|
Sida 306 av 712
|
|
|---|---|
| joxgbg vilken dag ska vi ta då, blir fredag bra eller? | |
| Det ska pissregna på fredag, så lördag vore kanske bättre? | |
|
joxgbg --> Ang ny mjukvara. senaste inlägget i lagg-tråden på E90 post är intressant. Länk |
|
|
Ok, det verkar som om den senaste mjukvaran fuckar upp automalådan, men det är knappast ett problem för mig som kör manuellt. Jag kan fucka upp mina växlingar alldeles själv... :) Terry säger i alla fall att senaste mjukvaran ska vara OK, jag får lita på det. Nä, det är bara att hålla tummarna och hoppas att bilen inte går sämre efter uppgraderingen. |
|
| Jag kan fredag eller lördag. | |
| Jag fick ny mjukvara slutet på januari och jag tycker bilen gick mycket bättre med den. Kändes lite lite starkare på något sätt och inget lagg. | |
|
Jag hämtade min nya bil i november -09 och precis som Sevaks bil är den laggfri och drar riktigt hårt original. "Closed wastegate option" slutade vara ett option våren -09 och blev en del av mjukvaran, som på pre 29.2. Samtliga bilar som får ny mjukvara från ca Maj -09 skall vara laggfria. |
|
| Japp då har jag löst ut mina dp och intercooler från posten med världens största tullAVGIFT... Väntar på installation och sedan joinar jag steg 3 :)..... | |
|
ajvar: 5%, bildelar? |
|
| Moms/tull och allt annat skit gick på en hel del. | |
|
Föreslår att vi GBG folket kör en Midnight club träff med start mellan 22:00-00:00 Lördag skall det vara strålande Sol. För er som undrade varför min bil gick konstigt och lät konstig på den förra M5board, så fick jag svaret igår. Jag gjorde ett genomgång av bilen inför Topspeed testest och fann att det läckte mellan turbo och DP. "Gäst mekanikern" som hjälpte mig med monteringen (Har altså montera på och av många gånger) hade altså gjort ett kass jobb. Det fattades en skruv och läckte avgas. Så jag hoppas att allt är ok nu när det är tätt igen. |
|
| Heartware: kör du fortfarande ESS ? | |
| Jag ska förmodligen få en H&R sänkningssats monterad nästa fredag. Då bilen är uppe på lift tänkte jag kolla om mitt skrammel kommer från WG. Någon som vet nåt sätt man kan göra så man får bort skrammlet ifall de är WG som låter? | |
| Mr.5 har skapat en tråd på e90 eller N54 där han beskriver hur WG-rattle i vissa fall kan fås bort genom att justera bort spel i WG-länkaget. Det borde dock inte behövas på dina aggregat som är fabriksnya men man vet ju aldrig. Om du söker på hans inlägg hittar du det och kan undersöka OM det är som han beskriver i ditt fall. Jag hittade ingen snabb förklaring till skramlet på din bil när vi lyssnade, att det skulle orsakas av t.ex. avgassystemet. Det lät som det kom från turboaggregaten så jag förstår att du har varit inne på det. Det kan ju finnas annat som låter också, t.ex. VANOS-mekanismen. N54 är dessutom i grunden väldigt skramliga. Det som talar emot aggregaten är att du har samma skrammel med nya som med gamla aggregat, det tyder på att det är något helt annat. Ljudet finns i alla fall där och en verkstad borde kunna lokalisera det om det lägger ner någon timme. De kan t.ex. ansluta ett stetoskop till motorn och till andra delar på bilen för att ringa in fenomenet. | |
|
Måste ju ge 300 ..en chans ^_^ |
|
|
300 km/h ska inte behöva vara några stora problem. Så här ser effektbehovet ut om jag räknar rätt RPM KM/H WHP 6600 300 319,5 6742 305 339,3 6848 310 354,8 Beräkningen bygger på att frontarean är 22,7 sqft och att CW är 0,3 som är de bästa uppgifterna jag har för tillfället. Det är inte helt lätt att producera så mycket effekt på så höga varv men jag har hyfsad marginal. 305 km/h går inte med min som är M/T men en A/T med samma effekt skulle klara det också. Om man bara för intresses skull tänker sig att sätta dit en takbox (vem fan vill köra med sådan...) och helt rått antar att CW blir 0,5 ser det lite dystrare ut RPM KM/H WHP 6600 300 514,0 6742 305 546,7 6848 310 572,1 För övrigt fungerar V4 bra, bästa tid 100-150 är 2,9s och bilen känns ruggigt stark vidare genom högre växlar Länk |
|
|
Ni grabbar i Göteborg, har ni eller andra erfarenheter av GIK Turboteknik ? Var på Göteborgs Motormässa och pratade bl.a med en snubbe från GIK och vill höra om vad de anser om det finns möjlighetr att uppgradera/modifiera turbopaketet till en 535D. De hade ett komplett turbopaket i montern och det såg lite komplicerat ut i och med att aggregaten arbetar i serie och para parallellt i ett litet varvtalsområde. Vid eventuell uppgradering får man ju inte sabba relationerna mellan aggregaten. Det verkade 'så där' kunniga om dieselturbos, så vill veta om de är bra att ha och göra med. Han som jag snackade med hänvisade till ägaren/chefen Erland Myhrman. De har ju funnits rätt många år ändå. Sen har vi det andra Göteborgsföretaget, Svensk Turboservice, någon med erfarenhet av dom ? Hade flowpreppade aggregat från Svensk Turboservice i min T5:a och det funkade bra. /Janne |
|
| Nu är dp och ic på plats!!! Och ny mapp i bilen för steg 3. Fyyyyyy faaaaaaan vad bilen går nu!!! Helt sjukt!!! Tack pea | |
|
Welcome to Stage 3 Ajvar ! du kommer att ha jätte kul med bilen! En liten video här på min bil (med vinter däck, ingen fäste alls) som är PRO cart driver provkörde på en event organizerad av Stertman i helgen :-) Länk |
|
| Tack så mycket Enrico... :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.