AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.433

Ökad effekt på min 335i

Sida 264 av 712
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Wetterstrand> Miro fälgarna är prissatta Länk Man borde ju ha dom hemma i Sverige tullat och momsat några tusen under halva priset emot BMW´s orginalfälgar. Trots att Miro fälgarna är bredare är dom dessutom två kilo lättare! :)

We
82
Wetterstrand
BMW 335i M-Sport sedan
Nu blev det inte mindre intressant:)
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Nu är metanolinstallationen helt färdig och alla paneler kan skruvas tillbaka. Det som var kvar att göra var att koppla samman pump och flödesgivare med instrumentet samt spänningsmatning. Inga direkt upphetsande bilder men de visar att det gick att göra en diskret installation. Torrt väglag beställs härmed !

Länk
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Äntligen Micke! Grattis!
Själv har jag testad idag och bilen älskar methanol. Körde par repor på 4 men efter 5500 började bilen gå åt sidan men den känns värkligen starkare och ännu "smoother" (kan man säga smidigare? :-) Varvar upp starkt och fint, riktigt arg. Bara på 4 får man en rejält kick när man når 4500-5000 rpm. Riktigt nice!
Har testad också en annan Iphone App kallad Fuzzylogic men den också läser inte IAT och timing advance..
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Det låter mycket lovande Enrico. Nu vill jag ha hyfsat väder på en gång ! Just nu är också ett hinder att bilen i så fall får köras på 3 hjul, den nya fälgen är i Sverige nu men inte framme hos mig.

R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Ni som installerar Coolingmist, tänk på att ta bort säkringen som sitter på CMGS och avsäkra istället vid uttaget i säkringsboxen. Dels gör den stora säkringen som sitter direkt på sladden vid CMGS att det blir jätteklumpigt, dels gör det att en grov kabel går oavsäkrad genom bilen vilket är ett big no-no. Lite märkligt att de inte själva har tänkt på det, samt att en annan kabel som matar -12V till flödesgivaren är helt oavsäkrad. Det sista man vill ha i en bil är en kablagebrand p g a kortis. Speciellt viktigt för de som sätter kontrollern bak i skuffen. Länk

För många år sedan åkte jag med en bekant som drog släpkärra med en fin MB. Rätt vad det var rökfylldes bilen och det var knappt att vi han stanna och kasta oss ur bilen...Det som hade hänt var en kortis i en osäkrad kabel som han hade dragit själv till draget. När det blev kortis brann hela kabelhärvan från bilens akter ända upp under instrumentpanelen...Det tog mig säkert ett helt dygn att klippa bort de brunna kablarna och göra en ny kabelstam ;-(
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Körde lite runt idag med Philip och försökte logga på torrt asphalt (-3C) . På 3 efter 3500 konstant DCT lampa på, på 4 efter 5500 varv lampa på. Bilen går otroligt bra och fint. IAT var runt 5C och ner methanol börja spruta gick den ner till 0 i typ 2 sekunder... funkar fint :-)
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Kul Enrico :-) Vad kör du med för inställningar för startboost och boost för 100 % flöde ?

Snyggade till det synliga kablaget också... Länk
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Jag kör:
Nozzle 1: Start 5psi - full 10 psi
Power nozzle: Start 10psi - Full 11 psi
60/40 % meth/dist vatten

R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Det låter som en bra inställning, då är insuget kallt och fint tills maskinen ska börja leverera hög effekt vid högre laddtryck.

Jag kan justera start (och slutboost) direkt på mätaren med en ratt. Så inställningen kommer att variera från lite högre starttryck t.ex. 10 PSI vid vanlig körning och lägre när det ska rejsas. Har just nu bara ett 500 CC munstycke i men det ska bytas till ett 1000 CC som jag har och sedan ställer jag ner max Duty Cycle till 75% på pumpen för att få ca 750 ml/minut som maxflöde. Då kommer det troligen att gå bra att köra ca 17.5 PSI boost eller vad det kan tänkas bli med Procede 95% User Torque och 0 eller 20% Ignition Correction.

en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
låter bra Micke!
jag sprutar just nu max 647.5 ml/min med 2x175 ml/min nozzles. Pumpen är på 220 psi så man måste använda en correction factor på 1.85 .
Har en annan större nozzle (225ml/min) också som ska leverera med den jag har nu totalt 740 ml/min. Ska sätta in den i April ;-)
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Det är bättre som du har med två små munstycken som ger en finare sprutdimma än ett stort som måste matas med lägre tryck för att inte flöda för mycket. Ett alternativ är att jag sätter i ett till 250 CC munstycke parallellt med det på 500 för då kan jag köra högre spruttryck d.v.s. 100% Duty Cycle.

Det viktíga just nu är att allt är på plats, kommande utvärdering och finjustering och att lära sig vad som fungerar bäst är en del av nöjet.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Styrenhet för lustgas. Den har varit med ett tag men fungerar alldeles utmärkt. Det är egentligen inget man behöver se annat än vid justering av efektnivåer så den kan placeras i handsfacket för att inte klottra ner cockpit.

Länk
har beställt ECS stainless steel brake lines och cool carbon pads (fram, bak).

Inför lite större köp från USA, fälgar närmast förestående, undrar jag om det inte går för amerikanarna att ta bort sales taxes (ca 7 - 10%) vid export som annars läggs på priset för inhemsk försäljning. Jag kommer att låta ett bolag köpa då det är leasingbil. Eller kör de same price för foreigners och förbättrar sin vinstmarginal lite grand. Någon som vet?

Det går mot ljusare tider :)
Bu
303
Bubbla
335i coupe dkg 2009
Pea, har du testat de nya V4-mapparna?
pe
771
pea
BMW M3 E92
Bubbla, avvaktar nog tills det är väder att kunna gasa, låter nog nån annan ta beta testerna denna gång.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Miro-fälgarna har fått konkurrens, dessa ser lätta ut och fyller upp hela hjulhusen fint utan att de (hjulhusen) behöver breddas. Länk
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
meile>> bra val, jag kör själv cool carbon fram/bak, supernöjd! vad ska du köpa för fälgar? jag kommer köpa fälgar fr uk i stället och spar väldigt mkt pengar på det jämfört med när jag köpte fr usa sist....
bornis: låter bra, då har jag gjort rätt val hoppas jag, ska bli lite bankörning till sommaren.

Fälgar: VMR VB3, 8,5 fram, 9,5 bak, 19". Tror jag kör samma däck som Sevak beställde, verkar prisvärda.

Återstår montera H&R touring? kit och short-shifter, sen är jag redo att ta mig an die grüne hölle.

bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
meile>> jag sket i touring kit och köpte ställbara coils i stället fr H&R.... :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.