|
Sida 29 av 712
|
|
|---|---|
| E det nån som ve var man kan få fatt på rätt LSD till rätt pris (o då menar jag Limited Slip Differential o inget annat)... | |
|
Länk En del på E90post som använder quaife diffar med gott resultat. |
|
|
Har ett företag som kommer att utveckla en diff under året. Skall återkomma under nästa vecka för mer info. Tar gärna emot intresse anmälningar redan nu. |
|
|
ja har hatat bensinare innan ja provkörde 335:i och nu har ja kört en sådan samt rejsat bakom en sån. vilken respons säger ja bara: du måste gå tillbaks till en diesel för att hitta lika snabba respons i motorn de e en gudomlig motor. synd bara att ja har sett Brabus rocket cls.( och min egen tyvärr) den bilen förstörde mina verklighetsbegrepp. Länk ja har funderat på en färdbil från A- B och 335i verkar ju vara hyfsat snabb men går den att uppgradera eller???? m:3 an e ju värdelös gentemot rs6:an (580hk) nu väger ju den visserligen 2360kilo så!!!!!!!!!!!! min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
-> nagge. hittar inte någon produkt för 335, ngn speciell som du vet passar till e92? -> heartware. ser fram emot mer info! svenskt företag eller? Den enda jag har kunnat hitta e: Länk Men det konstiga e att jag hittar inte den på autowerks hemsida... |
|
|
Du får maila/ringa quaife, allt ligger inte på hemsidan. Eller sök lite på E90post så får du säkert svar. |
|
|
-> darthmoller: Det är ett svensk företag och som merit har dem utvecklat diff till Suzuki XL7 för Pikes Peak tävlingen. ;-) En länk: Har kommer ett utdrag av mail-konversationen jag hade med Ulf på Navo AB Torsen - En klurig konstruktion där principen från en självhämmande snäckväxel används som broms. Bromsningen utföres därmed av friktionen mellan kuggflanker samt från kugghjulens lagringar och är på så vis inbyggd i konstruktionen, t.ex. kuggarnas snedvinkel är en mycket betydande faktor. Det går att ytterligare påverka broms-inställningen genom att ytterligare lätt bromsa snäckhjulen med t.ex. tallriksfjädrar men detta är svårt beroende på snäckhjulens placering. Friktionen kommer från stål mot stål med högt kontakttryck och friktionen varierar med kuggflamkernas yta och olja. Den är svår att får lika jämn och "sugande" som en LSD som jobbar med lameller med stora friktionsytor där kontakttrycket är betydligt lägre och där lämpliga friktionsmaterial kan väljas. Principen ger inte möjlighet till varierande egenskaper för acceleration och motorbroms såsom en lamelldiff som har separata rampvinklar. Helicoil (Quaife) - Lika som Torsen i princip och egenskaper men med annan konstruktion där alla "kugghjul" ligger axiellt. Lite mindre byggmått och konstruktionsmässighet lite enklare att få till en inställbar bromsnivå. Lamell - Lamelldiffen är robust, ger inställningsmöjlighet på 1) antal friktionsytor , 2) rampvinklar för acceleration och retardation och 3) förspänning. I högprestandautförande med väl anpassat friktionsmaterial så ger den en bra och "sugande" friktion (lite mer åt viscohållet). Det ihop med alla inställningsmöjligheter som gör att den kan anpassas för olika ändamål gör den till den absoluta vinnaren av "passiva" differentialer De har som sagt bara gjort racing grejer innan men ser potentialen i pro sport marknaden som ständigt växer. De ser över möjligheten att utveckla en diff som är anpassningsbar till olika effektuttag. Vi lär ju knappas köra med våra 306 standard hästar. Deras mål är att ha något klar tills sommaren om vi har tur. Annars är det i oktober- dec för första releasen. Jag återkommer som sagt under nästa vecka. Ni som är seriöst intresserad, skicka mig en powerpost så uppdatera jag er med förstahand info. |
|
| Någon som har köpt Active Autowerks Processor? Tänker antagligen köpa den nu i veckan skulle gärna vilja höra vad ni som kör med den tycker om den. | |
|
darthmoller: Tror den funnits för leverans i drygt en vecka bara vad jag läst så du hittar nog ingen svensk som har den monterad, kan kanske finnas någon jänkare som har den. //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
AA använder sig av xcede processor. Inget nytt altså! -Vi har tittat på kopplings schemat på denna. |
|
|
Heartware: Men de har ju en helt ny tydligen? Är det fortfarande Xede i botten menar du? Vore ju festligt isåfall :-) //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
Nu håller vi oss till fakta angående AA:Länk /Tobias |
|
| Såja! Active Processor beställd, får vi se om det e nått o ha. Ska bli spännande! | |
|
Fakta hittar man i manualen. Tillämpar RTFM. Tittar man på installations manualen så installeras det på samma sätt. Det finns inte så många piggyback på marknaden som man kan tror. Det skiljer mest på mjukvarorna. |
|
|
Pratade med lev. ang diffen. De kommer att få in en gammal E90 diff o leka med nästa vecka. Det är tyvärr fortfarande någon månad bort. Men det är kul att det är på "G" |
|
|
darthmoller Har du fått din grunka ifrån AA än? Jag beställer nog snart en själv. Kul att höra vad du tycker. ///Danne ______________________________ BMW 335CiM -08 Porsche 996 -02 |
|
|
Nej tyvärr så ville de inte skicka något utomlands utan att man förde över pengar till dem först och de har vägrat ge mig tillräckligt med uppgifter för att kunna göra det. Men jag har en polare i USA som ska hjälpa mig så att grunkan får ta omvägen via honom först. Men det e på gång! Så fort jag fått den o installerat den så hör jag av mig! Få se om du hinner före! Om du får fatt i rätt bankuppgifter från dem så droppa gärna en rad. |
|
|
Det kommer en chip lösning till 335 i maj från en svensk leverantör som jag har lovat hålla anonym. Jag har haft mailkontakt med VD under vintern, klipper in lite från våra konversationer: -------------------------------->Tobias "Hej, Tobias nn heter jag. Har hort att ni ar pa gang med chip till BMW 335. Stammer det? Om ja: nar raknar ni med forsaljning? Ar det egenutvecklat? HK/Vrid med chippet? Pris?" -------------------------------->VD "Hej! Ja det stämmer bra. Vi har tänkt oss tre olika Steg till 335 modellerna. Förnärvarande jobbar vi med att lösa mjukvaran i bilen. BMW har ett väldigt avancerat system som tar tid att få ordning på. Jag har i dagsläget inga uppgifter om effekt och vridmoment. Inte heller några priser. Vi hoppas att kunna släppa dessa uppgraderingar i början på nästa år. Håll koll på vår hemsida eller anmäl dig till vårt nyhetsbrev så får du infon innan det kommer upp på hemsidan. Har du några fler frågor är det bara att höra utav dig. Ha en fortsatt bra dag! " -------------------------------->Tobias "Tack for svaret! Det later spannande och lovande! Hoppas ni klarar att fa till mjukvaran, har hort att manga har misslyckats med denna trimning pga av det avancerade systemet precis som du sager. Hur langt har ni kommit i processen, testar ni just nu eller ar det i planeringsfasen fortfarande? Har ni overvagt att kopa in programvara fran nagon annan, Dinan i USA tar bara 2 000 dollar for deras programvara tillsammans med motorgaranti (Länk. Ni kanske kan salja den i Sverige? Sag ocksa att noelle motors har en programvara ( Länk )" -------------------------------->VD "Jag tror vi kommer ha en lösning inom kort. Mycket tid och pengar har lagts på det här. Det vi har kvar att lösa är protokollen vid programmering genom OBD uttaget. Vi har trimmat ett par bilar genom att löda loss processorn och programmera den lös, eller dom rättare sagt, är två st i 335. Men vi anser att det är för mycket ingrepp som görs och risken för följd skador är för stor vid ett sådant ingrepp. Så vi anser att en OBD programmering är det enda rätta på en sådan här bil. Eller möjligtvis BDM programmering. (BDM=programmera om en lös box) De två alternativen du nämner är inte intressant för oss. Dels för att de löder om styrenheten och dels för att vi inte kan kontrollera något i mjukvaran. Och vill vi löda så har vi redan löst det själva. Så vi är i slutet utav detta projekt kan man säga. Vi har testbilar ute och vi har mjukvaran klar. Det vi finslipar är sättet att få in mjukvaran i styrenheten. Vi kommer antagligen bli först med en OBD lösning, och blir vi det så har vi en affärsmöjlighet till och det är att sälja lösningen på licensavtal. Vi jobbar inte enbart med uppgradering utav bilar utan också med en del OBD lösningar åt andra företag runt om i världen. Så för oss är det minst lika viktigt att kunna få till en OBD lösning som att kunna chipa BMW 335i. Vi är ett utav två företag i världen som har löst SAAB´s Trionic 8 system på egen hand utan hjälp från SAAB. Trionic 8 är ungefär 5 år före BMW system i 335i rent tekniskt sett. Så jag är rätt säker på att vi kommer få till en lösning inom en snar framtid. Vi hoppas på OBD men till en början vi kanske kommer få nöja oss med BDM. Ha det bra!" |
|
|
-------------------------------->Tobias "Hej igen, och igen tack for ett mkt bra svar! Later fantastiskt intressant detta, jag far min nya bil i slutet av februari sa timingen ar perfekt. Jag bara maste papeka att jag har uppfattat det som att Dinan kor en flash (OBD), men att de kor BDM pa 08 modellen da BMW verkar ha gjort forandringar mellan arsmodellerna. Har ni uppmarksammat detta? Har ni ocksa tittat pa motorns svagheter sasom, varmeutveckling, kolvar, transmission etc? Du som jobbar med detta jag maste fraga en ska jag undrat ett tag: Kan man lara sig mycket av att titta pa andras programvaror nar man ska skapa sin egen? Som jag tolkar dig sa har BMW forsokt forsvara trimning av bilen genom att gora interfacet svart att ta sig in i, MEN val inne sa menar du att det inte ar sa svart att "tuna" motorn sasom det ar pa Saab?" ---------------------------------->VD "Hej! Ja till februari så räknar jag med att det skall vara löst. Vet att Dinan inte flashar genom OBD. Möjligt att de säger att de gör det men så är inte fallet. Har god kontakt med en utav deras återförsäljare i USA. De får skicka in styrenheten till Dinan. Möjligt att de gjorde det tidigare men inte längre. De använde troligen BMW´s egna mjukvarulås för att göra det möjligt, inte en bra ide. BMW har stämt två tyska tuners för att ha använt deras SW lås. 4 000 000 Euro per företag för att de använde BMW mjukvarulås. De säljer idag inte uppgraderingar till BMW. Det har kommit ut från BMW´s motoravdelning och BMW kan se vid service om bilen är omprogrammerad med deras nyckel. Kolvarna kommer ge upp runt 400hk. För att få ut den effekten måste laddtrycket upp till en specifik nivå, den nivån ligger på 400hk, sen kommer de med största sannolikhet att spricka. Värmeutveckling kommer inte att vara något problem. BMW själva har tänkt på det och turbo aggregaten kyls riktigt bra redan original. Enligt utsago från insatt folk från BMW utvecklingsavdelning så kommer inte lådan att gå sönder i första taget. Både låda och koppling är rejält tilltaget. Självklart kan man göra det, biltillverkare köper in andra bilmärken för att se hur de har löst olika problem. Inget konstigt i det. Sunt skulle jag vilja säga. Varför uppfinna hjulet två gånger. Många svenska tuners påstår att de inte kollar i konkurrenters mjukvaror men det tror jag inte på. Vi kollar på andras lösningar lika mycket som andra kollar på våra. Men man kan väl säga så här, ju seriösare företag som har gjort en mjukvara desto mer komplicerat är det. Då man försöker kryptera sin mjukvara så långt det bara går. Vi lägger mycket tid och pengar på att stänga ute mindre seriösa företag som stjäl vår mjukvara rakt av. Men helt skyddad blir man aldrig." ----------------------------->VD "Vi är snart redo, lite finslipning kvar. Bilarna går brutalt bra. Ihop med ett Milltek system blir ljudet och prestandan imponerande minst sagt, har en kund som har en 335 och en ny M3, efter att vi testat lite på ahns bil så åker han ifrån sin M3 med hästlängder, dock inte när det svänger på grund utav det mjuka chassiet så nu ska vi fixa det åt kunden." ----------------------------->VD "Detaljer, ja som det ser ut nu så kommer programmeringen ske genom att vi monterar ur styrenheten ur bilen och programmerar boxen lös, Är det enklaste och säkraste sättet att göra det jämfört med att programmera genom OBD uttaget. För mycket som kan gå fel i det här stadiet, men vi kommer att jobba vidare med att få till en OBD lösning. Laddtrycket idag ligger på 1,35, här är vi dock lite osäkra, vi ska skicka iväg olja från en motor som har rullat 3000mil nu för analys, och göra komptest. Priset kommer nog att hamna på 8995: - inkl moms för Steg 1." --------------->Tobias "Jäklar vilket högt laddtryck ni kör med! Active Autowerke fick haveri vid 1.24 bar, men man ska väll inte jämföra äpplen med päron. Bilen måste gå så in i helvete!? Den "säkra" nivån på laddtryck är enligt ett antal USA tuners 1 bar? När tror du er produkt är kommersiellt tillgänglig, veckor kvar eller månader?" ---------------------------->VD "Ja laddtrycket är i högsta laget, men vi håller på att analysera om vi kan ligga kvar på den här nivån eller om vi ska sänka det. Bilen går inte sönder utav det här laddtrycket om följer upp med allting i mjukvaran, men det sliter och påfrestar mer än vad som kanske är acceptabelt. Ska tillägga att detta laddtryck var med Milltek helsats. (Steg 2 - Tobias anmärkning) Ser allt bra ut när vi kontrollerar testbilarna om någon vecka så kan vi nog lansera Steg 1, 2 och 3 någon gång i maj. Bilarna går riktigt bra, dock lite för hög bränsleförbrukning vid hård körning men det är inget vi kan göra något åt, normal körning är förbrukning oförändrad." Senaste nytt från VD är att analysen av motorn gick bra, man märkte inte av några onaturliga förslitningar. BMW kan inte se om man har chippat bilen enligt VD, då måste de lyfta ur ECU och skicka den till Tyskland. Planerad lansering är fortfarande maj, min kompis Molgan skippar sin planer på piggyback och kör denna lösning istället. (En piggyback påverkar i storleksordningen 10 parametrar medans denna lösning jobbar med 70, det är inte svårt att räkna ut vilket som är att fördra) Texten blev för lång så autopower klarade inte av allt, därav två inlägg :-) Det ser bra ut för oss med 335or! /Tobias |
|
|
Låter grymt intressant. Är det BSR? Mailade dem förra året men de "såg ingen marknad" sa de. 20PSI är kanske lite att ta i, minst sagt... och det han säger om att lådan är väl tilltagen gäller bara den manuella :-) //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.