|
Sida 288 av 712
|
|
|---|---|
|
R 1000, du kommer med med många riktigt bra saker, ska bli riktigt intressant att se vad du kan få ut av din bil. Risken finns ju att det blir några här som gör samma som du. Tror du att det går att använda procede software för att få ut samma info som du jobbar med nu, skulle vara en enkel lösning för många. Och samtidigt kunna stämma av hur exakt procede programvaran är vad det gäller acceleration och hastighet. |
|
|
Wetterstrand ---> Svårt att säga om det är stor skillnad. Den KÄNNS lite starkare iaf, men jag tror det är svårt att hitta fler hästar ur min motor utan ytterligare hårdvara. // Thomas |
|
| Pea, jag har inte kollat upp om Procede kan leverera tidsstämplade loggar för hastighet, men har för mig att Shiv har skrivit något om det och att den kan lagra information 18 ggr per sekund baserat på bilens hastighetsgivare. I så fall skulle det kunna användas under förutsättning att noggranheten är tillräckligt bra. | |
| Hotrod182 tid 100-150 km/h får våra tider på strax över 3 s att blekna, han kör samma på 2.2 s. Detta med ett litet tillskott av lustgas. Om jag minns rätt köpte han ett begagnat och mycket enkelt lustgassystem för 100 dollar. Det är nog ganska klart nu att 2010 blir lustgasår för (snabba) 335 på samma sätt som metanol fick stor spridning 2009. | |
|
Visst är det grymt bra presterat, men på nått sätt känns det som lustgas är lite too much faktist... Det känns liksom inte "äkta" att pressa upp effekten med något som du bara kan använda under korta, väl utvalda tillfällen. "Äkta" prestanda för mig är något som finns där VARJE gång. På väg till jobbet, på shoppingrundan till ICA och på strippen. Bara mina tankar... :) // Thomas |
|
| Har man väl installerat ett lustgassystem så är det alltid tillgängligt för ca 100 extra lekhästar på hjulen. Bara att se till att ha backup med fyllda tuber. För rena nyttokörningar är det förstås onödigt att slösa på gas och då räcker kanske 300-400 whp (utan gas) för att komma i tid. | |
|
Sorry för OT. En liter teaser på hur de kommer se ut under huven och lister. Blir klart slutet på nästa vecka. Detta är på en väns bil. Länk Kommer ha ett helt E92 interiör sett i samma kolfiber till salu om någon är intresserad skicka pm. |
|
|
Här är ett verktyg som är mycket mer avancerat än det rudimentära som jag tog fram. Detta tar hänsyn till fler saker som t,ex, ökande luftmotsånd vilket jag inte brydde mig om för ett verktyg som i huvudsak skulle användas inom intervallet 100-150 km/h. Det har förstås stor betydelse och med det nya vertyget erhålls också högre effekt över 6000 rpm där det spelar större roll. Den beräknade max-effekten blir dock lika i båda varianterna och stämmer mycket bra med RL-enhetens visning. Jag har inte matat in alla värden för 335 ännu så absolutvärdena är inte helt korrekta¨men det kommer det att bli i helgen. Bara att ladda ner, lära känna och använda från Länk Det är förstås lite jobb att sätta sig in i det men när det väl är gjort en gång så är det inga problem att använda det. Min körning på 3an med det nya verktyget ser ut så här Länk d v s med lite bättre karaktär uppe i varv till gasen släpps. Det känns riktigt bra att ha en "egen dyno" och inte vara beroende av att boka tider och betala för sådant. |
|
| Micke: Jag är riktigt imponerad. Hur fick du ens iden? | |
| Ja det kan man fråga sig och jag trodde ett par dagar att jag var först med denna ide...Så visade det sig att det finns ett jättebra färdigt verktyg för detta att ladda ner gratis ;-) | |
|
Haha kommentera innan jag såg länken. Men du tänkte i alla fall tanken. Du verkar ha mycket kunskap i ämnet. Hunnit testa bilen något mer eller väntar du till helgen? |
|
|
Hoppas på bra väder för test i helgen. Har inte haft möjlighet nu och det har knappt varit torrt på vägen. JB3 mm är ju på ingående som du vet :-) Ser att de som har tagit fram det bättre dyno-verktyget anger att det är kalibrerat för Dyno Dynamics och att man ska lägga till 7% för att det ska stämma med Dynojet. För egen del spelar det förstås ingen roll viket värde en bänk visar så länge man testar ändringar på samma bänk. Dessutom är det på slutändan bara snabbaste tid som räknas och det kan man mäta på annat sätt. Men helt klart är det här ett bra verktyg för den som ta rätt på lite mer och kunna dra slutsatser av det. Speciellt om man kör meth och vill kunna se om det uppstår momentsvackor p g a för mycket flöde. De höga effekterna finns ju också på höga varvtal så det vill man också hålla lite koll på, d v s att maskinen inte tappar effekt för tidigt. |
|
| Grabbs kolla på min interiör och mina kåpor till min motor vad tycker ni om carbon , Länk allt är inte klart men snart. | |
|
Snyggt med CF :-) Skulle gärna ha det på en del plastdetaljer i motorrummet. Äkta CF-stänka till (förra) hojen Länk När man lyfte den flög armen uppåt, vikten stämmer inte alls med storleken :-) |
|
|
Nästa lilla projekt är att integrera egna filmer som tas med camcorder i Racelogics utmärkta nya vertyg. Det innebär att verkligheten och den digitala värden förenas. Samtidigt som t.ex. ett pull mellan två bilar filmas så får man data på körningen. Länk |
|
|
Tja boyz!! Lite funderingar bara, mina planer är ju att köra på giac steg 2 så fort jag får mina dp och fmic. Men för att köra giac steg 2 så måste jag uppdatera mjukvara och jag har en bra bit till nynäshamn om det skulle strula med ngt.. Såsom att jag lämnar in bilen på service och dom råkar uppdatera och vips ingen giac kvar i bilen. Så min andra plan är att kanske köra på procede v4 vs jb3 2.0?? Gärna för och nackdelar med dessa piggys, procede v4 vs jb3 2.0? För det finns folk som både har v4 och 2.0 på forumet.. Tacksam för svar |
|
|
Ajvar: när du flashar till GIAC kommer det inte att strula plus man gör ett testkörning på det. BMW uppdatera inte mjukvara för Service. Dem gör det om det är något riktigt stort som strular med bilen och bara om dem tycker det behövs. Eftersom du ska uppdatera med senaste mjukvara iallafall tror jag inte att det är något problem plus du kan alltid säga till BMW att du vill inte att dem gör en mjukvara uppgradering. Tänk på att BMW gillar inte att uppdatera mjukvara. Dem gjorde stora uppdateringar pga lag men detta problem är inte med i den nyaste. |
|
| Enrico: Dom på bmw säger, har du inga felkoder eller problem med mjukvaran så kan det uppstå problem om man gör en uppdatering på den. Läste på e90 om en kille som hade gjort uppdatering och fått felkoder pga detta.. | |
|
Ajvar: du har inte garanti kvar vad? detta betyder att du betalar för senaste programvara uppdatering? BMW kommer inte att uppdatera din programvara igen gratis. BMW säger det för dem gillar/vill inte uppdatera programvara på en bil som funkar bra utan koder. Detta för att dem vill inte ha problem senare om något händer. Alla som har uppdaterat bilen in USA med senaste var jätte nöjda. |
|
| Nope ingen garanti kvar | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.