AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.734

Ökad effekt på min 335i

Sida 311 av 712
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
yep bara ställa in lite starkare och testa.
Ti
534
TigerDejan
Bmw 325D E90 LCI Edition Sport -11
ESS Tuning Custom Stage 2
va innebär det första da ?
pe
771
pea
BMW M3 E92
Tiger, har du inte uppdaterat din dme sedan 0901 eller har en bil äldre är det inga större problem även om lampan lyser, bilen går som vanligt.
De senare uppdateringarna är värre, även om du lyckas ställa in den så att du inte får cel kan det ändra sig om temperaturen går upp och ner, i de senare dmeerna tänds inte bara gul lampa utan även bilen börjar misstända och kan ge limp.
Den är känsligare helt enkelt
Ti
534
TigerDejan
helvetes jävla skit med , är det sant ?
dme antar jag är mjukvaran i bilen ?

tror dom uppdaterade mjukvaran för ett tag sen , kommer inte ihåg när det va , förra året någon gång iaf vet jag ... för min navigation krånglade ... tror dom uppdaterade mjukvaran i bilen då ...

PUST , så jag kan egentligen sälja mina catless eller slänga dom åt helvete , för den lampan kommer alltid komma tillbaka hur mkt jag än ställer in ? skoj inför besiktningen ... :(
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
TigerDejan: du ser på grejer helt svart eller vit. Ställ in den på "7" och kör runt så här.
Tänk på att du kommer inte att åka till besikting på mapp 7 ( som är super fet) och att du kommer också att kolla (hoppas jag) dina avgas värderna INNAN du åker dit. Om dem är inte godkännda måste du iallafall ta ut dina downpipes.
pe
771
pea
BMW M3 E92
tiger, så farligt är det inte det är väl inte hela världen om en lampa lyser, och du kan säkert få bort den med rätt inställning, men du behöver ta bort koderna med BT .
Men risken finns att den kommer tillbaka efter ett tag med de nyare DMEerna.
Men kolla mera med JB killarna, på proceden är problemet löst med autoclear funktionen och jag kan inteså mycket om JB, men jag är ganska säker på att de använde samma sätt att lösa O2 sim tidigare, med en manuell justering vilket ju procede har gått ifrån

Men att besiktiga utan att göra som Big tom gjorde kan du glömma, den går inte igenom avgaskontrollen.
Ti
534
TigerDejan
ja jag ser på det helt svart eller vitt .. för de är inte så skoj att behöva demontera varje gång bara för att man har den senaste mjukvaran i bilen , hade jag haft den gamla så hade det säkert vart lugnare ...
skulle fan köpt cattade ...

jag ska ställa O2 sims till klockan 5 , inte 7 ... iom att jag fick felkod att det är för svagt ...
Ti
534
TigerDejan
nae för mig är det inte hela världen om den lampan lyser ... men den kommer ju lysa om jag ska besiktiga också kanske ... iofs är det om 1år så det är skit samma , det behöver jag inte tänka på nu ...

jag har fått den mappen av Thomas som han körde med , så den hade jag tänkt att använda ... men dom på besiktningen tittar väl felkoder numera och märker dom att en lampa lyser så kommer dom ju förstå att någonting är på tok , speciellt om den börjar lysa när det väl är dags att besiktiga :)
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Jag kör med den vanliga, ojusterbara O2-simulatorn från BMS, och jag har inte fått en enda kod än.
Dessvärre tror jag det kan skilja från bil till bil...

// Thomas
Ti
534
TigerDejan
men du har inte den senaste mjukvaran i din bil heller va ? fattar inte varför dom ska ha denna när den andra funkade bra ...
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
för att nu din navigation inte krångla längre ? :-) jag har också alldrig fått kod men har en gamla. Bomis har en av dem nyaste och kör dem gamla 02 sims och han har fortfarande inte fått en kod. Kanske GIAC flash håller bättre en piggy med värderna.
Jag kör också med BMS gamla 02 sims och jag fick ny mjukvara i Januari. Har aldrig fått någon kod.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Terry har sagt till mig att dem gamla 02 sims är runt 1/8th turn starkare än dem nya V3 . Sätt dem 1/8th turn starkare, rensa koder och testa.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Det här med felkoder och indikeringar för O2-sensorer, eller snarare frånvaro av kattar verkar är en ständig följetong som inte är bra löst rent tekniskt. Med Procede V3 var det många som fick felkoder och tvingades köra med O2 sims. Jag fick aldrig några felkoder och det kändes bra, bara att ställa in Procede’s O2 Modifier till ett visst procentvärde så slapp de FLESTA få felkoder men inte alla.

Med V4 har en Autoclear-funktion införts för att lösa problemet. Det har det gjort för många men andra har istället nu börjat FÅ felkoder för uteblivna kattar och löser det genom att montera O2 sims. Jag är en av dessa. När felkoden (2C31/2C32) väl har kommit är det inte helt lätt att bli av med den. Man måste testa olika inställningar och köra ett tag och om koden kommer tillbaka så får man nolla felkoden och göra en RESET av ECU:s Lambda-adapatering med BT Cable, ställa om O2 sim och prova igen o.s.v.

Det kommer snart en ny utgåva av Procede firmware som påstås lösa problemet. Det visar sig om det kommer att fungera på alla bilar eller ej. Det säkraste verkar vara att köra med korrekt inställda O2 sims. Jag körde med ECU-lådan öppen under några timmar tills jag hade testat fram vilken inställning som fungerade. För att få felkoden måste motorn vara uppe i arbetstemperatur. Om man sedan gasar på lite och därefter släpper gasen och så brukar felkoden komma när man rullar eller möter upp lite lätt med gasen på låg last.
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
hmmm, skumt, jag har aldrig fått några koder, kör helt okattat med dom gamla bms O2sims...har dessutom senaste programvara i bilen....
pe
771
pea
BMW M3 E92
R1000, det var nyheter för mig att autoclear inte fungerade för alla, jag hade problem med V3 inställningarna, kunde fungera i 400mil för att sedan börja krångla.
Bilen började misstända och limpa, fungerar utan problem med V4.
Ti
534
TigerDejan
Och hur mycket är 1/8 på en O2 sim ?
Bu
303
Bubbla
335i coupe dkg 2009
Hade oxå problem med o2-sim med alla versioner ända till V4 kom, nu funkar det klockrent, felkoden kommer iofs men V4 raderar den direkt.

Hälsningar Bubbla
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Samma här, när felindikeringen (half engine light) kommer vilket det gör några gånger per dag så raderas den automatiskt efter några sekunder. Men jag vill inte få indikeringen eller höra blinget när lampan tänds. Med O2 sim fungerar det nu perfekt. Såg sedan att jag hade kunnat valt det gamla värdet som fungerade för O2 modifier i Procede som fungerade för mig, har således monterat O2 sim i onödan men nu får de sitta kvar genom att de löste problemet.

Det finns annat att ta tag i nu. I fick jag en felindikering på methflödet. Jag ser också att flödesmätaren reagerar långsamt och inte indikerar fullt flöde som tidigare. Troligen något filter som börjar sätta igen. Bara att öppna och göra rent dessa och se om det löser problemet.
Ti
534
TigerDejan
No autoclear function. That doesn't work anyway. You need to get OBDII
readiness for motor to run properly and it can only happy with a
signal manipulation.

så skrev Terry när jag frågade om dom inte har samma funktion som procede har...

@enrico
hur mkt är 1/8 starkare än kl 6
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.