AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.840.057

Ökad effekt på min 335i

Sida 301 av 712
Ajvar: Jag beställde m3 spoiler av han fick den på 3 veckor.

Bomis: Har blivit sponsrad till ett värde av 20 000:- sen jag köpte min bil förra året i mars;) Montering har jag fått betala för.
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
jag har endast positiva erfarenheter av m-force design....har beställt av Frank 3 ggr...aldrig varit några problem, snabba leveranser och perfekt service...köpt m3 vinge, matte black grills och ledlampor av honom...dessutom höll han vad han lovade dvs om jag la upp bilder i hans tråd efter jag monterat vinge så skulle han skicka tillbaka 10$ till mig via paypal vilket skedde på stört efter jag lagt upp bilderna :)
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
sevak>> grymt! :) här har man inte fått 1 krona gratis...å andra sidan har jag inte orkat dribbla till mig det heller....
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
bomis:

ska du göra om bänkningen med bättre däck ?

/Janne
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
qdtjant: bänkning av Bomis bil är lika min bil. Tycker att den viktigaste värde är att vi båda håller power vid redline. Från högsta värde på 5600 till 6500 tappar vi bara 10 whp (bomis bil håller till 6800, min växlar vid 6500)
Om vi jämföra timings vid redline har GIAC 2 grader mer avancerad timing än piggybacks. Också att tänka är att när det var kallt fick jag bara på 14.5 psi 360 whp. Kommer att vara väldigt intressant när GIAC kommer ut med en racing mapp för methanol och lite mer boost overallt på toppen med en sådan stark timings.
Mina nya stage 2 turbos håller nu på att fixas till. Dem är antagligen väldigt starka "bara" på 15 psi. Måttet på turbine wheel är 2 mm större och kompressor wheel är hela 10 mm större en originala turbos. Väldigt spännande.
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
enrita:
jag undrade mer hur pass mycket svårigheten att få grepp på rullarna
påverkar resultatet vid bromsningen och om det därför vore lämligt att
bromsa bilen igen med bättre grepp och mer adaption av ECU.
Låter otroligt spännande med dina nya turbos. För modligen kommer du att få lika mycket eller mer luft vid 15 psi än du har du och dessutom till en mindre värmeutveckling, vilket ju är positivt.
Undrar hur det blir med lag ? Uppspolningen borde inte försämras så mycket i och med att turbindelen bara är 2 mm större, men då kan man ju undra hur stor trögheten blir med den klart större kompressordelen som ska drivas med bara en lite större turbindel, himla spännade blir det att se resultatet i allafall. Har läst E92fan's review av sin turboinstallation och han är ju väldigt noga med att påpeka vikten av omdragningen/kompletteringen av oljetillförsel och retur och även vatten (för kylning) tror jag.
När ska du montera dessa ? Antar att det är Stertman som ska göra jobbet ?

/Janne
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Ja, Bomis fick antagligen väldigt dåligt grepp. Jag har också haft svårt att hitta rätt ställe på Turbocenter dyno så att ingen slir händer. Blir säkert bättre för honom med Sommar däck .
Turbos åker in när jag får dem och ja det är stertman som ska fixa dem. Tror att det blir ingen större problem med olje/vatten slangarna. Stertman är väldigt duktigt på turbo motorer. Kanske om man tar ut hela motor blir det lättare från början. Vi får se :-)
Spännande läsning, det verkar vara något sjukt vad 335 bensinarna levererar.. väntar med spänning för att se på eventet hur Stertman
335 bilarna går (Boomis och Enrita)..
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Man undrar lite hur nya singelturbo motorn i 335i kommer leverera.. Rent logiskt låter det som ett nedköp att gå från två turbo till en.

Är så jäkla glad att jag hann beställa en 2010 års modell, precis innan fabriken bytte till N55!
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Pavel:
håller inte alls med att det skulle vara ett 'nerköp' med bara en turbo.
Det beror naturligtvis hur den är designad, men det blir bättre utrymmme
med bara en turbo och då kan de ju göras större, enklare med att hantera avgaserna, bara en downpipe. Vi får se vad tunergubbarna kan komma fram med. AR-design, Burger och Vishnu. Vad jag förstått så har både Terry och Shiv varsin 135:a med N55-motorn på ingång att sätta tänderna i.
Sen kan säkert TurboDynamics hitta på bra saker att göra med aggregatet......

/Janne
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Men två turbo är ju mer än en turbo?

Sunt förnuft säger mig att det går att trimma N54 mer pga detta? Inget påstående, jag undrar bara..

"Dubbelturbo" låter coolt också :)
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Det enda som jag skulle kunna se som negativt med en singelturbolösning är att spoolup-tiden kan bli något längre.
Men med dagens moderna turboaggregat kanske det eliminerats?

// Thomas
We
82
Wetterstrand
BMW 335i M-Sport sedan
Någon som vet vad felkod 0041 är? Har fått denna flera gånger nu...
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
med en turbo blir allt hälften så dyrt dessutom! :)
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Wetterstrand: kolla på vishnu kod lista?
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
P0041 - Oxigen Sensor Signal exchanged, Seat 1 sensor 2, seat 2 sensor 2 - Probable Cause Cabling.

De bakre O2-givarna är switchade med varandra.
Jag hade samma fel på min och det visade sig vara de två signalkablarna som var skiftade på en av ECU-kontakterna.
Det tog ett tag att hitta... :-)

// Thomas
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
inget stöd på "två turbo är bättre än en turbo" teorin alltså? :)
We
82
Wetterstrand
BMW 335i M-Sport sedan
Tack Enrico!
P0041 O2 Sensor Signals Swapped Bank 1 Sensor 2/ Bank 2 Sensor 2
Är detta på grund av AR Dp´s? Måste jag ha en O2-fix?
BM
277
BMW-Erik
BMW 335CiM - 08 *såld*
BMW 320d -10 *såld*
Camaro SS -10
Thomas och Wetterstrand: De bakre OS-sensorerna kan man inte av misstag sätta fel. Om kablarna sitter kvar i sina klämmor så avgör längden vilken placering de ska ha. Det skiljer ganska mycket.

Men om det funkade för dig Thomas att skifta i ECU-boxen så kanske det funkar för Henrik med. Vore intressant att testa =)

//Erik
Aj
466
Ajvar
BMW F11
M-SPORT
Problem med min ic och dp.. Dom har varit i malmötullen sedan 8 apr. Så jag ringde till dom och frågade vad problemet var, som svar fick jag att det saknas uppgifter på varorna såsom värde mm mm. Dom har skickat ut ett brev till mig nu som ska komma imorgon där dom vill att jag ska skicka kvitto på varorna. Vad innebär det, att jag får skatta på nästan 12000 kr? Eller finns det andra metoder att kringgå detta?

Tacksam för hjälp då det är lite bråttom..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.