|
Sida 285 av 712
|
|
|---|---|
|
Här är koder jag fick igår: Current Shadow Fault Codes 29D2: 29D2 Misfirings, cylinder 6 Error will cause a warning light Error is not currently present Test conditions have been completed Short circuit or signal interruption Freeze Frame Information Event 1Odometer 62160kms 38624miles Engine temperature 93.00 ∞C load value for misfire detection 99.61 % Engine speed 6,336.00 rpm Lambda integrator group 2 -25.00 % Event 2Odometer 62488kms 38828miles Engine temperature 108.00 ∞C load value for misfire detection 99.61 % Engine speed 3,488.00 rpm Lambda integrator group 2 33.59 % Event 3Odometer 62496kms 38833miles Engine temperature 89.25 ∞C load value for misfire detection 99.61 % Engine speed 3,968.00 rpm Lambda integrator group 2 31.25 % 29D0: 29D0 Misfirings, cylinder 4 Error will cause a warning light Error is not currently present Test conditions have been completed Short circuit or signal interruption Freeze Frame Information Event 1Odometer 62280kms 38698miles Engine temperature 94.50 ∞C load value for misfire detection 99.61 % Engine speed 5,792.00 rpm Lambda integrator group 2 0.00 % 2ABC: 2ABC Charging pressure sensor, electrical Error will cause a warning light Error is not currently present Test conditions have been completed Short circuit or signal interruption Freeze Frame Information Event 1Odometer 62616kms 38907miles Engine speed 0.00 rpm pressure in front of throttle valve 251.00 kPa throttle valve actual value 7.47 ∞TPS status motor control 0.00 0-n 3100: 3100 boost-pressure control, deactivation Error will not cause a warning light Error is not currently present Test conditions have been completed Ingen åning vad 2ABC är för något. Känns iallafall att det är ingen problem med bränslepump. |
|
|
Här 2ABC: 2ABC Charging pressure sensor, electrical EXPLANATION: ECU lost connection with tune. Unplugging map sensor or tune with ECU awake will cause this. As will various other tuning related problems. FIX: Clear code. If it comes back, check tune related wiring and consult with tuner. detta fick jag när jag installerade Jbplus med R1000 :-) |
|
|
Bilen verkar röra på sig. Meth-insprutningen fungerar klockrent vilket känns bra. Fick inte tag på metanol idag så den matas med Biltemas hälsodryck, outspädd koncentrerad spolarvätska. Bilen laddar 17.5 PSI utan att ge några felkoder. User Torque är inställd till 95% och Ignition Correction till 20%. Nu går det lätt att dra bilen till 7000 rpm, förut var det ingen mening att gå längre än till 6300 rpm. Vet justr nu inte vart det optimala växlingsvarvet ligger, kanske vid 6500 rpm. Glömde RL hemma, ska ta en sväng till och prova med den. Det blir dock problem att få till vettiga tider, trots att vägen är helt torr spinner det en del även på 3an. Det kanske blir kanske bättre när däcken har fått användas lite mer och om inte annat när vägen är varmare. Däcken är Hankook V12or. Alla tendenser till spårighet som fanns med RFT är borta trots att jag gick upp från 225 till 235 fram. Bak är fortfarande 255. Luftryck fram 2,3 kg och 2,5 bak. |
|
| Enrico>> ok, men skulle inte meth ge ca 20-30 rwhp extra ovanpå ditt tidigare bänkresultat med giac stage 2? Dvs utan meth 360, med meth runt 380-390? | |
|
Bomis: 20-30 whp är väldigt mycket och motsvarar runt 1.5 psi mer boost. Med mer aggressivare tändning kan man få mellan 5-10 whp mer per grad tändning. som sagt jag bänkade bilen för att se hur methanol fungerade och hur det ligger till med den. Man måste finjustera lite och lägga mer boost på den för att ta nytta på den. R1000: Grattis att allt funkar som det ska! låter väldigt lovande! |
|
|
R1000 , riktigt spännade att få reda på vad du kan få för tider, din bil kommer att bli en riktig dräpare med lustgas. enrico, var det länge sedan du gjorde en rengöring , carbon build up orskade liknande problem på heartwares bil, tror det slutade med att han fick byta injektorer. Rusligt störande när nått sånt händer , jag blir helfrustrerad när bilen inte går som den ska. |
|
| TAck för tipset Pea, min bil har gått långt så det är möjligt att injektorer är inte ok längre. Skulle inte meth rensa från Carbon build up? Kan det vara att jag hade så mycket som håller på att lossna pga meth nu så att sådana problem uppstår ? | |
|
Enrico>> ok, har inte en anning själv, bara nyfiken :) oavsett så går din bil sjukt bra :) pea>> hur gör man rent dessa? Stertman skall kolla mina med fiberoptik när jag lämnar in den när jag kommer hem....vart har heartware tagit vägen förresten? Det var inte igår man hörde något från honom.. |
|
|
När bör man kolla upp detta? Enrico har din bil gått över 8000 mil? |
|
|
Sevak: min bil har 62616kms. Jag rensade i September mina ventiler med en specifik produkt som man sprutar in direkt innan throttle valve. Läste precis att missfires är väldigt vanligt när tändstifter håller på att gå ut (mina gick bara nu 10.000 km) nu så trot inte att det är dem som är problem. Ignition coils Länk också vanligt problem. Ska byta alla 6 i April Injectors: också vanligt med dem kostar jätte mycket (runt 250 dollars varje plus montering kalibrering) Eller det är metanolen som ursakar detta problem också . jag kommer att testa köra bil hårt utan methanol och se om jag får mer missfires. |
|
|
Systemet går klockrent och det är det som är viktigast just nu. Stiften är aldrig bytta i bilen som har gått 3600 mil så det kan vara läge att göra det nu. Inga felkoder dock som tur är. Lite data: - Effekten enligt RL är 393 hp ((293 kW) på hjulen Länk RL inställd till 1610 kg, ingen passagerare och 1/3 tank. - Tiden 100-150 med lite hjulspinn är 3.1 s, Länk Den har inte gått mer än kanske 5 fullgasrepor så det finns kanske lite att hämta med adaption. Biltemametanolen flödar nu ca 500 ml/minut. Inställt att börja flöda 25% vid 5 PSI och vara uppe i 100 % vid 15 PSI. |
|
|
Miicke: Grattis din bil går säkert riktigt bra. Du får bjuda på en åktur när jag kommer över;) Grymt att man kan mäta hjuleffekt med RL visste ej att man kunde de. Men hur tillförlitlig är den att mäta effekt med? |
|
| Den är troligen ganska tillförlitlig genom att den mäter hastighetsökningen med mycket stor noggranhet. Hastighetesmätning är boxen starkaste sida genom att den inte beräknar på GPS-position utan på dopplereffekt mot sateliter. Den visar dock inte effektkurvan utan bara max-effekt. Kurvan kan man nog enkelt ta fram själv m h a loggfilen. Man vet ju förhållandet mellan rpm och hastighet och hastighet och ökning av denna loggas 10 gg per sekund så det är nog inte svårt. Bilen utsätts ju för ganska högt vindmotstånd så det troliga är att det skulle bli ett något högre värde i bänk, men jag vet ej säket. RL uppger att noggranheten ligger inom 5% och bättre kan nog ingen garantera för en Dynojet-ljugarbänk heller. | |
|
3.1 tummen upp Micke, din blir är klart snabbare än min just nu. jag kommer max ner till 3.63 just nu med Street map. Vi får se om Jbplus gör en förbättring då jag kan boosta lite mer än vad jag gör just nu med 14.5psi Jag tror också att MT låda är en snäpp snabbare en AT mellan 100-150 pga lägre utväxling. Kommer vara intressant att se Bomis tiderna med MT . |
|
| Enrico>> sänker meth boost till 14,5 psi? | |
| Enrico, jag tycker att din bil känns snabbare än min :-) Dels beror det på att det är jättesvårt att känna när man kör själv, dels har du ett grepp t o m med vinterdäck som jag inte kommer i närheten av. Det gör att jag inte kan gasa på ordentligt på tvåan som du kan då din bil drar otroligt bra. | |
|
Bomis: Det är så kallt ute att GIAC stage 2 når Torque targets med lägre boost just nu. Det är därför min bil boostar bara 14.5 psi. Tänk på att med piggy kan du boosta vad du vill eftersom den trixar ECU och begär alltid mer boost. Till exempel Big Tom boostade också bara 14.5-15 psi på mapp 7 och gick upp till mapp 8 utan problem pga kyla med vanligt soppa så att han kan nå 15.5-16 psi. När GIAC släpper en RACE mapp kommer torque targets , timings vara inställda för hög oktan bränsle som gör att man kan sedan få ut mer power med methanol. |
|
|
Ang carbon build up, jag fick förklaringen av en god vän soom jobbar med högtimmade tubomotorer. Blir det för hög temp och kompression bildas kol som kan lägga sig så att injektorns insprutningsvinkel ändras en aning mot tändstiftet, vid hög belastning kan bilen börja misstända. Han rekomenderade en fysisk rengöring om inte de medel som finns fungerar. men tändstift och coils är väl kanske nummer ett att testa. Meth skall visst ha en rengörande effekt, men har ingen aning om hur effektivt det. R 1000 vad tycker du om V4? har du kört utan meth. |
|
| Kör fortfarande på V3, vill ta en sak i taget för att se vad det gör. Det kanske blir bättre med riktig soppa också istället för detta elände :-) Länk | |
| Pea>> och hur går en fysisk rengöring till?? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.