|
Sida 312 av 712
|
|
|---|---|
|
Det går aldrig så långt som half engine på min, eventuell bara ett litet bludder nån 1/2 sek eller så .sen är det löst kan kanske ha att göra med att vi har olika dme versioner. Funderar på om inte shiw sänkt effekten något på de senaste autotune mapparna, Kan bero på att det fortfarande är beta, de ligger för med för låg boost på höga rpm. 21.3 var snabbare |
|
|
TigerDejan: vrid den lilla 02 sims runda potetiometer en markering till vänster med kablarna som är utåt. Terry svarade precis det , att JB3 INTE har Procede autoclear. |
|
|
Ja har fösökt läsa eran tråd nu i några dagar, fan tar ju inte slut. Funderar på köpa 335 någon gång efter sommaren, och behöver veta lite om trimmöjligheter. Kan inte någon av er skriva ihop något (guide) för detta. Ni har ju koll på alla trim som finns till 335 verkar det som. Som guide menar jag inte hur man ställer in trimmet eller hur man monterar sakerna, utan vad man ska tänka på vid beställning av en sak, och vad ska man tänka på om man har automat. Vad göra för undivka turbo-lag mm. Måste man läsa hela tråden så tar det ju en månad minst, så upptagen som man är :) Jag är ute efter mest effekt och samtidigt säkerhet för bilen också, plus att jag vill helst undvika byta dp och avgassystem för att bilen skall gå igenom bes. Sedan så undrar jag om någon av er har haft problem som uppkommit pga era trim? Bara några av frågorna i mitt huvud just nu... / Daniel |
|
|
D-C-T: Min 335 kommer nog med stor sannolikhet bli till salu senare i sommar. Är steg3 trimmad och kan ses på www.garaget.org/wetterstrand Ni andra kan ju också tipsa om denna bil om någon är sugen:) Som det ser ut nu så kommer den bytas ut mot en Corvette c6 z06 lr en Porsche 996 turbo till våren... |
|
|
@enrico , vänster är ju klockan 7 , jag ska ju åt andra hållet enligt allt ju ? Länk titta på den bilden ... den röda pricken är var den är inställd nu ... ska jag mot det blåa hållet eller mot det gröna hållet ? den svarta saken jag ritat är subconnecter där O2 sim är kopplad. Blå=kl 7 , Grön=kl 5 eller ? jag har inte heller half engine light , jag har den lilla längst upp. |
|
|
wetterstrand: Nice bil, men jag är ute efter en coupé... Men riktigt nice :) Någon som haft några problem med sina bilar pga effektökningen? / Daniel |
|
| TigerDeja: grön kl. 5 :-) | |
| D-c-k: jag har kört med över 400 hästar för 3500 mil utan problem. Olje/tändstift byte varje 1500 mil. AT låda är väldigt starkt och känns som AT bilar har mindre problem än MT bilar. | |
| Min bil kommer ochså att bli till salu inom kort, söker efter "rätt" m3 a nu för att sätta en kompressor på, vet nån om nån bra M3 a till salu? | |
|
D-C-K: Jag (som inte ens trimmat min bil än) får väl försöka skriva ihop ett trimrecept :) Steg 1: Roligare mjukvara, finns massor att välja på som du säkert vet JB Burger Motorsport och Vishnu Procede är väl dom vanligaste. Det ihop med ett luftfilterkit ger 360-370hk. Steg 2: Intercooler, då borde du ligga på runt 400hk Steg 3: Downpipes, finns både med och utan sportkattar. Tar du bort alla kattar har du runt 440-450hk, med kattar(så att den klarar besiktningen) 420-440hk. Sen efter det är det Methanol och turbouppgradering och det har jag lite dålig koll på, men får du allt att funka som det ska borde man kliva över 500hk med steg 3 + meth + turboupgrade. Gillar du att köra bana skulle jag verkligen rekommendera större oljekylare i samband med steg 1, orginalkylaren klarade knappt av 6-7 varv på Mantorp med min bil som är orginal. Samma sak gäller väl Diff, men det finns väl med i alla trimrecept för tvåhjulsdrivna bilar. Pratar jag i nattmössan får nått proffs gärna rätta mig ;) |
|
|
...och det är effekt i motorn jag pratar om. |
|
| 440-450 utan kattar Stage 3 med meth :-) Absolut max utan meth ligger vi på 430. | |
|
Ok, tack för svaren... Enrita: Jag har läst de första sidorna på denna tråden och det verkar som att folk snackar om att Automaterna bara klarar ca 450NM i moment... är det sant eller visade det sig vara falskt? Jag har alltid kört manuella lådor, och gillar "friheten" om man kan uttrycka sig så... men hur känns SMG för er? finns väl med SMG antar jag då. Är det någon vits med short-shift på manuella för ökad respons? Sammanfattat: Manuell eller Automat låda med SMG eller Automat utan SMG (om det finns) ? / Daniel |
|
|
Dom lådorna som finns till 335 är manuell, automat och DCT=dubbelkopplingslåda typ som VAG DSG. SMG lådorna sitter bara på M-bilar. Ur trim synpunkt så verkar automatlådan va att föredra men ur kör synpunkt är det enligt mig manuell låda som rockar. Alla lådor har sina för och nackdelar du får försöka provköra dig fram ;) |
|
|
...manuell och automat låda har funnits till alla karosser sedan 2006 fram tills 2009 då försvann automatlådan till coupe och cab och ersattes med DCT. Vanliga automatlådan finns alltså numera bara att få till 335 touring och sedan om jag fattat det rätt... |
|
| D-c-k: min AT låda har klarat sig ganska fint (ingen problem alls) efter 3500 mil trimmad över 400 hp. Jag kör och växlar inte "normalt", det är alltid full fart som gäller. | |
|
:) nice... DCT som standard i coupe och cab efter 2009, riktigt nice ju. DCT:n är väl en oljekyld eller är den torr? Jag tror jag tar manuell fan... Men den twin clutchen är lockande... / Daniel |
|
| om jag ställer in "rätt" kommer den försvinna automatiskt då eller behöver jag ta bort felkoderna med BT och se om dom kommer tillbaka ? | |
|
D-C-K jag har kört dct ett år nu och den har både för och nackdelar. Fördelar: kul att köra hårt med , växlar snabbt, snabb acc med 7 växlar, launchcontrol,mm Nackdelar, svår att få till bra starter från 0, trimmar du bilen och skall köra hårt är det manuell växling som gäller, annars kan den växla när du inte väntar det. Skall du trimma riktigt mycket vet vi inte vad den håller för, men jag har kört min som steg 3 snart 1 år nu . Men skall sälja snart och gå tillbaka till manuell, saknar det där med manuell låda |
|
|
Nu har jag kört ett par dagar med BMS O2 sims och har inte längre några som helst synliga felindikeringar eller felkoder. Det hade jag inte med Procede utan O2 sims tidigare heller, det kom med V4 så det ligger nog en del i att autoclear-funktionen inte är skottsäker. Ibland hinner felindikeringen slinka förbi autoclear och lagras en stund i ECU och det är störande även om den släcks efter ett tag genom att man inte kan veta att det är ett oskyldigt larm vid alla tillfällen när det inträffar. Helt klart släpper man av gasen när half-engine-light tänds…Det kan även tänkas att ECU i vissa lägen reagerar på larmet så att det stör gången i maskinen. Case is closed. Problemet med uteblivet eller lågt meth-flöde visade sig bero på att flödesgivaren kärvade. Det gick att fixa genom att lossa den och blåsa tryckluft fram och tillbaka tills den snurrade lätt igen. Felet kan förstås komma tillbaka så CM kan gärna skicka en ny i reserv. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.