften. Men det är en investering i säkerhet med fräscha stift, speciellt när det blir varmare i luften framöver och om man kör med höga laddtryck. Bränslet är svårare att antända desto högre cylindertrycket är och ju magrare blandningen är, eller om IAT är hög.

Det man skulle vilja ha EGENTLIGEN i samband med trim och speciellt om lustgas är med i bilden är ett kraftigare tändsystem typ MSD med hög energi och Multiple Spark för att helt eliminera risken för misständningar. Men det finns inga sådana system för våra bilar vad jag vet, eller så finns det saker som kan användas om man börjar leta.

Exempel på denna typ av tändsystem:

Länk
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
det är precis vad OKADA coils ska kunna göra, vi får se hur dem går när monterad:
OKADA PLASMA DIRECT (PAT)
The Plasma Direct is the ignition coil with a high power amplifier built in to it.
The Plasma Directs produce 4 times more spark energy than stock coils and also generate an ultra fast multi spark discharge of 10 sparks up to highest RPM.
The spark amperage is increased 100%, allowing the spark to reach many more molecules and therefore accelerate the ignition and combustion process. This is extremely important in forced induction applications but also improves the performance of normally aspirated engines.
Är det farligt ifall bilen misständer ofta? Vad händer vid en misständning?
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Ja det är farligt på många sätt om det blir rejäla och frekventa misständningar och finns absolut risk för motorskador. Det kan t.ex. slå lågor tillbaka genom Induction Pipe och skada olika delar och även antända meth som är på ingående. Får man en exposion i insugsröret finns även risk att insugsventiler inte stänger som de ska och då går det riktigt illa. Motorn i övrigt mår inte heller bra av att misstända genom att det blir ojämn belastning och i samband med lustgas är det nästan säkert med ett haveri som följd.

Jag har kännt en viss olust över att locket på min spolarvätskebehållare sitter väldigt löst och har hoppat upp av sig själv vid ett par tillfällen. Med meth i behållaren kan det sluta med katastrof...Tog därför loss den övre delen idag och satte dit en överdel med skruvlock och packning. Passningen var så tajt att jag var tvungen att värma röret med en varmluftspistol och sedan sitter det stenhårt ihop. Jag borrade ett 1 mm hål i locket så att eventuellt övertryck kan ventileras ut och så att det inte blir vakuum i burken när meth sprutas. Helt klart känns denna lösning mycket bättre när jag har meth i behållaren och nu vet att det inte kan skvimpa ut på glödande turboaggregat.

Länk

Länk

Cartéen
Hur märker man att bilen misständer?
/ Marcus

R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Initialt kan du se det på loggar med BT cable och DÅ är det hög tid att ta rätt på orsaken och fixa problemet. När det börjar misstända rejält märker (och hör) du det genom att gången blir ryckig och att bilen går i LIMP när den belastas.
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
Lagt upp en liten tråd på e90post med lite nya bilder på bilen efter installationen av mina coilovers + lite annat smått och gott! :)

Länk
Ca
63
Carteen
BMW F31 330i M Performance - 2016
R1000: Tack for info.
Min bil har aldrig gatt in i Limp daremot sa ar den lite ryckig ibland vid normal landsvagskorning. Ungefar som att den hugger till lite nagon gang da och da. Har aldrig hant nar man belastar bilen utan bara vid monoton landsvagskorning. Kan detta verkligen vara misstandning da?
Min bil ar namligen inte sa hogt uppstalld. Kor JB3 2.0 pa mapp 5.
/ Marcus
Ps ar utomlands darav det konstiga spraket utan prickar over vissa bokstaver Ds
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
carteen>> det du får låter som oscillation....logga med bt-kabel och skicka filerna till terry så kan han nog lösa problemet.
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Oscillation är när laddtrycket svajjar, och vid monoton landsvägskörning har du i princip inget laddtryck.
Jag skulle prova att aktivera mapp 0 istället för att se om det försvinner.
Försvinner småryckningarna så ligger problemet i JB3-mjukvaran (vilket det förmodligen gör).

// Thomas
ri
152
rian
Golf Gti Pirelli 09
Din bli är brutalt snygg Bomis.... Många tummar upp..
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
rian>> tack! :) jobbar på det hela tiden....vill ha den så stilren som möjligt utan att det blir för mkt!
Ti
534
TigerDejan
Bmw 325D E90 LCI Edition Sport -11
ESS Tuning Custom Stage 2
håller med rian ... du har fått till det riktigt snygg bomis.
sorry för OT.
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
tigerdejan>> TACK!!!
Kr
147
Kraxx
335 i Touring -07
Hej alla ! Ser ut som vi blir ett skapligt gäng den 29/5 kul ^_^

Håkan
Th
119
ThomasF
Corvette Z06 2008
Bomis: Riktigt snygg sedan. Det där avgassystemet ser grymt ut. Vore kul och höra din bil live.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Vattenkylare AR Design: Länk
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Kraxx -> Vad händer 29/5?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.