AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.817

Ökad effekt på min 335i

Sida 299 av 712
Th
119
ThomasF
Corvette Z06 2008
Ska höra av mig till dom imorgon :P

Tack för svaret.
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
r1000>> tittade som hastigast på tryckmätaren vid redline på fyran och trycket låg då på c:a 13,7 psi :) har tyvärr inte hunnit göra några tillförlitliga tester än på alla växlar
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
sorry jag menade trean....
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
OK Bomis, då förstår jag att bilen drar väldigt bra.
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
r1000> den är fantastisk! det bästa med den är att du vet exakt vad den levererar, vid varje enskilt tillfälle....den känslan fick jag aldrig med piggy....där var det väldigt svajigt....typ som en skenande häst....bänkning i morgon på turbocenter....ska bli intressant och se vad den levererar.....
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
mätte med min rixster boost gauge...99 oktan i tanken c:a 14 grader utetemp...då hade jag smiskat bilen rejält hem från jobbet innan...globen>>tumba c:a 2 mil......hängde av en gul ducati 750 alt 900ss på vägen hem :) längre fram saktade jag in....då gled han upp bredvid och gjorde tummen upp och hådrocktecknet (pekfinger, lillfinger) LOL
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Det låter bra Bomis och det ska bli intressant att se effektkurvan som säkert är mycket bra. Mr. 5 har ju uppnått utmärkta resultat med samma version av Giac-flash som du har så det är ingen tvekan om att Giac flash levererar.

Det borde inte skilja i repeterbarhet mellan ett flash-tune och piggyback genom att det egentligen är omgivande modifieringar som bestämmer hur många repor man kan göra innan t.ex. IAT blir för hög. Men i praktiken kan en väl utprovad flash upplevas bättre i det avseendet som du säger. Det är lättare att göra bort sig med en piggy genom att det är mer att hålla rätt på om man kör med aggressiva mappar. Ställer man t.ex. in för högt boost kan bilen gå olika från gång till gång och dragkraften kan falla rätt som det är på en viss växel. Det inträffar när ECU backar tändningen för att förhindra kraftiga spikningar och problemet ökar med ökad IAT men beror även på annat. Jag har löst det genom att bara ladda 15.5 PSI i mapp 1 och då drar den upplevt precis lika bra varje gång, i vart fall nu när det inte är så varmt ute. Med högre laddtryck som jag kör med i mapp 2, 17.5-18 PSI, skulle det vara ett rent lotteri om inte metanol används och ser till att eliminera spikningar så att bilen går konsistent.

Man tvingas helt enkelt göra det jobb själv med en piggy som Giac har gjort och provat ut ordentligt på flash som de levererar. Det är förstås något de måste göra genom att flash-tunet inte kan påverkas av användaren, på gott och ont. För att fullt ut kunna stödja meth och även lustgas vore det bra om det gick att välja olika moder i flash-tunet, men det kanske kommer.
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Bomis 335i vs Gul Ducati 1 - 0
:)
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
r1000> giac flashloader verkar vara på g rätt så snart så då kan man växla mellan flasharna, deras meth map ska tydligen vara ett monster enligt säkra källor :)

för att få u så mkt som möjligt av min steg 3 335:a har jag bara satsa precis som enrico på dom absolut bästa hårdvarorna man kan köpa...

med din kunskap och kompetens så förstår jag att det går att finlira, men det blir för mkt jobb för en kille som mig för att få det att funka fullt ut med piggy...säkert för dom flesta andra oxå som inte är tekniskt lagda så detta alternativet var det absolut bästa för min del...skall bli kul och träffas på eventet och känna lite på varandras bilar :)

by the way....mitt vanguardsystem låter helt fantastiskt....så jävla glad att jag köpte det....ska lägga upp lite nya bilder på bilen till helgen när jag då även fått på sommarskorna...nästa vecka blir det installation av coils....ska även byta bussningar i bakvagnen och montera m3:ans krängningshämmare så man kan stå på fullt i kurvorna :P
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
pavel>> LOL ;) fan jag har inte fått hugg på autobahn än av någon kärra av dignitet.... :( oftast är det jönsar i trimmade saab och volvos som tror dom har en chans....konstigt...varför är det ALLTID så???
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
r1000>> by the way så får man väl ta mr.5 bänkningar på dynojet med en nypa salt....glorydynos......så därför blir det intressant med turbocenters bänk som är ganska precis mot verkligheten...
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Ja det ska bli kul att träffas Bomis och se hur de olika tunen fungerar inbördes. Mr. 5 med Giac-flash har den snabbaste tiden för en MT på kvartsmilen om jag minns rätt, vilket är lite, eller snarare ganska så mycket oroande för oss med piggy :-)

bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
r1000> jag har inte hängt med 100% i alla hans trådar, var det med el utan meth?
var det runt 11,8 SEK?
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Det var med meth, och om jag minns rätt var det 11,3x möjligen 11,5. Det var i alla fall snabbare än någon med piggy hade kört vid den tidpunkten. Nu säger det förstås inte allt om hur en 50-260 körning kommer att falla ut. På strippen är däck och startteknik mycket mer avgörande.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Jag hade fel... Länk
det VAR 11.8. Då har ju Shiv spöat honom med 3 tiondelar nu, skönt då kan man sova lungt :-)
Någon som vet något bra sätt man kan testa ifall det är kopplingen som slirar? Har haft en diskussion med Micke och det kanske är att något av hjulen som spinner.
Men jag tror det är kopplingen. Min antispinn lampa börja blinka i 180 idag två gånger.
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
sevak>> kör du med antispinn ikopplat? förstör hela nöjet när man kör med lsd-diff, köp en så är det löst! ;)
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Jag längtar redan till Autobahn härifrån England...! :-)
Den senaste Giacflashen skrämmer mig faktist lite. Det blir kul att se hur långt efter man hamnar...

// Thomas
Bomis: Kopplar ur det när trafiken tillåter de. Någon som vet nåt test man kan göra för att se om den slirar.
Fått ett tips att man ska köra på 4an i 4000 rpm och trycka fullgas och se om den slirar men jag tror ej den gör det.
När jag trycker på fullt på 2an och 3an och sedan växlar är det något som känns lustig. qdtjant från forumet åkte även med mig i söndags och sa att den slirar.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
När antispinn blinkar är det ett hjul som som snurrar med annan hastighet än de andra. Det utesluter förstås inte en dålig koppling men det ser man inte på lampan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.