|
Sida 262 av 712
|
|
|---|---|
|
Erik: Ta inte ut någon seger i förskott;) Thomas verkar ju också vara på G... Racekattarna på mina AR kommer garanterat sitta kvar iaf, orkar inte plocka för mycket. |
|
|
R1000 ---> Ja, jag körde med magermappen... Det konstiga är att alla värdena är ok på tomgång (CO, HC och Lambda), men så fort man ger lite gas så sticker allt upp. Här är samtliga mätvärden: CO = 0,2 (0,3) HC = 029 (100) CO 2500 rpm = 1,2 (0,2) Lambda = 0,96 (0,97-1,03) Det verkar som specialmappen fettar på mer när varvtalet ökar...? Borde inte värdena sänkas när varvtalet ökar? Kanske är det bättre att plocka bort både JB3 och O2-sim? Jag blir inte klok på detta... Vill ju fan slippa montera tillbaka de förbannade förkattarna. :( // Thomas |
|
|
Ja det är märkligt, med godkända värden på tomgång som du nu har fått så tycker man ju att en specialmapp som ska styra bränsle/luft-blandningen för låga emissioner borde ha fungerat bättre även vid 2500 rpm. CO-förbättringen på tomgång är ju brutal och HC också mycket bra nu. Terry borde kunna hjälpa till mer om han får rätt på att det blev bra på tomgång men inte vid 2500 rpm, han om någon är ju riktigt kunnig på N54 motorn. Det kan ju också vara så enkelt så att de bakre kattarna nu hinner rena avgaserna på tomgång men inte har kapacitet att avskilja lika mycket skit när flödet är mycket större som det är vid 2500 rpm. Jag skulle kolla A/F-värdet till att börja med vid 2500 rpm, ligger det inte på ca 15 till 1 utan är fetare bör och kan det troligen åtgärdas med annan tune (ej rejsbart förstås). Hör mer Terry Jättebra att du informerar och publicerar dina värden, det här kommer att hjälpa mig och andra att finna den minst dåliga lösningen avseende SBP. Vågar nog inte besiktiga utan värmebandage i alla fall :-) |
|
|
Terry är underrättad och håller redan på med en ännu magrare mapp...! ;) Menar du värmebandage på huvudkattarna? // Thomas |
|
|
Thomas: Värmebandaget ska sitta på downpipen och helst hela vägen till katalysatorn så att värmen följer med! Det verkar som du bor utomlands? Såg du mitt inlägg förut att Alkylatbensin på pump finns på vissa OK-mackar?: Länk Mvh |
|
| På båda downpipes:en förstås! | |
|
Nej då, jag bor i Sverige... Jag är bara utomlands väldigt ofta i jobbet. (Jag sticker till Kina på söndag tex) ;-) Tror du denna alkylatbensin skulle vara renare än 40% V-power blandat med 60% e85? // Thomas |
|
| Jag menar värmebandage före kat och på dem. Allt för att de ska bli så varma som möjligt. Bra att Terry ser över förbättring av mappning för SBP. | |
|
Thomas: Alkylat är renast, den kostar ca. 16:-/liter på pump, och det är bara ett fåtal OK-mackar som har den på pump. Var bor du? Så ska jag hitta närmaste OK... |
|
|
rob_t_j72 ---> V-ås // Thomas |
|
|
Thomas , hur är bilen att köra på den blandningen , går det att gasa? |
|
|
Jag har precis fått en super-duper-lean-mapp av Terry som jag tänkte göra ett avgastest med efter lunchen. Han har nu ställt programmet så snålt som det bara går. Bilen går helt rent, men den blev riktigt slö. (Vilket är bra inför avgastestet...) Detta blir det absolut sista försöket innan original DP's åker på! :S // Thomas |
|
| Pea, har du testat någon annan "tune" än procede i din dkg? Om inte vet du nån annan som har det? | |
|
Bubbla, jag har bara kört med procede, men jag har varit i kontakt med några i australien och hong-kong som kör jb3 , de har haft problem med lag och boostkontroll. De försökte få terry att göra en mapp med lägre effekt på första växeln , eftersom de fick probem i starten, vet dock inte hur det gick. Det var nån ny dct mapp på G , har du hört vad som ändras? |
|
|
YES YES YES YES YES YES YES!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Nu jävlar gick den igenom!!!!! Tack vare Terrys sjukt klockrena kundsupport!!! Jag tar tillbaka det där om att det inte går att besikta en 335:a utan förkattar... ;) // Thomas |
|
| Pea, Shiv skrev att det var en lösning på gång, det är nog samma kunder gissar jag (Australien). Hoppas det löser sig snart, V4 blir nog riktigt bra när allt är klart, kör V3 nu... | |
| Stort grattis Thomas | |
| Thomas! grymt bra! grattis! | |
| grattis! | |
|
Väldigt bra för dig och även andra med JB3 Thomas, det gäller att arbeta metodiskt och inte ge upp och analysera nya data man får. Jag får väl vara ofin och ta åt mig lite av äran som har initierat lösningen och inte gav upp efter första bakslaget :-). Kan du vara bussig och få fram så detaljerade uppgifter som möjligt från Terry om hur han har valt att justerar tuningen, utan att röja varför...han vet ju att jag kör Procede och har inga starka motiv att hjälpa Shiv. Jag tänker be Shiv om samma sak till min Procede och det är ju onödigt om han ska behöva hamna fel som Terry gjorde i första försöket som inte fick ner A/F på 2500 rpm. Jag tror att det är så enkelt som att se till att A/F värdet hålls på ca 15 till 1 från tomgång och upp till 3000 rpm, men det kan ju finnas något annat knep därutöver som Terry har kommit på själv. Utöver tunet, hur många procent E85 körde du med och hur ser de godkända värdena ut på tomgång respektive 2500 rpm? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.